ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η Lufthansa εκπέμπει SOS, αλλά το πακέτο διάσωσης καθυστερεί

gkat_28_2105_page_1_image_0001

Η αδυναμία των συμμετεχόντων στον κυβερνητικό συνασπισμό της Γερμανίας να συμφωνήσουν για τους όρους διάσωσης της Lufthansa δυσχεραίνουν περαιτέρω την κατάσταση για την τελευταία. Ο γερμανικός αερομεταφορέας επισημαίνει ότι τα αποθεματικά του στερεύουν επικίνδυνα και χρειάζεται άμεσα ένα πρόγραμμα διάσωσης πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ. Η πανδημία έχει κτυπήσει καίρια τον κλάδο των αερομεταφορών, με την καθήλωση των αεροσκαφών και την ελαχιστοποίηση των μετακινήσεων σε όλον τον κόσμο, επιδεινώνοντας τα όσα προβλήματα αντιμετώπιζε ήδη. Ωστόσο, οι διαπραγματεύσεις της Lufthansa με τη γερμανική κυβέρνηση για ένα πακέτο 9 δισεκατομμυρίων ευρώ δεν έχουν την επιθυμητή έκβαση και ολοένα ανακύπτουν εμπόδια.

Σε επιστολή που η αεροπορική εταιρεία απηύθυνε προς τους υπαλλήλους της, προειδοποίησε ότι η ρευστότητά της μειώνεται ενόσω συζητεί με το Βερολίνο. Εξέφρασε την ελπίδα ότι θα υπάρξει η πολιτική βούληση εκ μέρους της κυβέρνησης της Αγκελα Μέρκελ να συναφθεί συμφωνία, η οποία και θα τη βοηθήσει να διατηρήσει την ανταγωνιστικότητά της έναντι των λοιπών εταιρειών και θα λάβει την έγκριση της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

«Το ερώτημα του πότε και υπό ποια μορφή η γερμανική κυβέρνηση θα αποφασίσει να στηρίξει τη Lufthansa καθίσταται ολοένα και πιο επιτακτικό για εμάς», αναφέρει στην επιστολή του το διοικητικό συμβούλιο του αερομεταφορέα, η οποία επιστολή περιήλθε εις γνώσιν του ειδησεογραφικού πρακτορείου Bloomberg. H τιμή της μετοχής της Lufthansa υποχώρησε 2,6% χθες και διαμορφώθηκε στα 7,81 ευρώ. Από τις αρχές της χρονιάς έχει χάσει το ήμισυ της αξίας της. Το Βερολίνο και η διοίκηση του αερομεταφορέα διεξάγουν εντατικές συζητήσεις αρκετές εβδομάδες τώρα. Κι ενώ το υπουργείο Οικονομικών υπό τον Σοσιαλδημοκράτη υπουργό Ολαφ Σολτς είχε κατ’ ιδίαν αποφασίσει να αποκτήσει το Δημόσιο το 25% της Lufthansa συν μία μετοχή, η καγκελάριος Αγκελα Μέρκελ του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος διαφώνησε, όπως είχαν προηγουμένως αναφέρει καλά πληροφορημένες πηγές.

Βέτο

Οπως ορίζει η γερμανική νομοθεσία, το να διατηρεί το γερμανικό Δημόσιο το 25% συν μία μετοχή στην αεροπορική εταιρεία τού δίνει τη δυνατότητα να θέτει βέτο επί σοβαρών αποφάσεων στις γενικές συνελεύσεις των μετόχων και να εμποδίζει τη διαδικασία ενός ψηφίσματος. Ωστόσο, υπάρχει και εναλλακτική πρόταση για την πώληση του 9,3% νέων μετοχών σε πολύ χαμηλή τιμή, με αποδέκτρια την κυβέρνηση. Ενα επιπλέον μετατρέψιμο ομόλογο θα μπορούσε να δώσει στην κυβέρνηση μερίδιο μειοψηφίας, με το οποίο, ωστόσο, θα είχε δυνατότητα βέτο. Συν τοις άλλοις, το Δημόσιο θα επωφελείτο από μια ανάκαμψη στη μετοχή της Lufthansa. Τα διοικητικά στελέχη του αερομεταφορέα φοβούνται πως οι όροι της βοήθειας θα τον αποδυναμώσουν έναντι των διεθνών ανταγωνιστών του, που επιδοτήθηκαν από τις αντίστοιχες κυβερνήσεις βάσει ενός πιο χαλαρού πλαισίου κανόνων.

Εν τω μεταξύ, οι συνομιλίες θα παραταθούν και την επόμενη εβδομάδα, δυσχεραίνοντας περαιτέρω την κατάσταση, αφού κάθε μήνα η Lufthansa απομυζά από τα ταμεία της 800 εκατομμύρια ευρώ. Στις 5 Μαΐου η εταιρεία ανέφερε ότι το εναπομείναν ρευστό της φθάνει τα 4 δισεκατομμύρια ευρώ. Λόγω της πανδημίας, η πλειονότητα των αεροσκαφών της έχει καθηλωθεί. Κατά τις εκτιμήσεις της διοίκησής της, έως το 2021 θα παραμείνουν ανενεργά 300 αεροσκάφη της, διότι η ζήτηση για ταξίδια ανακάμπτει πολύ αργά. Ο συνολικός στόλος της πριν από την πανδημία αριθμούσε σχεδόν 760 αεροσκάφη. Τέλος, υπολογίζει ότι, όταν ο κλάδος επιστρέψει σε μια κανονική κατάσταση, περίπου το 2023, θα διαθέτει περίπου 660 αεροπλάνα – πάντως, προς το παρόν, η Lufthansa συζητεί με τις αεροναυπηγικές Boeing και Airbus για αναβολή εκτέλεσης των παραγγελιών της.