Υψηλόβαθμα στελέχη της Nissan έστησαν παγίδα στον Κ. Γκοσν

Υψηλόβαθμα στελέχη της Nissan έστησαν παγίδα στον Κ. Γκοσν

3' 19" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο Κάρλος Γκοσν, πρώην γενικός διευθυντής της Nissan, που κατηγορήθηκε για υπεξαίρεση χρημάτων της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας και με μια χολιγουντιανή απόδραση κατέφυγε στον Λίβανο, επέμενε πως του είχαν στήσει παγίδα. Και, βέβαια, δήλωνε αθώος όσον αφορά τις οικονομικές ατασθαλίες για τις οποίες τον κατηγόρησαν. Με καθυστέρηση αρκετών μηνών βλέπουν τώρα το φως της δημοσιότητας στοιχεία που τον δικαιώνουν. Σύμφωνα με πηγές που γνώριζαν όσα είχαν προηγηθεί, αλλά και εσωτερική αλληλογραφία της εταιρείας που δεν είχε δημοσιευθεί έως τώρα, υψηλόβαθμα στελέχη της Nissan Motor Co. είχαν σχεδιάσει να εκθρονίσουν έναν από τους επιτυχέστερους ηγέτες της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Ο σχεδιασμός της πλεκτάνης είχε αρχίσει από το 2017, σχεδόν ένα χρόνο πριν από τη σύλληψη του Γκοσν, στα τέλη του 2018, με την κατηγορία της υπεξαίρεσης χρημάτων της εταιρείας. Ηθελαν να τον απομακρύνουν επειδή διαφωνούσαν με το σχέδιό του για περαιτέρω σύσφιξη των σχέσεων με τον μακροχρόνιο εταίρο της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας, τη γαλλική Renault.

Η Nissan είχε επιμείνει, βέβαια, ότι η απόφασή της να αποπέμψει τον Γκοσν οφειλόταν αποκλειστικά στις εναντίον του καταγγελίες ότι απέκρυψε εισοδήματά του και σε άλλες οικονομικές ατασθαλίες για τις οποίες τον κατηγόρησαν οι εισαγγελικές αρχές του Τόκιο.

Ομως, τα εσωτερικά έγγραφα της εταιρείας που βλέπουν τώρα το φως της δημοσιότητας, όπως και οι δηλώσεις στελεχών της επιχείρησης, προδίδουν πως μια ομάδα ισχυρών παραγόντων στους κόλπους της Nissan είδαν την κράτησή του και τη δίωξη που του ασκήθηκε ως την ιδανική ευκαιρία για να αναθεωρήσουν τη σχέση της με τη Renault, θέτοντας όρους πιο ευνοϊκούς για τη Nissan. Σειρά εσωτερικών επιστολών από το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο της εταιρείας, οι οποίες αρχίζουν τον Φεβρουάριο του 2018 και τις οποίες επιβεβαιώνουν μαρτυρίες στελεχών, σκιαγραφούν την εικόνα μιας μεθοδευμένης εκστρατείας με σκοπό την απομάκρυνση ενός ισχυρού διευθυντικού στελέχους.

Στις αρχές του 2018 ο Γκοσν υποσχέθηκε να παγιώσει τη συμμαχία με τη Renault, καθιστώντας τη μη αντιστρέψιμη. Σημειωτέον ότι το 1999 η Renault είχε σώσει τη Nissan από πτώχευση με μια εσπευσμένη ένεση κεφαλαίου. Εκτοτε, επικεφαλής της Nissan ανέλαβε ο Γκοσν και επέτυχε να σώσει πραγματικά και να αναστήσει την ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία. Το 2018, όμως, το σχέδιό του να καταστήσει μη αντιστρέψιμη τη συμμαχία με τη γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία  προβλημάτισε ανώτερα στελέχη της Nissan.

Ανάμεσά τους και τον Χάρι Νάντα, διευθυντή του γραφείου του Γκοσν, που αργότερα συμφώνησε να συνεργαστεί με τις εισαγγελικές αρχές και κατέθεσε εναντίον του. Στα μέσα του 2018 ο Νάντα έγραφε σε επιστολή του προς τον Χιτόσι Καουαγκούτσι, υψηλόβαθμο στέλεχος της Nissan, υπεύθυνο για τις σχέσεις με την κυβέρνηση, ότι η εταιρεία πρέπει να παρέμβει «για να εξουδετερώσει τις πρωτοβουλίες του Γκοσν προτού να είναι πολύ αργά».

Στις 18 Νοεμβρίου 2018, μία ημέρα πριν από τη σύλληψη του Γκοσν σε ιδιωτικό τζετ στο αεροδρόμιο Χανέντα του Τόκιο, ο Νάντα έστειλε μνημόνιο στον τότε διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας, Χιρότο Σαϊκάουα. Ζητούσε την ακύρωση της συμφωνίας στην οποία βασιζόταν η συμμαχία με τη Renault και την επιστροφή στο πρότερο καθεστώς, όταν η Nissan είχε το δικαίωμα να αγοράζει μετοχές της Renault ή ακόμη και να την εξαγοράσει πλήρως.

Σύμφωνα με πηγές που γνωρίζουν το περιεχόμενο του μνημονίου, η Nissan θα ανακαλούσε στη συνέχεια το δικαίωμα που είχε παραχωρήσει στη γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία να επιλέγει και να διορίζει τον διευθύνοντα σύμβουλό της ή άλλα ανώτατα στελέχη της. Στην επιστολή του προς τον Σαϊκάουα, ο Νάντα επισήμαινε πως η απομάκρυνση του Γκοσν θα αποτελούσε θεμελιώδη μεταβολή στη συμμαχία ανάμεσα στις δύο αυτοκινητοβιομηχανίες και θα απαιτούσε αναθεώρηση του καταστατικού της εταιρείας. Η σύλληψή του θα πρόσφερε την ιδανική ευκαιρία. Συνιστούσε, έτσι, να κινηθεί εσπευσμένα η εταιρεία αμέσως μετά τη σύλληψη του Γκοσν και να προωθήσει τις θέσεις της.

Από την πλευρά της, η Renault φαίνεται πως είχε μαύρα μεσάνυχτα όσον αφορά τις καταγγελίες που επρόκειτο να απαγγελθούν κατά του Γκοσν.

Τα στοιχεία βλέπουν το φως της δημοσιότητας τη στιγμή που ένα άλλο πρώην στέλεχος της Nissan κάθεται στο εδώλιο του κατηγορουμένου στο Τόκιο. Πρόκειται για τον Γκρεγκ Κέλι, πρώην μέλος του Δ.Σ. της Nissan, που συνελήφθη την ίδια ημέρα με τον Γκοσν. Κατηγορείται ότι τον βοήθησε να αποκρύψει μέρος των εσόδων του.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή