ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Περισσότερη διαφάνεια σε υγειονομικούς ελέγχους στη Γερμανία

gkat_28_3001_page_1_image_0003

Στο 25% των επιχειρήσεων υγειονομικού ενδιαφέροντος εντοπίζουν προβλήματα οι αρμόδιες υπηρεσίες ελέγχου στη Γερμανία. Παρ’ όλα αυτά, τα αποτελέσματα των ελέγχων δεν δημοσιοποιούνται, παρά μόνον σε ελάχιστες περιπτώσεις. Σύμφωνα με δημοσίευμα της Deutsche Welle, η νέα πλατφόρμα Topf Secret προσπαθεί να αλλάξει αυτή την τακτική στη Γερμανία, προωθώντας ότι ο καταναλωτής έχει δικαίωμα να γνωρίζει τα αποτελέσματα των ελέγχων. Στην πλατφόρμα αναρτώνται τα σχετικά έγγραφα, ακόμη και στην περίπτωση που δεν υπάρχει κάτι μεμπτό στους τακτικούς ή έκτακτους ελέγχους. Την πλατφόρμα Topf Secret διαχειρίζεται η Foodwatch, μια από τις πιο δημοφιλείς οργανώσεις για την προστασία του καταναλωτή. «Θέλουμε διαφάνεια στις συνθήκες που επικρατούν όχι μόνο στα εστιατόρια, αλλά και σε αγροκτήματα, φούρνους, κρεοπωλεία, πρατήρια βενζίνης, σούπερ μάρκετ και γενικά σε όλα τα σημεία που πραγματοποιούνται αγοραπωλησίες», όπως εξηγεί στη γερμανική Deutsche Welle ο Ντάριο Σαρμαντί, εκπρόσωπος της Foodwatch.

Με τη φιλοσοφία της Topf Secret διαφωνούν έντονα τα γερμανικά εστιατόρια, καθώς όπως έχει υποστηρίξει και η Ινγκριντ Χάρτες, επικεφαλής του Γερμανικού Συνδέσμου Ξενοδοχείων και Εστίασης (Dehoga), οι επιχειρήσεις θα «διασύρονται εσαεί στο Διαδίκτυο, ακόμη και για μεμονωμένα ή αμελητέα περιστατικά».

Οι επιχειρήσεις υγειονομικού ενδιαφέροντος στη Γερμανία οφείλουν εξάλλου διά νόμου να δημοσιοποιούν σοβαρές παραβιάσεις των κανονισμών υγιεινής. Παρ’ όλα αυτά, όπως σημειώνει η Χάρτες, τα περιστατικά αναρτώνται δημοσίως μόνο για έξι μήνες. «Δεν είναι ότι θέλουμε να προστατεύσουμε τους παραβάτες, άλλωστε κι εμείς έχουμε κάθε συμφέρον να αγοράζουμε τρόφιμα ποιότητας από τους προμηθευτές μας. Αλλά αυτό που λέμε είναι ότι μια επιχείρηση, στην οποία σημειώνεται κάποιο πρόβλημα, πρέπει να έχει την ευκαιρία να το διορθώσει, ώστε να αποκαταστήσει τη φήμη της. Δεν μπορεί να δημιουργείται η εντύπωση ότι παντού γίνεται συστηματική παραβίαση της νομοθεσίας», όπως τόνισε η επικεφαλής της Dehoga, σύμφωνα με την Deutsche Welle.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η νομιμότητα της δημοσίευσης των ελέγχων έχει επιβεβαιωθεί στη Γερμανία δικαστικώς. Τον Δεκέμβριο το διοικητικό εφετείο της Βάδης-Βυρτεμβέργης απεφάνθη ότι η δημοσιοποίηση των ελέγχων συνάδει με την ισχύουσα νομοθεσία. Για την εκπρόσωπο της Γερμανικής Ενωσης Καταναλωτών, Γιούτα Γιάσκε, η δικαστική απόφαση «καθιστά σαφές ότι η δημοσιοποίηση στο Διαδίκτυο ανταποκρίνεται στους σκοπούς της νομοθεσίας για την προστασία του καταναλωτή και ενισχύει τη διαφάνεια στην αγορά». Ωστόσο, όπως επισημαίνει η ίδια, όσοι δημοσιοποιούν τα αποτελέσματα των ελέγχων κινούνται σε νομικώς αχαρτογράφητα νερά και ενδέχεται να κληθούν να αποζημιώσουν τους θιγομένους.

Ο Γερμανικός Σύνδεσμος Ξενοδοχείων και Εστίασης αναμένει δικαστική απόφαση, η οποία θα διασαφηνίζει ποιος και υπό ποιες προϋποθέσεις θα έχει δικαίωμα να αναρτά τους ελέγχους δημοσίως.

Μέχρι στιγμής, οι σχετικές αποφάσεις που έχουν εκδοθεί είναι αντικρουόμενες, συνεπώς αναμένεται πως η τελική κρίση θα δοθεί είτε από το ομοσπονδιακό διοικητικό δικαστήριο είτε από το ανώτατο συνταγματικό δικαστήριο της Γερμανίας. Η Γιούτα Γιάσκε υποστήριξε στην Deutsche Welle ότι η δημοσιοποίηση των ελέγχων θα μπορούσε να έχει θετικά αποτελέσματα και να προσελκύσει περισσότερους πελάτες σε όσες επιχειρήσεις παρουσιάζουν καλά αποτελέσματα. «Δεν υπάρχει λόγος να τιμωρούμε σοβαρούς επιχειρηματίες κλείνοντας τα μάτια στις παραβιάσεις των άλλων», σχολίασε η Γιάσκε στην Deutsche Welle.