Εσωστρέφεια τέλος για τη Volkswagen

Εσωστρέφεια τέλος για τη Volkswagen

3' 38" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

H μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης, η Volkswagen, επιχειρεί να μετατραπεί από εσωστρεφής οικογένεια ευρωπαϊκών αυτοκινήτων σε πλήρως διεθνή βιομηχανία. H μετατροπή, που αποφασίσθηκε την περασμένη Παρασκευή σε εξάωρη συνάντηση του διοικητικού της συμβουλίου, αρχίζει από την κορυφή. O Φέρντιναντ Πιχ, ο γνωστός για τον μυστικοπαθή χαρακτήρα του πρόεδρος της VW, παραχωρεί τη θέση του στον πολύ πιο εξωστρεφή διάδοχό του: τον Μπερντ Πισετσρίντερ.

Ο πρώην πρόεδρος της BMW αναλαμβάνει να εκσυγχρονίσει την αυτοκινητοβιομηχανία και τις συνδεδεμένες εταιρείες της, από τη Seat στην Ισπανία και τη Skoda στην Τσεχία μέχρι την αξιοσέβαστη Rolls-Royce της Βρετανίας και την επίσης βρετανική Bentley. H διαδικασία αρχίζει καθυστερημένα. Επί χρόνια η VW έμεινε πίσω στη διαχείριση των εμπορικών της σημάτων. H ιαπωνική Toyota καθιέρωσε το Lexus για να την ανταγωνισθεί, ενώ η Ford ενσωμάτωσε σε μια θυγατρική της, έναν όμιλο πολυτελών αυτοκινήτων, τα εμπορικά σήματα Jaguar, Land Rover και Volvo. H General Motors, άλλωστε, αναδιαρθρώνει τον σημαντικότερο ανταγωνιστή της VW, την Adam Opel, και πραγματοποιεί σημαντικές επενδύσεις στις Saab και Cadillac ανταγωνιζόμενη την Audi της VW.

H αναδιάρθρωση αποτελεί σιωπηρή ομολογία της αποτυχίας της VW στην αξιοποίηση του χαρτοφυλακίου της. Σύμφωνα με στελέχη της VW, ο κ. Πισετσρίντερ έχει καταλήξει στο συμπέρασμα ότι, μολονότι επικερδής η VW, χρειάζεται ανανέωση για να ανταγωνιστεί τους σημαντικότερους ανταγωνιστές της, όπως τις Ford, General Motors και Renault-Νissaπου έχουν προχωρήσει σε επιθετικές αναδιαρθρώσεις και περικοπές κόστους. O κ. Πιχ, ο οποίος αναλαμβάνει πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου μετά τη συνταξιοδότησή του τον επόμενο Απρίλιο, έχει αφήσει να εννοηθεί ότι επίκειται γενικευμένη αναδιοργάνωση επί μήνες. Στη συνάντηση της Παρασκευής, όμως, ανέθεσε στον διάδοχό του να μιλήσει.

Η αλλαγή σαφώς καταδεικνύει ότι η αυτοκινητοβιομηχανία θα έχει εφεξής περισσότερη διαφάνεια, δεδομένου ότι ο κ. Πισετσρίντερ έχει δεσμευθεί να είναι πιο ανοικτός από τον σιωπηλό προκάτοχό του. Εχει, άλλωστε, παραδεχθεί ήδη ότι η κατακερματισμένη οργάνωση των εμπορικών σημάτων της VW δεν έχει αποδώσει. H Seat και η Skoda, τις οποίες εξαγόρασε η VW για να έχει πρόσβαση στις αγορές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, έχουν υπερκαλύψει τις αγορές προέλευσής τους και τώρα ανταγωνίζονται η μία την άλλη. Τα εμπορικά σήματα πολυτελείας του γερμανικού ομίλου, δηλαδή οι Bentley, Lamborghini και Bugatti, δεν ήταν παρά κάτι περισσότερο από μικρές μπουτίκ και συνεισέφεραν ελάχιστα στα κέρδη. Ακόμη πιο ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι η VW και η Audi άρχισαν να ανταγωνίζονται η μία την άλλη.

