Παγκόσμια απειλή η επιβράδυνση της Κίνας

Παγκόσμια απειλή η επιβράδυνση της Κίνας

3' 59" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Με τον σκληρότερο τρόπο συνειδητοποιεί η παγκόσμια οικονομία ότι είναι αλληλένδετη ή ακόμη και εξαρτημένη σε ορισμένους τομείς από την Κίνα. Η ταχύτατα μεταδιδόμενη επιδημία του κορωνοϊού, που έχει αφήσει εκατοντάδες νεκρούς, έχει αρχίσει να αποτυπώνεται παράλληλα στη διεθνή οικονομία, καθώς όχι μόνο μειώνονται δραστικά οι εξαγωγές από και προς την Κίνα, αλλά επίσης μειώνονται τα ταξίδια των Κινέζων σε ολόκληρο τον κόσμο.

Οταν ξέσπασε το πρώτο κύμα της επιδημίας, πολλοί έσπευσαν να την παρομοιάσουν με τον SARS, προκειμένου να μπορέσουν να αξιολογήσουν το μέγεθος της επικείμενης ζημίας. Ωστόσο, γρήγορα έγινε αισθητό ότι οι δύο ιοί δεν είναι συγκρίσιμοι ως προς τον αντίκτυπό τους στη διεθνή οικονομία, αφού πρώτον η Κίνα το 2003 αντιπροσώπευε το 4% του παγκόσμιου ΑΕΠ, ενώ τώρα το 17%, και δεύτερον, διότι ο κορωνοϊός –περίπου πέντε εβδομάδες μετά το ξέσπασμά του– έχει αφήσει πολύ περισσότερα θύματα και δεν φαίνεται να εξασθενεί άμεσα. Ως αποτέλεσμα, πολλοί φοβούνται πως ο ιός θα αφήσει το στίγμα του στα ευάλωτα σημεία της οικονομίας, σε αυτά δηλαδή που έχουν ισχυρούς δεσμούς με την Κίνα. Η Γερμανία είναι από τους πρώτους πιθανούς στόχους: ήδη το γερμανικό οικονομικό ινστιτούτο ifo προέβλεψε ότι εάν μειωθεί ο ρυθμός ανάπτυξης της Κίνας κατά 1%, η γερμανική οικονομία θα επιβραδυνθεί κατά 0,6%. Η Κίνα προετοιμάζεται για το πολύ πιθανό σενάριο μιας ακόμη μεγαλύτερης επιβράδυνσης για φέτος, αλλά και για του χρόνου.

Συνολικά για ολόκληρη την ευρωπαϊκή οικονομία, ο κορωνοϊός αποτελεί μια μεγάλη και πραγματική απειλή, όπως άφησαν να εννοηθεί η Κομισιόν και η πρόεδρος της ΕΚΤ, Κριστίν Λαγκάρντ.

Η Κίνα φιλοξενεί τα μεγαλύτερα ονόματα του κλάδου της τεχνολογίας, της αυτοκινητοβιομηχανίας και του μηχανικού εξοπλισμού. Επομένως, η αναστάτωση στους συγκεκριμένους τομείς ήταν σχεδόν αναμενόμενη. Ωστόσο, ένα από τα πιο τρομακτικά σενάρια που αναδύονται κατά την εξάπλωση του ιού βρίσκεται στην αγορά φαρμάκων. Ενδεικτικά, αυτή την εβδομάδα ο Ούμανγκ Βόχρα, επικεφαλής της Cipla, μιας από τις μεγαλύτερες φαρμακοβιομηχανίες της Ινδίας, προειδοποίησε πως μέχρι το τέλος του μήνα θα υπάρξει έλλειψη στην αγορά αντιβιοτικών, φαρμάκων για τον διαβήτη, παυσίπονων και αντιρετροϊκών, εάν δεν επανεκκινήσει η λειτουργία των κινεζικών εργοστασίων. Σημειώνεται ότι η Ινδία είναι η μεγαλύτερη εξαγωγική δύναμη γενοσήμων παγκοσμίως και προμηθεύεται το 70% των υλικών της από την Κίνα. Παρ’ όλα αυτά, η Ευρώπη ενδέχεται να είναι ασφαλής, διότι οι ευρωπαϊκές φαρμακευτικές είχαν συγκεντρώσει μεγάλα αποθέματα, φοβούμενες ένα άτακτο Brexit στο τέλος του περασμένου Οκτωβρίου, όπως επισήμανε επικεφαλής εταιρείας φαρμάκων στους Financial Times.

Πέρα όμως από τις υποθέσεις και τα τρομακτικά σενάρια, υπήρξε ένα αισθητό και άμεσο αποτέλεσμα από την εξάπλωση του κορωνοϊού: η μείωση του τουρισμού στον δυτικό κόσμο. Η εικόνα ενός Κινέζου τουρίστα με κάμερα έχει γίνει πλέον κοινότοπη στα τουριστικά σημεία. Οι αριθμοί επιβεβαιώνουν την εικόνα. Το 2019 οι Κινέζοι πραγματοποίησαν 150 εκατομμύρια ταξίδια στο εξωτερικό και το 2018 είχαν ξοδέψει 130 δισεκατομμύρια δολάρια κατά τη διάρκεια των διακοπών τους, σύμφωνα με στοιχεία του κινεζικού ερευνητικού ινστιτούτου China Tourism Academy. Πλέον, όμως, πολλοί  ιδιοκτήτες ξενοδοχείων, εστιατορίων και εταιρείες με πακέτα εκδρομών παρατηρούν ένα μεγάλο κενό στη ζήτηση. Η απογοήτευσή τους ήταν μάλιστα τεράστια, καθώς ανέμεναν ακόμη μεγαλύτερη κινητικότητα των Κινέζων τουριστών λόγω των εορτασμών για το κινεζικό νέο έτος. Το υπουργείο Τουρισμού της Κίνας ανακοίνωσε ότι κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου σημειώθηκαν 73% λιγότερα ταξίδια από Κινέζους σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.

Ενας εξίσου μεγάλος κλάδος δέχθηκε πλήγματα από την πρώτη στιγμή. Με τα πρώτα κρούσματα του ιού σχεδόν καθημερινά, οι εταιρείες αυτοκινήτων ανακοίνωναν το κλείσιμο των μονάδων τους, προκαλώντας τεράστια αναστάτωση παγκοσμίως. Ηχηρά ονόματα παραδόθηκαν το ένα μετά το άλλο στον ιό, κλείνοντας τις μονάδες παραγωγής τους, εκ των οποίων πολλές βρίσκονταν στην επίμαχη περιοχή της Γουχάν. Μάλιστα, αδυνατούν να επαναλειτουργήσουν. Μεταξύ αυτών η Daimer, η Ford, η Tesla, η Fiat Chrysler, η General Motors, η Honda και η Nissan. Ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες που τόλμησαν να ανακοινώσουν την πρόωρη –βάσει της ανεξέλεγκτης πορείας του ιού– επαναλειτουργία τους βρέθηκαν αντιμέτωπες με έλλειψη προσωπικού, αφού οι εργαζόμενοι αδυνατούσαν να φτάσουν στη δουλειά λόγω της καραντίνας στην οποία έχουν τεθεί ορισμένες πόλεις.

Ακύρωση

Σχεδόν αναμενόμενη ήταν η ακύρωση του μεγαλύτερου συνεδρίου κινητής τηλεφωνίας, το οποίο επρόκειτο να διοργανωθεί στη Βαρκελώνη. Η μία μετά την άλλη, οι μεγαλύτερες εταιρείες κινητής τηλεφωνίας και τεχνολογικές, μεταξύ αυτών η Nokia, η Ericcson, η Vodafone, η Facebook και η Amazon, ακύρωσαν τις συμμετοχές τους, ενώ αντιθέτως η κινεζική Huawei είχε αποστείλει νωρίτερα τους αντιπροσώπους της στην Ισπανία προκειμένου να μην υπάρξει υποψία ότι φέρουν τον ιό. Ανυπολόγιστος είναι ο οικονομικός αντίκτυπος για την περιοχή της Καταλωνίας, η οποία είχε προετοιμαστεί να φιλοξενήσει περισσότερα από 100.000 άτομα από 200 χώρες, σύμφωνα με τα στοιχεία του περυσινού συνεδρίου και τις εκτιμήσεις της κυβέρνησης της Καταλωνίας. Εν αναμονή της διοργάνωσης, προσελήφθησαν 13.900 υπάλληλοι και φτιάχτηκαν περίπτερα για 2.400 εταιρείες. Οι ιδιοκτήτες ξενοδοχείων αδυνατούν να εκτιμήσουν το διαφυγόν κέρδος από τις ακυρώσεις και σημειώνουν ότι ορισμένα από τα δωμάτια ήταν κλεισμένα μήνες πριν.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή