ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τέσσερα σύνδρομα που αλλάζει η πανδημία και ο ρόλος της τεχνολογίας

capture--11

Η πανδημία έπιασε στον ύπνο πολλά συστήματα (υγείας, κοινωνικό, πολιτικό), αλλά παρόμοιο φαινόμενο προέκυψε και στον χώρο της τεχνολογίας που είναι διαθέσιμη σε κατοικίες υποστηρίζoντας τρεις βασικές λειτουργίες: βασική επιβίωση, διασκέδαση, εργασία από το σπίτι. Γι’ αυτές τις λειτουργίες είχε αναπτυχθεί τεχνολογία βάσει τεσσάρων προτύπων ζωής που αποκαλώ σύνδρομα.

Βασική επιβίωση

Το σύνδρομο της ταχύτητας: Η τεχνολογία για την υγιεινή των ρούχων ξεχωρίζει από τον αγώνα για ταχύτητα με το ρεκόρ προγραμμάτων «πλύσης» να είναι στα 15 λεπτά και σε θερμοκρασία 20ο C. Από την πανδημία ανέκαμψε η έννοια της απολύμανσης των ρούχων με απαίτηση για πλύσεις στους 60ο C ή/και προγράμματα ατμού. Φαίνεται ότι η υγιεινή κυριαρχεί της ταχύτητας και άλλων μοντέρνων δυνατοτήτων βάζοντας στην άκρη τις επενδύσεις για ταχύτητα και αναζητώντας νέο στίβο καινοτομίας. Επιπλέον, το 2021 αναμένουμε την εφαρμογή νέων υποδειγμάτων ενεργειακής κατανάλωση ηλεκτρικών συσκευών σε όλη την Ευρώπη, αλλά ο κορωνοϊός θέτει νέες διαστάσεις στα απαιτούμενα χαρακτηριστικά των συσκευών, που μπορούν να καθυστερήσουν τις αλλαγές στα πρότυπα.

Το σύνδρομο της ευκολίας: Η παρασκευή φαγητού στο σπίτι έχει ξεθωριάσει ως πρακτική σε πολλές ευρωπαϊκές κοινωνίες. Σήμερα βλέπουμε τον κόσμο μέσα στα σπίτια να ανακαλύπτει την πτυχή της μαγειρικής ως φαινόμενο δημιουργίας και όχι απλώς ανάγκης. Επίσης, συσκευές ξεχασμένες σε πατάρια (π.χ. αρτοπαρασκευαστές), ως δώρα γάμου, παίρνουν θέση μάχης στην κουζίνα. Αυτό το φαινόμενο αυξάνει την αγορά πρώτων υλών και όχι έτοιμου φαγητού και δημιουργεί ύφεση στο έτοιμο φαγητό και άνοδο στις απευθείας αγορές πρώτων υλών. Κερδισμένα τα σούπερ μάρκετ και χαμένα τα εστιατόρια, τώρα και στο μέλλον. Κερδισμένα και τα μαθήματα μαγειρικής από την τηλεόραση και το Ιντερνετ.

Διασκέδαση

Το σύνδρομο της ατομικότητας: Ανακαλύψαμε ότι οι έφηβοι μέσα στα σπίτια τους γίνονται θηρία όταν διεκδικούν όλοι μαζί την ίδια τηλεόραση. Ετσι βλέπουμε πόσο πιο δύσκολη είναι η κοινή παθητική διασκέδαση από ό,τι στο παρελθόν. Οταν όμως περάσουμε στην ενεργητική διασκέδαση, θα δούμε ότι οι γνωστές παιχνιδομηχανές φέρνουν είτε την οικογένεια είτε φίλους από διαφορετικές περιοχές ή και ηπείρους πιο κοντά. Οι πωλήσεις παιχνιδομηχανών έχουν διατηρήσει διψήφιο ρυθμό αύξησης πωλήσεων σε πολλές χώρες το τελευταίο δίμηνο παρά το γεγονός ότι το φθινόπωρο αναμένονται νέα μοντέλα με καθυστέρηση δύο ετών. Μήπως η εικονική πραγματικότητα που έχουν οι συσκευές είναι η πραγματικότητα που ζούμε;

Γραφείο από το σπίτι

Το σύνδρομο της μισθωτής εργασίας εξ αποστάσεως: Ενα ποσοστό 30%-50% (ανάλογα με τη χώρα) εργασιών μεταφέρθηκε στα σπίτια των ανθρώπων. Αυτό ανέδειξε ανεπάρκειες σε υποδομές που καλύφθηκαν από μια άνευ προηγουμένου κατανάλωση ηλεκτρονικών υπολογιστών, οθονών κ.λπ. Αν δει κανείς την παγκόσμια κατανάλωση για την προηγούμενη δεκαετία, θα διαπιστώσει ότι αυτή η αγορά ήταν πτωτική, ενώ τώρα δεν προλαβαίνει να παράγει ικανό αριθμό συσκευών. Το επιπλέον μάθημα είναι ότι οι εργαζόμενοι είναι πλέον συμπαραγωγοί του πλούτου περισσότερο από πριν. Ολη η υποδομή είναι χρηματοδοτούμενη από τον εργαζόμενο (όπως και οι χώροι, τα γραφεία κ.λπ.). Αυτά είναι έξοδα που σύντομα θα μειωθούν από το κόστος των επιχειρήσεων, καθώς επίσης θα επεκταθεί de facto και η μέση ώρα απασχόλησης των εργαζομένων αυτής της κατηγορίας.

Η τεχνολογία των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών έχει κατηγορηθεί τα τελευταία χρόνια ότι δεν διαθέτει αρκετή καινοτομία για να προσελκύει τους πελάτες και έτσι ήταν πτωτική σε πολλές αγορές του κόσμου. Η κρίση αναδεικνύει την άγνοια που υπάρχει για τα περιθώρια της τεχνολογίας στην αντιμετώπιση πτυχών της επιδημίας. Πολλές από αυτές τις τεχνολογίες θα αναβαθμισθούν και θα δώσουν περισσότερες λύσεις στα νοικοκυριά.

Η κρίση, όμως, ανέδειξε και την τεράστια εξάρτηση όλης της υφηλίου από την Κίνα για την παραγωγή είτε και τη συναρμολόγηση των εξαρτημάτων των ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών συσκευών. Η Κίνα έχοντας γρήγορα αντανακλαστικά μελετά τη μεταφορά σημείων παραγωγής σε άλλες χώρες, ώστε να διασκεδάσει το φαινόμενο του επαναπατρισμού της παραγωγής που εξετάζουν πολλές χώρες.

Το πρακτικό ερώτημα για την Ελλάδα είναι ποιος θα κάνει παρέμβαση στις ιδιωτικο-κρατικές επιχειρήσεις για να διεκδικήσει μονάδες παραγωγής από την Κίνα στη χώρα μας. Θυμίζω ότι η Τουρκία είναι η 1η παραγωγός χώρα στην Ευρώπη και 2η στον κόσμο μετά την Κίνα στην παραγωγή ηλεκτρικών οικιακών συσκευών (πολλές γνωστές μάρκες που κυκλοφορούν στη χώρα μας παράγονται στην Τουρκία). Αρα μια μεταφορά παραγωγής από την Κίνα θα είχε και άλλα θετικά αποτελέσματα.

* Ο κ. Ανδρέας Αθανασόπουλος είναι Group Chief Customer officer and CEO financial services, DixonsCarphone.