Μηδενικές οι νέες παραγγελίες για τη ναυπήγηση πλοίων

Μηδενικές οι νέες παραγγελίες για τη ναυπήγηση πλοίων

2' 35" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τα ναυπηγεία βρίσκονται σε βαθιά ύφεση λόγω κορωνοϊού, όπως υπογραμμίζει σε σχετικό της δημοσίευμα η Deutsche Welle. Οποιος ζει ή εργάζεται με θέα στο λιμάνι έχει ένα σαφές πλεονέκτημα, διότι με μια ματιά μπορεί να κάνει μια πολύ αξιόπιστη διαπίστωση σχετικά με την κατάσταση της οικονομίας. Οσο περισσότερα πλοία μεταφοράς κοντέινερ υπάρχουν και όσο περισσότερα εμπορεύματα μεταφέρουν αυτά, τόσο καλύτερα είναι η οικονομία. Ενας οικονομικός συντάκτης της DW έχει το προνόμιο να βλέπει τον Ρήνο, και τις τελευταίες εβδομάδες παρατηρεί και πάλι περισσότερα πλοία, φορτωμένα με όλο και περισσότερα εμπορευματοκιβώτια. Μπορεί να συμπεράνει κανείς ότι οι δυσκολίες για την οικονομία εξαιτίας του κορωνοϊού πέρασαν;

Ναι, μπορεί. Τουλάχιστον αυτό δείχνουν οι αριθμοί του Ινστιτούτου RWI. Ο δείκτης διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων RWI/ISL, που υπολογίστηκε από το Ινστιτούτο RWI-Leibniz και το Ινστιτούτο Οικονομίας και Διαχείρισης Εφοδιαστικής Αλυσίδας Ναυτιλίας (ISL), είχε σημαντική άνοδο τον Ιούλιο από 110,2 σε 116,2. Αυτό σημαίνει πως ήταν μόλις λίγο πιο κάτω από το όριο του προηγούμενου έτους. Ο δείκτης αποτυπώνει την απόδοση των κοντέινερ σε 91 διεθνή λιμάνια. Περίπου το 60% της παγκόσμιας απόδοσης κοντέινερ καταγράφεται εκεί. Σύμφωνα με τους συντάκτες του RWI/ILS, ο δείκτης απόδοσης εμπορευματοκιβωτίων αντικατοπτρίζει με ακρίβεια τα δεδομένα για το παγκόσμιο εμπόριο, που δημοσιεύονται από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ). Ο δείκτης, για παράδειγμα, παρείχε αξιόπιστα στοιχεία, ιδιαιτέρως κατά τη χρηματοπιστωτική και οικονομική κρίση του 2008-09. Η αξία του δείκτη περιορίζεται μόνο από το γεγονός ότι δεν μεταφέρονται όλα τα εμπορεύματα σε κοντέινερ όπως συμβαίνει, για παράδειγμα, με τις πρώτες ύλες και τα αυτοκίνητα.

Και ενώ οι θαλάσσιες επιχειρήσεις ανακάμπτουν και αρχίζουν σταδιακά να εξομαλύνονται, γεγονός που παρατηρούν με ανακούφιση οι ναυτιλιακές εταιρείες και οι εταιρείες διαχείρισης των λιμανιών, δεν συμβαίνει το ίδιο και με άλλους συναφείς κλάδους, όπως είναι η ναυπηγική. Σύμφωνα με την εταιρεία Clarkson, ο αριθμός των νέων πλοίων, που παραδόθηκαν παγκοσμίως, μειώθηκε κατά ένα πέμπτο το πρώτο εξάμηνο του 2020 και στη Γερμανία μειώθηκε, μάλιστα, κατά 28%, σύμφωνα με την Ενωση Ναυπηγικής και Ναυτιλιακής Τεχνολογίας (VSM) στο Αμβούργο. Στη Γερμανία, κατά τη διάρκεια της κρίσης, πολλά ναυπηγεία μείωσαν την παραγωγή τους, περιόρισαν το εργατικό δυναμικό, κάποιοι υπάλληλοι εργάστηκαν με μειωμένο ωράριο, ενώ μειώθηκαν και οι υπερωρίες.

Οταν ξεκίνησε η κρίση του κορωνοϊού, τα βιβλία παραγγελιών ήταν τόσο γεμάτα όσο ποτέ άλλοτε. «Μέχρι στιγμής δεν έχουν ακυρωθεί παραγγελίες», δήλωσε ο γενικός διευθυντής της VSM, Ράινχαρντ Λίκεν, στο Γερμανικό Πρακτορείο Ειδήσεων. Ωστόσο, φοβάται το άμεσο μέλλον. «Οι προοπτικές είναι πραγματικά δραματικές», λέει.

Από την αρχή της κρίσης δεν υπάρχουν σχεδόν καθόλου παραγγελίες σε όλο τον κόσμο για νέα πλοία. Αυτό ισχύει τόσο για φορτηγά όσο και για επιβατηγά πλοία. «Οι ναυτιλιακές εταιρείες περιμένουν να δουν πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση όσον αφορά την κατανάλωση, την παραγωγή και τον όγκο των φορτίων και αναβάλλουν τις προγραμματισμένες παραγγελίες για το μέλλον. Υπάρχουν όμως πολλά να κάνουμε», τονίζει ο κ. Λίκεν. Δεν έχουν γίνει οι απαραίτητες επενδύσεις και χρειάζονται νέες κατασκευές, που να είναι πιο οικονομικές και πιο φιλικές στο περιβάλλον.

Τέλος, όπως αναφέρει η Deutsche Welle, τα γερμανικά ναυπηγεία έχουν τώρα εναποθέσει τις ελπίδες τους σε ευρωπαϊκά και εθνικά προγράμματα δισεκατομμυρίων ευρώ, τα οποία αποσκοπούν επίσης στην προώθηση φιλικών προς το κλίμα μέτρων.  

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή