Περιμένοντας τα… καύσιμα από το Βερολίνο

Περιμένοντας τα… καύσιμα από το Βερολίνο

2' 27" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σημαντικές δυσκολίες αντιμετωπίζει η κυβέρνηση του Γκέρχαρντ Σρέντερ στη χρηματοδότηση της συμφωνίας για την αγορά 73 στρατιωτικών μεταγωγικών αεροσκαφών Airbus A400M, που εντάσσεται στο σχέδιο οκτώ ευρωπαϊκών χωρών για τη δημιουργία στρατιωτικής δύναμης ταχείας επέμβασης. Πλήγμα όμως δέχθηκε χθες και η προσπάθεια ενοποίησης της αμυντικής και αεροναυπηγικής ευρωπαϊκής βιομηχανίας μετά την απόφαση της EADS να μην προχωρήσει σε σύσταση κοινοπραξίας με την ιταλική Finmeccanica, αλλά σε περιορισμένη συνεργασία για την ανάπτυξη νέου μαχητικού.

Στον αντίποδα, η αμερικανική Boeing μόνο ικανοποιημένη μπορεί να εμφανίζεται, όχι μόνο για τα προβλήματα της ανταγωνιστικής Airbus, αλλά και για την εξασφάλιση παραγγελίας 100 αεροσκαφών από την ιρλανδική Ryanair. H παραγγελία της Ryanair είναι ιδιαίτερα σημαντική καθώς έρχεται σε μια περίοδο που η Airbus προσπαθεί να παγιώσει την κυριαρχία της σε διεθνές επίπεδο, λαμβάνοντας τα δύο τελευταία χρόνια περισσότερες παραγγελίες από την Boeing. Είναι χαρακτηριστικό ότι η παραγγελία της Ryanair αποτελεί κάτι λιγότερο από το ένα τρίτο των παραγγελιών που έλαβε η αμερικανική εταιρεία στη διάρκεια του 2001.

Εκτός όμως από την παραγγελία που εξασφάλισε η Boeing, η Airbus κινδυνεύει να χάσει και αυτή των 196 στρατιωτικών μεταγωγικών Airbus A400M στο πλαίσιο σχεδίου στο οποίο συμμετέχουν οκτώ ευρωπαϊκές χώρες. Σύμφωνα με αυτό η Γερμανία έχει δεσμευτεί να αγοράσει 73 αεροσκάφη συνολικής αξίας 8,6 δισ. ευρώ. Ομως το γερμανικό κοινοβούλιο εκφράζει έντονους φόβους για τις συνέπειες της δαπανηρής αυτής αγοράς στον προϋπολογισμό της χώρας και αν τελικά δεν προχωρήσει στην επικύρωση της συμφωνίας, το σχέδιο σύστασης δύναμης ταχείας επέμβασης θα δεχθεί ισχυρό πλήγμα. Το γερμανικό κοινοβούλιο έχει εγκρίνει και περιλάβει στον προϋπολογισμό του 2002 το ποσό των 5 δισ. ευρώ που αντιστοιχεί στην αγορά 40 αεροσκαφών, ενώ η κυβέρνηση Σρέντερ προσπαθεί να περάσει στον προϋπολογισμό του 2003 πρόσθετα κονδύλια 3,6 δισ. ευρώ για την αγορά των υπολοίπων 33 αεροσκαφών.

Στελέχη των Σοσιαλδημοκρατών δεν δείχνουν πάντως να ανησυχούν για ματαίωση της συμφωνίας με υπαιτιότητα της Γερμανίας, αλλά δέχονται ότι η εμπιστοσύνη των συμμάχων προς το Βερολίνο έχει κλονιστεί. Από την πλευρά της η Airbus, θέλοντας να αποφύγει τα χειρότερα, ζητά εγγυήσεις από τη γερμανική κυβέρνηση ότι θα εξασφαλίσει τα απαραίτητα κονδύλια και η συμφωνία θα προχωρήσει βάσει όσων έχουν συμφωνηθεί. Αρκετοί αναλυτές πάντως εκτιμούν ότι ακόμα και αν η κυβέρνηση Σρέντερ δεσμευτεί ότι θα περιλάβει τα επίμαχα κονδύλια αυτό δεν αποτελεί την καλύτερη δυνατή εγγύηση.

Η γερμανική κυβέρνηση οφείλει να επικυρώσει τη συμφωνία μέχρι τα τέλη του Ιανουαρίου, αλλά αν αυτό δεν συμβεί τότε θα υπάρχουν εξελίξεις. Με ανακοίνωσή του το βρετανικό υπουργείο Αμυνας τονίζει ότι αν η κυβέρνηση του Βερολίνου δεν επικυρώσει τη συμφωνία, τότε τόσο η Βρετανία όσο και τα υπόλοιπα κράτη που συμμετέχουν στο σχέδιο αποκτούν τη δυνατότητα να επανεξετάσουν την κατάσταση. Οι υπόλοιπες χώρες που εμπλέκονται στο σχέδιο είναι οι Ισπανία, Βέλγιο, Πορτογαλία, Λουξεμβούργο και Τουρκία, ενώ η Ιταλία αποχώρησε πριν από μερικούς μήνες. Τονίζεται ότι τόσο στη Βρετανία, που θα αγοράσει 25 αεροσκάφη, όσο και στη Γαλλία που θα αγοράσει 50, η έγκριση της συμφωνίας θεωρείται δεδομένη και απομένει μόνο το τυπικό μέρος.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT