ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Υποχωρεί η παραγωγή οχημάτων στην Ευρώπη

gkat_27_3107_page_1_image_0003

Τα δεινά που προκάλεσε η πανδημία στην αυτοκινητοβιομηχανία θα μεταφραστούν σε δεινά των χωρών της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, καθώς ο κλάδος έχει αποτελέσει τα τελευταία 30 χρόνια πηγή ξένων επενδύσεων, απασχόλησης και ανάπτυξης. Με τη δραματική μείωση της παραγωγής αυτοκινήτων όμως, το πλήγμα αναμένεται να είναι καίριο για χώρες όπως η Τσεχία, η Ουγγαρία και η Σλοβακία, των οποίων οι οικονομίες εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την παραγωγή αυτοκινήτων. Μιλώντας στο Reuters, ο Πίτερ Βίροβατς, οικονομολόγος της ING, τόνισε πως «αναλογικά ο κλάδος αναμένεται να δεχθεί το μεγαλύτερο πλήγμα ως προς τη μείωση της παραγωγής στην περιοχή και εκεί η ανάκαμψη είναι πιο αργή».

Σε επιστολή τους προς τα άλλα μέλη της Ε.Ε. οι επικεφαλής των ενώσεων αυτοκινητοβιομηχανιών Τσεχίας, Πολωνίας, Ουγγαρίας και Σλοβακίας τονίζουν πως οι τέσσερις αυτές χώρες έχουν συνολικά 1,3 εκατομμύρια εργαζομένους στην αυτοκινητοβιομηχανία και αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 1/5 της παραγωγής αυτοκινήτων της Ε.Ε. Ο κλάδος αντιπροσωπεύει ποσοστό από 4% έως 6% του ΑΕΠ της Ουγγαρίας και το 1/10 της Τσεχίας. Στη Σλοβακία, ο κλάδος αντιπροσωπεύει το 13% του ΑΕΠ και το ήμισυ της βιομηχανικής παραγωγής.

Δεδομένης όμως της πτώσης που σημείωσε φέτος η παραγωγή οχημάτων σε παγκόσμιο επίπεδο, οι μονάδες παραγωγής στην Κεντρική Ευρώπη αναμένεται να μειώσουν την παραγωγή τους κατά 20% με 25%. Στην περίπτωση αυτή, οι χώρες της Κεντρικής Ευρώπης θα δεχθούν καίριο πλήγμα όταν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προεξοφλεί ύφεση 7% στην Ουγγαρία, 7,8% στην Τσεχία και 9% στη Σλοβακία. Σε ό,τι αφορά την Πολωνία, της οποίας το ΑΕΠ δεν εξαρτάται στον ίδιο βαθμό από την αυτοκινητοβιομηχανία, η Κομισιόν προβλέπει συρρίκνωση 4,6%.

Μέχρι στιγμής, βέβαια, οι μονάδες παραγωγής στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη έχουν αποφύγει τις μαζικές απολύσεις και όσες ανέστειλαν προσωρινά τις συμβάσεις τους καλούν πίσω τους υπαλλήλους τους. Προκειμένου να αποφύγουν τις απολύσεις αυξάνουν τις βάρδιες και την παραγωγή, ενώ τηρούν ταυτοχρόνως τις απαιτούμενες αποστάσεις για να αποτρέψουν τη μετάδοση του κορωνοϊού.

Η μονάδα της γερμανικής Daimler στην Ουγγαρία εργάζεται με δύο βάρδιες και ετοιμάζεται να προσθέσει μία ακόμη από την επόμενη εβδομάδα. Η μονάδα της Kia Motors στη Σλοβακία, που ανήκει στην Kia Motors της Νότιας Κορέας, ετοιμάζεται επίσης να προσθέσει τρίτη βάρδια από τον Σεπτέμβριο. Σε ό,τι αφορά τις παραγγελίες τους, η μονάδα της Peugeot στη Σλοβακία δηλώνει ότι έχει αρκετές μέχρι το φθινόπωρο. Η μονάδα της Suzuki στην Ουγγαρία προβλέπει μείωση 20% στην παραγωγή της.