ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Εξηγήσεις δίνουν οι ψηφιακοί κολοσσοί στις ΗΠΑ

exigiseis-dinoyn-oi-psifiakoi-kolossoi-stis-ipa-2390537

Σημαντική ημέρα είναι η σημερινή για τη λειτουργία του ανταγωνισμού στις Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά και διεθνώς, διότι καταθέτουν στην αρμόδια επιτροπή του Κογκρέσου οι επικεφαλής των ψηφιακών κολοσσών παγκοσμίου βεληνεκούς, Amazon, Facebook, Google και Apple. Ενα ενδιαφέρον στοιχείο είναι πως ο Τζεφ Μπέζος, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ηλεκτρονικού εμπορίου της Amazon, θα καταθέσει πρώτη φορά, μαζί με τον Σουντάρ Πιτσάι της Alphabet, μητρικής της Google, τον Τιμ Κουκ της Αpple και τον Μαρκ Ζούκερμπεργκ της Facebook. Οπως επισημαίνουν ειδικοί επί των θεμάτων αυτών  στον ειδησεογραφικό οικονομικό ιστότοπο Business Insider, οι ερωτήσεις από τα μέλη του Κογκρέσου θα αφορούν κυρίως ζητήματα ανταγωνισμού συνολικά, αλλά ειδικά προς τον κ. Μπέζος θα φανούν πιο αυστηροί.

Εν τω μεταξύ, πολύ πρόσφατα κατόρθωσε να αυξήσει σε μία και μόνο ημέρα τον πλούτο του κατά 13 δισεκατομμύρια δολάρια, χάρις στην άνοδο της μετοχής της Amazon. Κι αυτό συμβαίνει σε περίοδο πανδημίας, με κρούσματα που αυξάνονται σε ορισμένες περιφέρειες των ΗΠΑ, συντείνοντας σε μαζικές απώλειες θέσεων εργασίας. Οπως αναφέρεται στο Business Insider, ο κ. Μπέζος ίσως να υποβαθμίσει το πόσο μεγάλη είναι η εταιρεία του και πόση ισχύ έχει, ώστε να προβάλει αντισταθμιστικά το πόσο ωφελεί τις μικρές εταιρείες και τις κοινότητες όπου δραστηριοποιείται.

Στο ερώτημα που θέτει το ειδησεογραφικό πρακτορείο Bloomberg για το εάν οι εν λόγω κολοσσοί συγκροτούν ένα είδος μονοπωλίου, η απάντηση είναι πως oι Google και Facebook αποκομίζουν το ήμισυ των διαφημιστικών ψηφιακών εσόδων στις ΗΠΑ, η Apple ελέγχει το 46% της αγοράς κινητών τηλεφώνων και το 38% του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα διεκπεραιώνεται μέσω Amazon. Ωστόσο, οι αρμόδιοι αξιωματούχοι δεν ταυτίζουν το μεγάλο με το κακό, αλλά ενδιαφέρονται για το εάν οι εταιρείες καταχρώνται την ισχύ τους.

Η αρμόδια επιτροπή του Κογκρέσου, η οποία σήμερα θα υποβάλει ερωτήσεις στον Τζεφ Μπέζος και στους κ. Πιτσάι, Κουκ και Ζούκερμπεργκ, ασχολείται επί έναν χρόνο με το να εξετάζει τις πρακτικές των αντίστοιχων ομίλων και τη δυναμική τους στη διεθνή αγορά. Προφανώς, και οι ερωτήσεις θα απευθύνονται σε άπαντες, αλλά με ενδιαφέρον αναμένεται η αντιμετώπιση ειδικά της Amazon από τα μέλη του Κογκρέσου. Θα απευθύνουν στον ιδρυτή της ευρεία γκάμα ερωτήσεων σχετικά με την τεράστια αυτοκρατορία του, τη δεσπόζουσα θέση του στο λιανεμπόριο, τις πρακτικές του έναντι των εργαζομένων του, αλλά και την επιρροή που ασκεί. Η Αβερι Γκάρντινερ, σύμβουλος και ερευνήτρια του μη κερδοσκοπικού Κέντρου για τη Δημοκρατία και την Τεχνολογία, το οποίο ασχολείται με τη διαμόρφωση της πολιτικής στην υψηλή τεχνολογία, προβλέπει ότι κυρίως ο Τζεφ Μπέζος πρέπει να δώσει απαντήσεις σχετικά με τις δραστηριότητες ιδιωτικής ετικέτας.

Δημοσίευμα της Wall Street Journal τον Απρίλιο ανέφερε ότι η Amazon χρησιμοποιεί δεδομένα που δείχνουν τις καταναλωτικές τάσεις από τρίτους εμπόρους, ώστε να κατασκευάσει στη συνέχεια αντίστοιχα δικά της προϊόντα – και η ερώτηση θα αφορά το εάν η Αmazon διαθέτει μεγαλύτερη δύναμη ως ψηφιακή πλατφόρμα από μια παραδοσιακή επιχείρηση. Οι Μπέζος, Ζούκερμπεργκ, Κουκ και Πιτσάι θα ερωτηθούν επίσης για τις στρατηγικές εξαγορών τους, διότι, σύμφωνα με δημοσίευμα της WSJ, η Amαzon επενδύει σε νεοφυείς εταιρείες μόνον και μόνον για να κατασκευάσει μελλοντικά προϊόντα ευθέως ανταγωνιστικά με τα δικά τους. Τέλος, η Στέισι Μίτσελ, σφοδρή επικρίτρια της Amazon και συνδιευθύντρια του Ινστιτούτου Αυτοδυναμίας Τοπικών Επιχειρήσεων, προβλέπει πως η Amazon θα ερωτηθεί και σχετικά με τις δραστηριότητές της στη διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας και στη μεταφορά προϊόντων, μέσω των οποίων ασκεί μεγάλη επιρροή σε συνεργαζόμενους εμπόρους.