ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ο ταλαντούχος «μηχανοδηγός» της Ελβετίας

gkat_28_2905_page_1_image_0002

Τολμηρές επιχειρηματικές συμφωνίες κλείνει ακόμα και κατά τη διάρκεια της πανδημίας ο ελβετικός όμιλος κατασκευής τρένων Stadler Rail. Πίσω από το πηδάλιο της επιχείρησης βρίσκεται ο Πέτερ Σπούλερ, ο οποίος σε βάθος περίπου τριάντα ετών κατάφερε να μεταμορφώσει τη Stadler, από μια μικρή μονάδα παραγωγής, σε μια τεράστια επιχείρηση με διεθνή δραστηριότητα. Συγκεκριμένα, όταν ανέλαβε τη Stadler το 1989, ο δισεκατομμυριούχος Πέτερ Σπούλερ απασχολούσε μόλις 18 άτομα, ενώ πλέον την εταιρεία επανδρώνουν περίπου 11.000 εργαζόμενοι.

Η τελευταία κίνηση του Σπούλερ αντιπαρέρχεται τη γενικότερη οικονομική και επιχειρηματική στασιμότητα που επικρατεί τους τελευταίους μήνες στη διεθνή σκηνή εξαιτίας της πανδημίας. Ο όμιλος PCS Holding, στον οποίο εντάσσεται μεταξύ άλλων η Stadler, επένδυσε 217 εκατ. δολάρια στη γερμανική εταιρεία εξόρυξης άνθρακα RAG-Stiftung. Ως αποτέλεσμα, το μερίδιο του Σπούλερ στην εταιρεία αυξήθηκε στο 41,5% και η αξία του μεριδίου ανέρχεται σε περίπου 1,6 δισ. δολάρια. «Εχω πεισθεί απολύτως από το μακροπρόθεσμο επιτυχημένο επιχειρηματικό μοντέλο» της εταιρείας, δήλωσε ο Σπούλερ.

Ωστόσο, η πανδημία δεν άφησε εντελώς ανεπηρέαστη τη Stadler. Κατ’ αρχάς, η τιμή της μετοχής της έχει υποχωρήσει κατά το ένα πέμπτο από την αρχή του έτους. Ως αποτέλεσμα, τα κέρδη από την εισαγωγή της εταιρείας στο χρηματιστήριο το 2019 έχουν σχεδόν εξανεμιστεί. Επίσης, σε αντίθεση με πρόσφατες ανακοινώσεις της εταιρείας, υπήρξαν προβλήματα στην εφοδιαστική της αλυσίδα.

Εξαιτίας των περιοριστικών μέτρων που εφαρμόστηκαν ανά τον κόσμο, προέκυψαν γραφειοκρατικές καθυστερήσεις στις παραγγελίες της Stadler. Επιπλέον, δεδομένων των απαγορεύσεων στις μετακινήσεις, της μειωμένης ζήτησης εισιτηρίων και γενικότερα της αβέβαιης κατάστασης στον κλάδο των μεταφορών, οι παραγγελίες για τρένα μειώθηκαν ή αναβλήθηκαν, σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα της γερμανικής εφημερίδας Blick. Η εταιρεία υποχρεώθηκε να αποσύρει τις προβλέψεις σχετικά με τον ισολογισμό της για το 2020 εξαιτίας της απρόβλεπτης πορείας του ιού.

Το μεγαλύτερο όμως πρόβλημα που ανέκυψε πρόσφατα στην εταιρεία ήταν ίσως η πρόσφατη αποπομπή του διευθύνοντος συμβούλου Τόμας Αλμπουργκ. Ο επίσημος λόγος που επικαλέστηκε η εταιρεία για την αποχώρηση του Αλμπουργκ ήταν οι «διαφορές σχετικά με τη στρατηγική και οργανωτική εξέλιξη της Stadler». Αμέσως μετά ο Σπούλερ, ο οποίος αποτελεί κορυφαίο όνομα στην ελβετική επιχειρηματική σκηνή, ανέλαβε προσωρινά τα καθήκοντα του διευθύνοντος συμβούλου. Η ανάληψη της θέσης από τον δισεκατομμυριούχο στη διοίκηση της εταιρείας καθησύχασε πολλούς.

«Είναι δύσκολο να σκεφτεί κανείς κάποιο καλύτερο πρόσωπο για τη διοίκηση των δραστηριοτήτων της Stadler στην τρέχουσα περίοδο», σχολίασε χαρακτηριστικά στο Bloomberg ο Εντουαρντ Μαρβανίκα, αναλυτής της Citigroup. Ο Τιμ Σλέπφερ, που διαχειρίζεται επενδυτικά κεφάλαια στη Ζυρίχη, ανέφερε ότι «ο Πέτερ Σπούλερ είναι ένας από τους τελευταίους επιχειρηματικούς ηγέτες της Ελβετίας».

Η εταιρεία παράγει ένα τεράστιο φάσμα οχημάτων, από ντιζελοκίνητα τρένα μέχρι αστικά τραμ, ενώ δέχεται και ειδικές παραγγελίες μοναδικών οχημάτων. Στον όμιλο της οικογένειας Σπούλερ ανήκουν πολλές ακόμη εταιρείες, αλλά η Stadler αποτελεί το πιο κερδοφόρο περιουσιακό στοιχείο.