Στην Audi είχε επιτραπεί να λειτουργεί σχεδόν ανεξάρτητα κι ενώ ανταγωνιζόταν επιτυχώς την BMW και τη Mercedes στην αγορά πολυτελών αυτοκινήτων, ανώτατα στελέχη της VW έχουν ενοχληθεί επειδή ανεξαρτητοποιήθηκε σε ό,τι αφορά τις ανακοινώσεις αποτελεσμάτων αλλά και επειδή δεν προχώρησε σε οικονομικές συνεργίες με άλλα εμπορικά σήματα του ομίλου. Ταυτοχρόνως, όμως, ενοχλούσε τους επενδυτές η ασάφεια που χαρακτήριζε τις ανακοινώσεις οικονομικών αποτελεσμάτων της VW. Ορισμένοι θεσμικοί άρχισαν να εκφράζουν αμφιβολίες ακόμη και για το ιδιοκτησιακό καθεστώς της αυτοκινητοβιομηχανίας της οποίας το 21,6% των μετοχών ανήκει στο κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας. Δεδομένου, όμως, του ανταγωνισμού, η VW κατάφερε να διατηρήσει τα κέρδη της σε μεγάλο βαθμό. Στο τρίτο τρίμηνο ανέφερε ότι αυξήθηκαν κατά 9,8% τα κέρδη της προ φόρων, που έφθασαν στα 870 εκατομμύρια δολάρια.

Το εποπτικό συμβούλιο, όμως, αποφάνθηκε την περασμένη εβδομάδα ότι μπορεί και πρέπει να επιτύχει περισσότερα. Με τη νέα οργάνωση, ο τομέας των επιβατικών αυτοκινήτων θα χωρισθεί στα δύο, με την Audi να έχει τον ηγετικό ρόλο σε μια μονάδα που θα περιλαμβάνει επίσης τις Seat, Lamborghini. Οι Skoda, Bentley και Bugatti θα αναφέρουν τα οικονομικά τους αποτελέσματα ως νέα μονάδα της VW. O επικεφαλής της Audi αναλαμβάνει επικεφαλής της Bentley, πράγμα που αναμένεται να κλονίσει τις σχέσεις του βρετανικού εμπορικού σήματος πολυτελείας με τη Rolls-Royce. H ειρωνεία της τύχης είναι ότι η BMW θα εξαγοράσει τη Rolls-Royce στα τέλη του έτους, στο πλαίσιο συμφωνίας που έχει επιτύχει ο κ. Πισετσρίντερ όταν ήταν στην BMW.

H αναδιοργάνωση φαίνεται να είναι σε μεγάλο βαθμό διακοσμητική. Πρόκειται, όμως, για το πρώτο βήμα σε μια πολύ ευρύτερη και μακροπρόθεσμη αναδιάρθρωση σύμφωνα με πηγές προσκείμενες στο κέντρο λήψης αποφάσεων. Οι αλλαγές θα προλειάνουν το έδαφος για σύσφιγξη της συνεργασίας ανάμεσα στην Audi και τη Seat. Σύμφωνα με τον Γκρεγκ Μέλιχ, επικεφαλής της ομάδας έρευνας στην αγορά αυτοκινήτων της MorgaStanely DeaWitter, «το κίνητρο αυτών των αλλαγών είναι να έχει το κέντρο λήψης αποφάσεων σαφέστερη εικόνα περί του πώς κινείται η εταιρεία».

Ωστόσο, παρ’ ότι οι λογιστικοί υπολογισμοί βάσει ευσεβών πόθων είναι το πρώτο πρόβλημα στον τραπεζικό κλάδο της Ιαπωνίας, δεν σημαίνει ότι είναι και το τελευταίο.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή