ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ζημία 100 δισ. δολ. για κατασκευαστές αυτοκινήτων

gkat_28_0704_page_1_image_0002

Τουλάχιστον 100 δισ. δολάρια σε χαμένα έσοδα θα κοστίσει στον κλάδο των αυτοκινήτων η παράταση της καραντίνας μέχρι το τέλος του μήνα. Εάν οι μονάδες παραγωγής αυτοκινήτων παραμείνουν κλειστές ολόκληρο τον Απρίλιο και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού, τα έσοδα των Ευρωπαίων κατασκευαστών θα μειωθούν κατά 56 δισ. δολάρια, με τις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων να μειώνονται κατά 2,6 εκατ. Αντίστοιχα, στη Βόρεια Αμερική θα σημειωθούν 2 εκατ. λιγότερες πωλήσεις οχημάτων και τα έσοδα των αυτοκινητοβιομηχανιών θα υποχωρήσουν κατά 52 δισ. δολάρια. Σύμφωνα με υπολογισμούς του Ιαν Χένρι, ιδιοκτήτη της εταιρείας αναλύσεων AutoAnalysis που συνεργάζεται με τη βρετανική Ενωση Αυτοκινητοβιομηχανιών και Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (SMMT), κάθε επιπλέον εβδομάδα που τα εργοστάσια παραμένουν κλειστά, ο σχετικός κλάδος θα επιβαρύνεται περαιτέρω κατά 8 δισ. δολάρια στην Ευρώπη και κατά 7,5 δισ. δολάρια στη Βόρεια Αμερική.

Ολα τα μεγάλα εργοστάσια αυτοκινήτων σε Ευρώπη και Βόρεια Αμερική έχουν σταματήσει την παραγωγή από τον Μάρτιο, ενώ όσες βιομηχανίες είχαν προγραμματίσει να επανεκκινήσουν μέσα στον Απρίλιο, ανακάλεσαν τις αποφάσεις τους. Μάλιστα, αντί να θέσουν νέα ημερομηνία επανεκκίνησης, ορισμένες εταιρείες, μεταξύ αυτών η Nissan, η Ford και η General Motors, ανακοίνωσαν ότι τα εργοστάσια θα παραμείνουν κλειστά «επ’ αόριστον». Οπως σχολίασε στους Financial Times ο Ιαν Χένρι, «προβλέπω ότι δεν θα επιστρέψουμε στην κανονικότητα πριν από τον Μάιο το νωρίτερο».

Χιλιάδες από τους εργαζομένους που απασχολούνται στον κλάδο πρόκειται να πληρωθούν μέσω κρατικών προγραμμάτων, καθώς οι εργοδότες τους προσπαθούν να ανταποκριθούν στα οικονομικά χτυπήματα της πανδημίας. Για παράδειγμα, η General Motors και η Ford έχουν ήδη αντλήσει 16 δισ. και 15,4 δισ. δολάρια αντιστοίχως από τις πιστωτικές τους διευκολύνσεις. Η γερμανική Daimler, η οποία έχει το εμπορικό σήμα της Mercedes-Benz, χρησιμοποίησε νέα πιστωτική γραμμή 12 δισ. ευρώ, ενώ είχε ήδη αντλήσει 11 δισ. ευρώ. Την προηγούμενη εβδομάδα η Nissan έθεσε σε διαθεσιμότητα 6.000 υπαλλήλους της που εργάζονταν σε εργοστάσιο στη βρετανική επαρχία. Η βρετανική κυβέρνηση πρόκειται να καλύψει το 80% των αποδοχών τους.

Τον προηγούμενο μήνα οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ευρώπη υποχώρησαν κατά περίπου 60%, ενώ στις ΗΠΑ σημειώθηκε η μεγαλύτερη μείωση των τελευταίων 10 ετών. Αναλυτές της αγοράς εκτιμούν ότι οι πωλήσεις θα υποχωρήσουν ακόμη περισσότερο μέσα στον Απρίλιο, όχι μόνον διότι θα παραμείνουν κλειστά τα εργοστάσια και πολλά σημεία πώλησης, αλλά επίσης επειδή τα μέτρα περιορισμού έχουν οδηγήσει σε κάθετη μείωση της ζήτησης. Το συνολικό κόστος της πανδημίας για την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία είναι ακόμη άγνωστο, καθώς ακόμα και όταν αρθούν τα μέτρα καραντίνας και επανεκκινήσει η παραγωγή, η ζήτηση αναμένεται πως θα παραμείνει σε χαμηλά επίπεδα εξαιτίας της αύξησης της ανεργίας. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Κίνας, όπου οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων σχεδόν άγγιξαν το μηδέν τους προηγούμενους μήνες. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία, οι πωλήσεις έχουν ανακάμψει, ωστόσο έχουν υποχωρήσει κατά 40% σε σχέση με την περίοδο πριν από την επέλαση του ιού.