ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ο κορωνοϊός προσβάλλει την αγορά ειδών πολυτελείας

o-koronoios-prosvallei-tin-agora-eidon-polyteleias-2364904

Ισως είναι ακόμη νωρίς για να εκτιμηθεί ο αντίκτυπος του κορωνοϊού στην παγκόσμια οικονομία. Για τον κλάδο των ειδών πολυτελείας, όμως, είναι ήδη σαφές πως η νέα επιδημία αποτελεί τη μεγαλύτερη απειλή μετά την παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση του 2008. Και αυτό γιατί η Κίνα είναι σημαντική αγορά για την παγκόσμια βιομηχανία ειδών πολυτελείας ως προς τις πωλήσεις, αλλά και ως κέντρο της μεταποίησης. Οι Κινέζοι δαπανούν πολύ περισσότερα από τους  Ευρωπαίους και τους Αμερικανούς για αγορές ειδών πολυτελείας.

Με στοιχεία του περασμένου έτους, οι Κινέζοι καταναλωτές αντιπροσωπεύουν τουλάχιστον το 40%  των παγκόσμιων δαπανών για είδη πολυτελείας, που το 2019 έφτασαν τα 281 δισ. ευρώ. Σύμφωνα, όμως, με τον οίκο Jefferies, το 80% της ανάπτυξης που γνωρίζει ο κλάδος οφείλεται και πάλι στην Κίνα.

Στην Κίνα παράγονται, άλλωστε, βαμβακερά και μεταξωτά υφάσματα και τα κινεζικά εργοστάσια προμηθεύουν τους μεγαλύτερους οίκους ειδών πολυτελείας της Δύσης. Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ερευνών Morningstar, η χρηματιστηριακή αξία των εταιρειών ειδών πολυτελείας έχει εκτιναχθεί στα ύψη ακριβώς χάρη στη μεγάλη ανάπτυξη που σημειώνουν επί χρόνια κατά κύριο λόγο στην Κίνα.

Δεδομένου, όμως, ότι η οικονομία της Κίνας βρίσκεται σε γενικευμένη καραντίνα, εμβληματικοί οίκοι ειδών πολυτελείας δέχονται ήδη πλήγματα.

Μέχρι στιγμής δεν είναι καθοριστικά τα πλήγματα για οίκους, όπως ο Luis Vuitton, που δεν εξαρτώνται από την Κίνα για την παραγωγή τους.  Τα τελευταία χρόνια σημειώνεται άνοδος του βιοτικού επιπέδου και των μισθών στην Κίνα και η αύξηση του κόστους των εργατικών μειώνει τη σημασία της χώρας ως κέντρου μεταποίησης.

Δεν ισχύει, βέβαια, το ίδιο για τις βιομηχανίες μόδας που απευθύνονται στη μεγάλη μάζα των καταναλωτών, για τις οποίες το πλήγμα είναι εξίσου σοβαρό, καθώς οι βιομηχανίες αυτές έχουν μεγάλη έκθεση στην Κίνα. Με τη ραγδαία μετάδοση του κορωνοϊού, πάντως, όλοι οι οίκοι ειδών πολυτελείας έχουν αναγκαστεί να κλείσουν καταστήματά τους, μονάδες παραγωγής και γραφεία τους στην Κίνα με αποτέλεσμα, βέβαια, μια ραγδαία μείωση της παραγωγής τους.

Οπως και πολλοί άλλοι κλάδοι της βιομηχανίας έχουν, άλλωστε, αναγκαστεί να μειώσουν ή και να αναστείλουν πλήρως τους μισθούς του προσωπικού τους, αλλά και να «παγώσουν» τις προσλήψεις.

Το Επιμελητήριο Ιταλικής Μόδας εκτιμά πως οι ιταλικές εξαγωγές θα μειωθούν τουλάχιστον κατά 100 εκατ. ευρώ μόνο μέσα στο πρώτο τρίμηνο του έτους και κατά 230 εκατ. ευρώ εάν η επιδημία παραταθεί και διαρκέσει όλο το πρώτο εξάμηνο του έτους.

Αλλες βιομηχανίες ειδών πολυτελείας εκφράζουν ανησυχία για το αν θα μπορέσουν οι μονάδες παραγωγής στην Κίνα να παρουσιάσουν τις συλλογές τους για το επόμενο έτος. Ανάμεσά τους οίκοι όπως οι Hennes & Mauritz και Tory Burch. Στην εβδομάδα μόδας που έχει προγραμματισθεί για την επόμενη εβδομάδα στο Παρίσι, έχουν ήδη ακυρώσει τη συμμετοχή τους πέντε κινεζικοί οίκοι υψηλής ραπτικής. Σύμφωνα μάλιστα με το σχετικό ρεπορτάζ της βρετανικής εφημερίδας Financial Times, ο οίκος Gucci προσπαθεί να κρατήσει το ενδιαφέρον των Κινέζων καταναλωτών παρουσιάζοντας με εναλλακτικό τρόπο τη νέα συλλογή του για το φθινόπωρο του 2020 και τον χειμώνα του 2021 μέσω ενός από τα μεγαλύτερα δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης της Κίνας, της πλατφόρμας Weibo.

Προτού αρχίσει η επίδειξη, μάλιστα, ο φακός έμπαινε στα καμαρίνια των μοντέλων και παρακολουθούσε την προετοιμασία τους για την επίδειξη. Το ίδιο έχουν κάνει, άλλωστε, και οι οίκοι Kering, Chanel και LVMH.

«Καθηλωμένες» αεροπορικές

Μεγάλο αναμένεται να είναι το πλήγμα που θα δεχθούν από την επιδημία του κορωνοϊού οι αεροπορικές εταιρείες και τα ταξιδιωτικά γραφεία.

Παγκοσμίως ο κλάδος των αεροπορικών εταιρειών αναμένεται να καταγράψει σχεδόν 30 δισ. δολάρια από διαφυγόντα έσοδα στη διάρκεια του 2020.

Η εκτίμηση ανήκει στην ΙΑΤΑ, που τονίζει πως οι αερομεταφορείς της περιοχής Ασίας – Ειρηνικού θα είναι αυτές που θα πληγούν στον μέγιστο βαθμό καθώς τα έσοδά τους θα μειωθούν συνολικά κατά 27,8 δισ. δολάρια.

Σύμφωνα πάντα με την ΙΑΤΑ, η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια θα μειωθεί στην περιοχή Ασίας – Ειρηνικού κατά 13% στο σύνολο του έτους και θα είναι η πρώτη πτώση της ζήτησης μετά την παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση.  Σε ό,τι αφορά τις αεροπορικές της Κίνας, προβλέπει πως θα μειωθούν τα έσοδά τους κατά 12,8 δισ. δολάρια.

Σύμφωνα με τη Διοίκηση Πολιτικής Αεροπορίας της Κίνας, τα 2/3 των επιβατικών αεροσκαφών της Κίνας έχουν ακινητοποιηθεί στο έδαφος εξαιτίας της επιδημίας του κορωνοϊού.

Από τα τέλη Ιανουαρίου έως τις 12 Φεβρουαρίου οι αριθμός των επιβατών στην Κίνα μειώθηκε στα 10,1 εκατ. καταγράφοντας πτώση 70% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του περασμένου έτους.

Εχουν, ως εκ τούτου, πληγεί οι αεροπορικές εταιρείες της Κίνας, συμπεριλαμβανομένων όσων ανήκουν στον όμιλο ΗΝΑ, γνωστό στη Δύση από το 2016 όταν εξαγόρασε το 10% της Deutsche Bank.