ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πακέτα δισ. σε Air France-KLM και Lufthansa

gkat_28_2804_page_1_image_0002

Ενώ ο βαθύπλουτος Ρίτσαρντ Μπράνσον αντιμετωπίζει την αδιαλλαξία των βρετανικών αρχών που δεν συγκινούνται από το δράμα της Virgin Atlantic, άλλες ευρωπαϊκές χώρες σπεύδουν να σώσουν τους αερομεταφορείς τους με χρήματα των φορολογουμένων.

Το ενδιαφέρον τους παραπέμπει περισσότερο στην εποχή που υπήρχαν ακόμη οι λεγόμενοι εθνικοί αερομεταφορείς, ενώ οι αποφάσεις τους μοιάζουν να έχουν αφήσει εντελώς στο παρελθόν την κοινοτική νομοθεσία, που απαγόρευε τις κρατικές ενισχύσεις. Οι  κυβερνήσεις Γαλλίας και Ολλανδίας υποσχέθηκαν να διαθέσουν τουλάχιστον 11 δισ. ευρώ για τη στήριξη των Air France-KLM και η γερμανική ανταγωνίστριά τους, Lufthansa, αναμένεται μέσα στην εβδομάδα να ανακοινώσει το αντίστοιχο πακέτο διάσωσής της.

Γαλλία και Ολλανδία πήραν τη μεγάλη απόφαση να κρατήσουν τους δύο κολοσσούς στη ζωή τους όταν οι δύο εμβληματικές εταιρείες του κλάδου προειδοποίησαν ότι αντιμετώπιζαν έλλειψη ρευστότητας και κινδύνευαν να πτωχεύσουν. Είχε προηγηθεί, άλλωστε, και η προειδοποίηση της ΙΑΤΑ πως η πανδημία μπορεί να οδηγήσει σε πτώχευση τις μισές αεροπορικές εταιρείες ανά τον κόσμο, ενώ οι ευρωπαϊκές θα χάσουν συνολικά έσοδα ύψους 89 δισ. δολαρίων.

Οι δύο κυβερνήσεις, που είναι και οι μεγαλύτεροι μέτοχοι των δύο αεροπορικών εταιρειών, αναγκάστηκαν, έτσι, να δώσουν τέλος προς το παρόν στην παρατεταμένη διαμάχη τους γύρω από τη διοίκηση της μεταξύ τους κοινοπραξίας και να παρουσιάσουν δύο ανεξάρτητα πακέτα άμεσων δανείων και εγγυήσεων, που θα παρατείνουν τη ζωή των δύο εταιρειών. Σχολιάζοντας σχετικά ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών, Μπρινό Λε Μερ, και ο Ολλανδός ομόλογός του, Βόπκε Χούκστρα, τόνισαν σε κοινό ανακοινωθέν τους ότι «καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια για να αντιδράσουμε σε αυτό το άνευ προηγουμένου σοκ». Οπως σχολιάζει σχετικό ρεπορτάζ του Bloomberg, η απόφαση των δύο κυβερνήσεων θα ενισχύσει την επιχειρηματολογία του Μάικλ Ο’ Λίρι, διευθύνοντος συμβούλου της εταιρείας χαμηλού κόστους Ryanair Holdings, που είναι φανατικός πολέμιος των κρατικών ενισχύσεων. Απευθυνόμενος μάλιστα στη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν, εξέφρασε την πρόθεση να προσφύγει στη Δικαιοσύνη κατά της Γαλλίας και των άλλων χωρών, που «δωρίζουν επιλεκτικά δισ. ευρώ σε αναποτελεσματικούς αερομεταφορείς».

Την ίδια στιγμή, η διάσωση της γερμανικής Lufthansa με πακέτο ύψους 10 δισ. ευρώ εξαρτάται από περίπλοκους πολιτικούς ελιγμούς, στους οποίους εμπλέκονται η Γερμανίδα καγκελάριος και οι κυβερνήσεις Αυστρίας, Βελγίου και Ελβετίας, καθώς στις χώρες αυτές λειτουργεί υπό τις εθνικές τους σημαίες. Οι εκπρόσωποι της γερμανικής κυβέρνησης διαφωνούν έως τώρα με τα στελέχη του αερομεταφορέα ως προς τους όρους που θα πρέπει να συνοδεύουν το πακέτο στήριξης της εταιρείας. «Πρέπει να δίνουμε σε επιχειρήσεις όπως η Lufthansa την ευκαιρία να σταθούν ξανά στα πόδια τους και να επιστρέψουν σε κερδοφορία», δήλωσε χθες ο Γερμανός υπουργός Εθνικής Οικονομίας, Πέτερ Αλτμάιερ. 

Παράλληλα, το Βερολίνο από κοινού με το ομοσπονδιακό κρατίδιο της Εσσης συμφώνησε να χορηγήσει 550 εκατ. ευρώ στην αεροπορική Condor, καθώς απέσυρε το ενδιαφέρον της για εξαγορά της εταιρείας η πολωνική Lot.

Την ίδια στιγμή, η Βρετανία, που παραδοσιακά δεν συνηθίζει να χρησιμοποιεί κατά το δοκούν τα χρήματα των φορολογουμένων, παρατείνει τις εγγυήσεις για δάνεια για ορισμένες βρετανικές αεροπορικές που πληρούν συγκεκριμένους όρους. Εχει προηγηθεί αίτημα των μεγαλύτερων βρετανικών εταιρειών να δοθεί επέκταση πέραν του Ιουνίου στο σχήμα οικονομικής στήριξης που δίνουν στις αεροπορικές εταιρείες της χώρας να αναστείλουν προσωρινά τις συμβάσεις που έχουν με ορισμένους υπαλλήλους τους, οι οποίοι θα πληρώνονται εφεξής από το κράτος. Παράλληλα, η νορβηγική Norwegian Air, που κινδυνεύει από έλλειψη ρευστότητας, μπορεί να διασφαλίσει εγγυήσεις της κυβέρνησης ύψους 255 εκατ. δολαρίων εάν καταλήξουν σε συμφωνία ομολογιούχοι και μέτοχοι της εταιρείας, καθώς και οι εταιρείες leasing.