ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σε δύσκολη θέση οι «σύμμαχοι» της Facebook

fv-thumb-large

Οι νέοι φίλοι της Facebook μετατρέπονται σε βάρος για την εταιρεία στη χειρότερη στιγμή. Οι μικρές επιχειρήσεις συνεισφέρουν ένα μεγάλο μερίδιο από τα 70 δισεκατομμύρια δολάρια, τα οποία αποκομίζει το κοινωνικό δίκτυο σε έσοδα από διαφημίσεις κάθε χρόνο. Εξαιτίας της πανδημίας, οι εταιρείες αυτές εξαρτώνται ακόμη περισσότερο από την πλατφόρμα, καθώς την ίδια στιγμή μεγάλες επιχειρήσεις –από τη Ford Motor μέχρι τη Unilever– αρνούνται να συνεργαστούν μαζί της. Ωστόσο, αυτές οι μικρές και μεσαίες εταιρείες ενδέχεται να αντιμετωπίσουν προβλήματα, τη στιγμή που ο διευθύνων σύμβουλος της Facebook, Μαρκ Ζούκερμπεργκ, τις έχει ανάγκη περισσότερο από ποτέ.

Η Facebook διατρέχει μια περίοδο κατά την οποία προσπαθεί να εκτιμήσει τις ζημίες, καθώς εκατοντάδες επιχειρήσεις δήλωσαν ότι θα σταματήσουν να διαφημίζονται στην πλατφόρμα της. Ομάδες προάσπισης πολιτικών δικαιωμάτων άσκησαν πιέσεις τον Ιούνιο στις επιχειρήσεις που συνεργάζονται με τη Facebook, διότι το κοινωνικό δίκτυο αρνήθηκε να αποσύρει προσβλητικό περιεχόμενο από την πλατφόρμα του. Ορισμένες ομάδες, συμπεριλαμβανομένης της διεθνούς ΜΚΟ Anti-Defamation League, πραγματοποίησαν τηλεδιάσκεψη με τον Ζούκερμπεργκ αυτή την εβδομάδα, την οποία χαρακτήρισαν απογοητευτική και υποστήριξαν ότι δεν κατέληξε σε καμία δέσμευση από την εταιρεία.

Ωστόσο, η συνεισφορά των μικρών επιχειρήσεων στα συνολικά έσοδα της Facebook από τις διαφημίσεις κυμαίνεται μεταξύ 55% και 65%, σύμφωνα με στοιχεία της Pivotal Research. Τα περιοριστικά μέτρα για την καταστολή της μετάδοσης του κορωνοϊού και το κλείσιμο των τοπικών καταστημάτων επέσπευσαν την πραγματοποίηση των σχεδίων τους σχετικά με το εμπόριο μέσω Διαδικτύου. Η Facebook δημιουργεί ψηφιακά καταστήματα για μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις και αυτή τη στιγμή έχει αξία 119 δισεκατομμυρίων δολαρίων, καθώς η μετοχή της από την αρχή του έτους έχει ενισχυθεί κατά 150%, ενώ ο αμερικανικός χρηματιστηριακός δείκτης S&P 500 έχει υποχωρήσει κατά 3%.

Προκειμένου να βοηθήσει τέτοιου είδους καταστήματα λιανικής να διαφημιστούν στην πλατφόρμα της, η Facebook συνεισέφερε 100 εκατομμύρια δολάρια σε επιχορηγήσεις – πιστώσεις για διαφημίσεις. Τον Μάιο έστησε την πλατφόρμα Facebook Shops, η οποία επιτρέπει σε μικρές επιχειρήσεις να δημιουργήσουν ψηφιακά καταστήματα στην πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης ή στην εφαρμογή ανάρτησης φωτογραφιών Instagram.

Η κατακόρυφη αύξηση των κρουσμάτων κορωνοϊού στις ΗΠΑ, όπου συγκεντρώνονται περίπου τα μισά από τα έσοδα της Facebook, θέτει σε κίνδυνο και τις δύο πλευρές. Για παράδειγμα, οι επιχειρήσεις στη Φλόριντα, στο Τέξας και σε άλλες αμερικανικές πολιτείες έλαβαν εντολή να κατεβάσουν ξανά ρολά. Μολονότι το εμπόριο μέσω Διαδικτύου έχει τη δυνατότητα να αυξήσει τα έσοδά τους, το κόστος του κλεισίματος και της επανεκκίνησης των καταστημάτων μπορεί να είναι υψηλότερο σε σχέση με τα έσοδα που θα λάβουν από τις πωλήσεις μέσω Ιντερνετ. Οι επιχειρήσεις που κατέφυγαν στο άρθρο 11 του πτωχευτικού κώδικα των ΗΠΑ αυξήθηκαν κατά σχεδόν 50% τον Μάιο και σχεδόν κατά 45% τον Ιούνιο σε σύγκριση με τις αντίστοιχες περιόδους του 2019, σύμφωνα με στοιχεία του American Bankruptcy Institute.

Πολλοί αναλυτές εξακολουθούν να προβλέπουν ότι τα συνολικά έσοδα της Facebook θα αυξηθούν κατά 8% το 2020, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας δεδομένων Refinitiv. Τα 3 δισεκατομμύρια χρηστών που αξιοποιούν κάθε μήνα όλες τις πλατφόρμες που προσφέρει η Facebook, συμπεριλαμβανομένης της υπηρεσίας ανταλλαγής μηνυμάτων WhatsApp, εξακολουθούν να προσελκύουν τους διαφημιστές. Ομως, η μεγάλη έλλειψη ρευστού για τις μικρές επιχειρήσεις μετατρέπεται σε ισχυρό πλήγμα για το μέλλον της Facebook.