Η κατανάλωση δεν αρκεί για να ανακάμψει η γερμανική οικονομία

Η κατανάλωση δεν αρκεί για να ανακάμψει η γερμανική οικονομία

2' 9" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Mε την άρση των περιορισμών της πανδημίας στη Γερμανία από τα τέλη Απριλίου, οι καταναλωτές επέστρεψαν μαζικότατα στα καταστήματα τον Μάιο. Εξ ου και τα οικονομικά στοιχεία των δύο μηνών αυτών δείχνουν ξεκάθαρα το ακολουθούμενο μοντέλο, το οποίο είναι το εξής: μετά τη δραστική πτώση του Απριλίου, η γερμανική οικονομία ανέκαμψε τον Μάιο ομαλά και ο κινητήριος μοχλός δεν ήταν άλλος από τους καταναλωτές. Επιπλέον, δείχνουν υστέρηση οι εξαγωγές και η βιομηχανική δραστηριότητα, ενώ ακόμη και εντός του πλαισίου των εξαγωγικών κλάδων, οι πωλήσεις προς τα γειτονικά κράτη της Ευρωζώνης ανέκαμψαν πολύ περισσότερο από τις εξαγωγές προς τις ΗΠΑ και τη Βρετανία. Πολλές χώρες στην Ευρωζώνη κατόρθωσαν να ανακόψουν την αύξηση των κρουσμάτων σε πρώιμη φάση και έτσι να χαλαρώσουν τους περιορισμούς αρκετό καιρό πριν το πράξει και το Ηνωμένο Βασίλειο, και αυτό μάλλον έπαιξε κάποιο ρόλο.

Πολλοί Γερμανοί, επειδή αναγκάστηκαν να περάσουν περισσότερο χρόνο μέσα στο σπίτι τους από ό,τι συνήθως την περίοδο Μαρτίου και Απριλίου, αποφάσισαν να ανακαινίσουν την κατοικία τους και να αναβαθμίσουν τον εξοπλισμό που χρησιμοποιούν για να ψυχαγωγηθούν. Σε συνδυασμό και με την αύξηση των αγορών μέσω Διαδικτύου, οι πωλήσεις ρεκόρ σε είδη ανακαίνισης σπιτιού, έπιπλα και συσκευές υψηλής τεχνολογίας εκτίναξαν τις λιανικές πωλήσεις συνολικά σε πρωτόγνωρα επίπεδα τον Μάιο στη Γερμανία. Παρά ταύτα, ο δυναμισμός στην αύξηση της κατανάλωσης μοιάζει πολύ καλός για να είναι αληθινός. Ακόμη πολλοί άνθρωποι διστάζουν να βγουν έξω για φαγητό τόσο συχνά όσο παλαιότερα, οπότε υπήρξε αύξηση και στις πωλήσεις τροφίμων. Ωστόσο, συνιστάται αυτοσυγκράτηση, διότι οι λιανικές πωλήσεις αποτελούν μία εξαίρεση. Σε άλλους κλάδους η ανάκαμψη δεν μοιάζει τόσο εντυπωσιακή, καθώς οι άνθρωποι, φοβισμένοι ακόμη από την κρίση, παραμένουν επιφυλακτικοί.

Οι πωλήσεις αυτοκινήτων, λόγου χάριν, είναι υποτονικές, ενώ πολλά καταστήματα μειώνουν ουσιαστικά τα αποθέματά τους, κάνοντας μικρότερες παραγγελίες από πωλήσεις. Σε όλο τον κόσμο οι επιχειρήσεις περιορίζουν τα επενδυτικά τους σχέδια και ως αποτέλεσμα οι παραγγελίες για γερμανικές εξαγωγές σε ενδιάμεσα και επενδυτικά αγαθά μειώθηκαν τον Μάιο κατά 34,3% από τον μέσο όρο του πρώτου τριμήνου. Διδασκόμενη από την εμπειρία χωρών, όπως η Ιταλία, η οποία επλήγη δριμύτατα και πρώιμα από τον ιό, αλλά και χάρις στην ταχεία και αποφασιστική αντίδρασή της, η Γερμανία απέφυγε τα χειρότερα και μπόρεσε νωρίτερα από τις περισσότερες χώρες να χαλαρώσει την καραντίνα. Το β΄ τρίμηνο είχε μικρότερη ύφεση από τις άλλες μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες. Στη διάρκεια του θέρους, τα μέτρα στήριξης και η νέα τάση για διακοπές εντός συνόρων και όχι στη Μεσόγειο θα τροφοδοτήσουν τη ζήτηση. Ωστόσο, η Γερμανία ειδικεύεται στις βιομηχανικές εξαγωγές και η ζήτηση γι’ αυτές απαιτεί πολύ περισσότερο χρόνο προκειμένου να ανακάμψει.

* Ο κ. Holger Schmieding είναι επικεφαλής οικονομολόγος της Berenberg Bank.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή