Αυξημένος κίνδυνος πτώχευσης αεροπορικών λόγω της πανδημίας

Αυξημένος κίνδυνος πτώχευσης αεροπορικών λόγω της πανδημίας

2' 48" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Είναι σαφές πλέον ότι η επιδημία του κορωνοϊού αποτελεί τη μεγαλύτερη κρίση στην ιστορία της αεροπλοΐας». Με την ηχηρή αυτή δήλωση, ο Τόπι Μάνερ, διευθύνων σύμβουλος της φινλανδικής αεροπορικής εταιρείας Finnair, συνόψισε χθες την πρωτοφανή καταιγίδα που γνωρίζει η βιομηχανία των αεροπορικών εταιρειών, καθώς η επιδημία του κορωνοϊού καθηλώνει αεροσκάφη στο έδαφος, κλείνει αεροδρόμια και σύνορα και καταργεί δρομολόγια ανά τον κόσμο.

Μια καταιγίδα, εμφανώς πολύ χειρότερη από εκείνη της χρηματοπιστωτικής  κρίσης του 2008, που, σύμφωνα με την Capa, συμβουλευτική του κλάδου, θα εξελιχθεί σε όλεθρο εντός ολίγων εβδομάδων. Η εν λόγω συμβουλευτική προεξοφλεί πως η κλιμακούμενη κρίση του κλάδου θα οδηγήσει σε πτώχευση την πλειονότητα των αεροπορικών εταιρειών έως τον Μάιο. Στη σχετική ανακοίνωσή της τονίζει πως «οι επιπτώσεις της επιδημίας και τα μέτρα που επιβάλλουν οι κυβερνήσεις ενδέχεται να έχουν ήδη οδηγήσει πολλές αεροπορικές εταιρείες σε πτώχευση ή, τουλάχιστον, σε αδυναμία αποπληρωμής των χρεών τους».

Μοναδική ελπίδα για την επιβίωση του κλάδου και «προκειμένου να αποφευχθεί η καταστροφή» είναι, σύμφωνα με την Capa, μια συντονισμένη ανάληψη δράσης από πλευράς των κυβερνήσεων. Την ίδια έκκληση απηύθυναν, άλλωστε, χθες σε κοινό ανακοινωθέν τους οι τρεις μεγαλύτερες συμμαχίες αεροπορικών εταιρειών στον κόσμο, οι Oneworld, SkyTeam και Star Alliance, μιλώντας για «άνευ προηγουμένου προκλήσεις» που αντιμετωπίζει ο κλάδος. Και στο μεταξύ, μεγάλες αεροπορικές εταιρείες ζητούν την αρωγή των κυβερνήσεων, προειδοποιώντας παράλληλα για την απώλεια δεκάδων ή και εκατοντάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας.

Η καταιγίδα κλιμακώνεται εδώ και εβδομάδες, ακολουθώντας κατά πόδας τη μετάδοση της επιδημίας ανά τον κόσμο. Εχει, όμως, κλιμακωθεί την τελευταία εβδομάδα, μετά την απαγόρευση που επέβαλε ο Αμερικανός πρόεδρος στις πτήσεις από την Ευρώπη. Μεγάλα και μικρά ονόματα του κλάδου καθηλώνουν στο έδαφος σχεδόν το σύνολο του στόλου τους και προειδοποιούν για την απώλεια δεκάδων ή και εκατοντάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας.

Κατά 90% αναστέλλει τις επιχειρήσεις της η Air France-KLM, που «παρκάρει» όσα Airbus A380 και Boeing 747 διαθέτει στον στόλο της και ζητάει οικονομική στήριξη τόσο από τη γαλλική όσο και από την ολλανδική κυβέρνηση. Μιλώντας στο Reuters ο Μπεν Σμιθ, διευθύνων σύμβουλος της γαλλοολλανδικής εταιρείας, ανέφερε πως δέχθηκε ο ίδιος μείωση 25% στις αποδοχές του.

Παράλληλα, η γερμανική TUI και η σκανδιναβική SAS ανακοίνωσαν ότι αναστέλλουν την πλειονότητα των επιχειρήσεών τους και ότι έχουν ήδη ζητήσει τη στήριξη των κυβερνήσεών τους. Ομοίως ο όμιλος IAG, που ελέγχει τους αερομεταφορείς Iberia και Vueling, ανακοίνωσε ότι μειώνει τις δραστηριότητές του κατά τουλάχιστον 75% για το δίμηνο Απριλίου – Μαΐου, ενώ η φιλανδική Finnair διακόπτει το 90% των δραστηριοτήτων της, εκδίδοντας τη δεύτερη σε τρεις εβδομάδες προειδοποίηση για πτώση των κερδών της. Και βέβαια, δεν ξεφεύγουν από τη λαίλαπα οι αερομεταφορείς χαμηλού κόστους, με τις Ryanair και easyJet να ανακοινώνουν ότι σχεδιάζουν να καθηλώσουν στο έδαφος το μεγαλύτερο μέρος του στόλου τους. Εχει, άλλωστε, προηγηθεί από την Παρασκευή η προειδοποίηση της British Airways ότι αγωνίζεται να επιβιώσει.

Τον επικείμενο όλεθρο προμηνύει, άλλωστε, η ελεύθερη πτώση που γνωρίζουν οι μετοχές των αεροπορικών εταιρειών, με την IAG να χάνει 23,7% και τη Wizz Air 21,2% ενώ easyJet και Ryanair υποχωρούν κατά 19,5% και 18,8% αντιστοίχως και η Air France-KLM κατά 16,5%. Εξίσου δυσοίωνες είναι, άλλωστε, και οι προειδοποιήσεις για μαζικές απολύσεις.  Η αμερικανική United Airlines προειδοποίησε τους περίπου 100.000 υπαλλήλους της ότι είναι αναγκασμένη να προχωρήσει σε «επώδυνες» περικοπές στις αποδοχές τους, ενώ η Air New Zealand, που απασχολεί  περίπου 8.000 υπαλλήλους, ανακοίνωσε ότι αρχίζει διαβουλεύσεις με τα εργατικά συνδικάτα για να συμφωνήσουν μειώσεις προσωπικού.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή