ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μετοχές αεροπορικών εταιρειών αξίας 6 δισ. πούλησε ο Γ. Μπάφετ

gkat_32_0505_page_1_image_0001

«Ο κόσμος άλλαξε». Με τη λακωνική αλλά και περιεκτική αυτή διατύπωση, ο Αμερικανός επενδυτής και επιχειρηματίας Γουόρεν Μπάφετ αναφέρθηκε στην υπαρξιακή απειλή που αντιμετωπίζει ο κλάδος των αερομεταφορών. Στην πρώτη ετήσια διάσκεψη στην ιστορία της Berkshire Hathaway, που έγινε μέσω βίντεο, ο αποκαλούμενος και «σοφός της Ομάχας» τόνισε πως η εταιρεία του πούλησε όσα μερίδια είχε στους τέσσερις μεγαλύτερους αερομεταφορείς των ΗΠΑ.

Υπογράμμισε, μάλιστα, πως η εταιρεία του έχει τώρα μικρότερη αξία ακριβώς επειδή επέλεξε να επενδύσει σε αεροπορικές εταιρείες, οι μετοχές των οποίων βρέθηκαν σε ελεύθερη πτώση. Οι ζημίες, πάντως, ύψους 49,75 δισ. δολαρίων, που κατέγραψε η εταιρεία του Μπάφετ μέσα στο πρώτο τρίμηνο οφείλονται στην πτώση μεγάλης γκάμας μετοχών, από εκείνη της Bank of America μέχρι την Apple. Τα μερίδια που πούλησε η Berkshire Hathaway ήταν στις American Airlines, Delta Air Lines, Soutwest και United Airlines και υπερέβαιναν τα 6 δισ. δολάρια.

Οι κινήσεις έγιναν στη διάρκεια του Απριλίου και της πρωτοφανούς κρίσης στον κλάδο των αεροπορικών εταιρειών. Σε μιαν ιδιάζουσα εκδήλωση συμπάθειας προς τον κλάδο, πάντως, ο Μπάφετ τόνισε «ίσως έκανα λάθος, και μακάρι να έχω κάνει λάθος» και προσέθεσε πως «αν ο κλάδος επαναλειτουργήσει σε ποσοστό 70% ή 80%, τότε δεν θα χαθεί».

Εγκριση διάσωσης

Κι ενώ βρισκόταν σε εξέλιξη η διάσκεψη, τα ηχηρότερα ονόματα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας αερομεταφορών, η Air France-KLM και η γερμανική Lufthansa, διαπραγματεύονταν κρατικές ενισχύσεις.

Η Ε.Ε. έδωσε χθες την έγκρισή της σε κρατική βοήθεια ύψους 7 δισ. ευρώ, που θα χορηγήσει το γαλλικό κράτος στην Air France-KLM. Στο πακέτο περιλαμβάνονται εγγυήσεις του κράτους και δάνειο των μετόχων που, όπως τονίζει το Bloomberg, είναι αναγκαία για την επιβίωση δύο άλλοτε εθνικών αερομεταφορέων που συγχωνεύθηκαν προ ετών. Σύμφωνα, πάντως, με τον Γάλλο υπουργό Οικονομικών, Μπρινό Λε Μερ, η ενίσχυση συνοδεύεται από μειώσεις των υπηρεσιών που θα παρέχει ο αερομεταφορέας στην εγχώρια αγορά. Από τη στιγμή, άλλωστε, που ανακοίνωσε την πρόθεσή της να στηρίξει τον γαλλοολλανδικό αερομεταφορέα, η γαλλική κυβέρνηση έθεσε στην Air France-KLM όρο να είναι «καλός πελάτης» τής εξίσου χειμαζόμενης, Airbus, αλλά και να προχωρήσει σε αναδιάρθρωση στις ζημιογόνες υπηρεσίες της εταιρείας εντός Γαλλίας.

Στο μεταξύ, οδεύουν προς την ολοκλήρωσή τους οι συνομιλίες ανάμεσα στη διοίκηση της Lufthansa και στη γερμανική κυβέρνηση με αντικείμενο το πακέτο στήριξης του αερομεταφορέα. Οι εκκρεμότητες στις διαπραγματεύσεις αφορούν το πόσο θα είναι το ποσοστό των κερδών που θα αντλεί το Βερολίνο τα επόμενα χρόνια. Πηγές της εταιρείας αναφέρουν πως παραμένουν ακόμη διαφωνίες αμιγώς οικονομικής φύσης σχετικές με τους όρους της ενίσχυσης. Σύμφωνα, πάντως, με τον Κάρστεν Σποχρ, διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας, οι διαπραγματεύσεις οδεύουν προς ολοκλήρωση.

Αναλυτές του κλάδου επισημαίνουν πως το Βερολίνο προσπαθεί να διασφαλίσει ότι η εταιρεία θα βγει ενισχυμένη από την κρίση χάρη στην κρατική ενίσχυση. Αιτία, το κακό προηγούμενο που έχει το Βερολίνο με τις ζημίες που υπέστη όταν διέσωσε γερμανικές τράπεζες στη διάρκεια της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης του 2008.

Norwegian Air

Την επιβίωσή της άλλωστε για τουλάχιστον άλλους επτά μήνες φαίνεται πως εξασφάλισε χθες η Norwegian Air Shuttle ASA, που είναι ο τρίτος μεγαλύτερος αερομεταφορέας χαμηλού κόστους στην Ευρώπη. Η νορβηγική εταιρεία, που τις τελευταίες ημέρες είχε προειδοποιήσει πως κινδύνευε άμεσα από πτώχευση, συμφώνησε σχέδιο αναδιάρθρωσης με πιστωτές, μετόχους και εταιρείες leasing. Αυτό προβλέπει με τη μετατροπή σχεδόν του συνόλου των ομολόγων της, ύψους 1 δισ. δολαρίων, σε μετοχές ενώ παράλληλα συμφώνησε να πουλήσει και νέες μετοχές της.