ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αμοιβή 5,7 εκατ. για να… ακυρωθεί η συμφωνία της easyJet με την Airbus

gkat_28_1305_page_1_image_0001

Στην περίπτωση που η easyJet προχωρήσει στην προσυμφωνημένη παραγγελία 107 αεροσκαφών από την Airbus αξίας 4,5 δισ. στερλινών (5 δισ. ευρώ), η εταιρεία θα χρεοκοπήσει μέχρι το τέλος του έτους, όπως έχει προειδοποιήσει επανειλημμένως ο ιδρυτής και μεγαλομέτοχος της easyJet Στέλιος Χατζηιωάννου. Ωστόσο, παρά τις έντονες προειδοποιήσεις και τις απειλές του για αποπομπή των μελών του Δ.Σ., η βρετανική εταιρεία χαμηλού κόστους, που διατηρεί ολόκληρο τον στόλο της καθηλωμένο λόγω κορωνοϊού, υποστήριξε εκ νέου τις τελευταίες εβδομάδες την αγορά των νέων αεροσκαφών, υποχρεώνοντας τον κ. Χατζηιωάννου να λάβει δραστικότερα μέτρα. Σύμφωνα λοιπόν με σχετική του ανακοίνωση, ο Ελληνοκύπριος επιχειρηματίας υπόσχεται αμοιβή έως και 5 εκατ. στερλίνες (5,7 εκατ. ευρώ) σε οποιονδήποτε μπορεί να δώσει πληροφορίες οι οποίες θα χρησιμεύσουν για την ακύρωση της παραγγελίας από την Airbus.

Στην εν λόγω ανακοίνωση ο κ. Χατζηιωάννου υπενθυμίζει ότι η Airbus κατηγορήθηκε στην αρχή του έτους για δωροδοκία και διαφθορά, για τα οποία πλήρωσε πρόστιμα ύψους 3 δισ. ευρώ. Επίσης, ο ιδρυτής της αεροπορικής υπενθύμισε ότι η παραγγελία των αεροσκαφών συμφωνήθηκε το 2013, που όπως υποστηρίζει ο ίδιος ήταν η περίοδος κορύφωσης του σκανδάλου. Αφήνει λοιπόν να εννοηθεί ότι τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου εξέθεσαν την εταιρεία για προσωπικό τους όφελος και συνεχίζουν να θέτουν σε κίνδυνο τη βιωσιμότητά της εν μέσω της κρίσης του κορωνοϊού.

Ο κ. Χατζηιωάννου υποστηρίζει εμμέσως ότι η συμφωνία δεν εξυπηρετούσε τα συμφέροντα της easyJet το 2013, αλλά ούτε και στην παρούσα περίοδο, καθώς η εταιρεία θα μπορούσε να εξοπλιστεί με μεταχειρισμένα αεροσκάφη, το κόστος των οποίων βρίσκεται σε «ελεύθερη πτώση», όπως δήλωσε ο ίδιος. Εξάλλου, όπως συμπληρώνει ο Στέλιος Χατζηιωάννου στη σχετική ανακοίνωση, ο πρόεδρος της easyJet, Τζον Μπάρτον, δεν έχει εξηγήσει ούτε πώς η αγορά νέων αεροσκαφών εξυπηρετεί τα συμφέροντα της εταιρείας ούτε εάν η ακύρωση της παραγγελίας είναι περισσότερο κοστοβόρα από την ολοκλήρωσή της σε αυτές τις συνθήκες.

Συγκεκριμένα, ο Στέλιος Χατζηιωάννου πιστεύει ότι η ακύρωση της παραγγελίας είναι προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος. Εκτός από τους μετόχους της εταιρείας, οι οποίοι κατά τα λεγόμενά του θα χάσουν τις επενδύσεις τους μέχρι το τέλος του έτους, η αγορά νέων αεροσκαφών θα έπληττε και τους Βρετανούς φορολογουμένους, καθώς η easyJet λάμβανε εν μέσω της κρίσης του κορωνοϊού δάνειο 600 εκατ. στερλινών, το οποίο δεν θα μπορέσει να αποπληρώσει εάν χρεοκοπήσει.

Επιπλέον, πάντοτε κατά τον κ. Χατζηιωάννου, η ολοκλήρωση της συμφωνίας με την Airbus θίγει τους πελάτες της αεροπορικής, καθώς τα χρήματα των εισιτηρίων τους έχουν δεσμευτεί ως «vouchers» για μελλοντικά ταξίδια, αλλά αντ’ αυτού θα διοχετευθούν στην Airbus και τα χρήματα δεν θα επιστρέψουν ποτέ στους πελάτες. Τέλος, ο κ. Χατζηιωάννου προειδοποίησε ότι μολονότι σε κάθε περίπτωση ένα μέρος του προσωπικού της easyJet ενδέχεται να απολυθεί λόγω κορωνοϊού, η ολοκλήρωση της συμφωνίας με την Airbus θα έδινε τη χαριστική βολή, με αποτέλεσμα να χρεοκοπήσει η εταιρεία και να μείνουν άνεργοι 15.000 εργαζόμενοί της, αλλά και πολλοί ακόμα που εξαρτώνται από τη λειτουργία της αεροπορικής εταιρείας.

Ο Ελληνοκύπριος επιχειρηματίας, αναφερόμενος κατά λέξη σε δηλώσεις άλλων στελεχών του κλάδου της αεροπλοΐας, υποστηρίζει εμμέσως ότι οι αερομεταφορές δεν πρόκειται να επανέλθουν σε φυσιολογικά επίπεδα για τουλάχιστον δύο χρόνια και συνεπώς καλεί το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας να προγραμματίζει με βάση αυτές τις δυσοίωνες, αλλά –κατά την άποψη πολλών– ρεαλιστικές προβλέψεις.