THE LEX COLUMN: Απαλλαγή από τον «πονοκέφαλο»

THE LEX COLUMN: Απαλλαγή από τον «πονοκέφαλο»

3' 34" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το ανακοινωθέν της Merck, βάσει του οποίου σχεδιάζει να προχωρήσει σε spioff της θυγατρικής της που δραστηριοποιείται στη διαχείριση συνταγογραφούμενων φαρμάκων (PBM), Medco, είναι απόλυτα λογικό. Οι Αρχές επιθυμούν να διασφαλίσουν ότι δεν υπάρχουν συνέργειες μεταξύ της παραγωγής φαρμάκων και της προώθησης συνταγών: αυτός είναι ο λόγος που η Eli Lilly και η παλαιά SmithKline Beecham απαλλάχθηκαν από τις PBM τους, πριν από χρόνια.

Η Medco είναι πιο επιτυχημένη επιχείρηση από εκείνες, αλλά ο χρόνος που επελέγη για το ανακοινωθέν είναι δυσνόητος. Οι επενδυτές ζητούσαν προ πολλού διαχωρισμό. H δημιουργία «καθαρών» εταιρειών είναι ευπρόσδεκτη, αλλά γιατί τώρα και όχι νωρίτερα; Και γιατί η Merck δυσκολεύθηκε τόσο στο παρελθόν να διαχωρίσει τις δύο δραστηριότητές στις ανακοινώσεις αποτελεσμάτων της; H Merck εξηγεί ότι εννιά χρόνια αφότου την εξαγόρασε, η Medco είναι μόλις σήμερα στο κατάλληλο μέγεθος για το spioff. Κάποιοι θα εκπλαγούν μαθαίνοντας ότι επένδυαν σε μια εταιρεία συστημάτων διανομής όλα αυτά τα χρόνια.

Η Medco αναλογεί σε άνω του ημίσεος των πωλήσεων της Merck και, κατά πάσα πιθανότητα, στο 10% των κερδών. H Merck διαπραγματεύεται περίπου στις 18,5 φορές τα κέρδη του 2002 – αν υποτεθεί ότι πράγματι θα έχει μηδενική αύξηση κερδών φέτος. Αν επίσης υποτεθεί ότι η Medco θα διαπραγματεύεται κοντά στον πολλαπλασιαστή της αγοράς, η τιμή της θα είναι περίπου 7 δολάρια ανά μετοχή. H αφαίρεσή της δεν θα έχει μεγάλη επίδραση στη χαμηλότερη τιμή της φαρμακευτικής επιχείρησης σε σχέση με την αγορά. Επιπλέον, η επίδραση στο μεγαλύτερο μέρος της θα μπορεί να εξηγηθεί από την προοπτική εσωτερικής ανάπτυξης της Merck. Βάσει αυτών, ελάχιστη έκπληξη προκαλεί το γεγονός ότι η Merck δεν εξετάζει το ενδεχόμενο μεγάλης εξαγοράς.

Ευρώ

Οι υπέρμαχοι του ενιαίου ευρωπαϊκού νομίσματος, που πίστευαν ότι η κυκλοφορία τραπεζογραμματίων και κερμάτων θα προσέδιδε λάμψη στο ευρώ, απογοητεύθηκαν. Τον τελευταίο μήνα, το ευρώ έχει πέσει κατά 2,3% έναντι του δολαρίου, αφού προηγουμένως έχασε το ένα τέταρτο της αξίας του στη διάρκεια της τριετίας που υπήρχε σε καθεστώς εικονικής πραγματικότητας.

Σε κάποιο βαθμό, αυτό αντικατοπτρίζει την ισχύ του δολαρίου, καθώς και την ισχνότητα του ευρώ. Βέβαια, το ενιαίο ευρωπαϊκό νόμισμα «κρατήθηκε» πέρυσι καλύτερα, εν μέρει χάρις στη σχέση ευρώ/γιεν. Ομως, έναντι του δολαρίου η μάχη ήταν χαμένη. Πέρυσι, το εύθραυστο της οικονομίας της Ευρωζώνης της αποστέρησε την ευκαιρία να καλύψει το κενό όταν άρχισε να παραπαίει το δολάριο. Φέτος, παρότι αμφότερες οι οικονομίες μοιάζουν ν’ ανακάμπτουν, οι ΗΠΑ κερδίζουν ταχύτητα πιο γρήγορα. Είναι υπέρ της Ευρωζώνης το γεγονός ότι προσελκύει άμεσες ξένες επενδύσεις και κάποιο ενδιαφέρον από επενδυτές σε μετοχές. Ομως, αυτό δεν είναι τίποτα σε σύγκριση με τη ζήτηση για αμερικανικά εταιρικά ομόλογα και ομόλογα αμερικανικού Δημοσίου.

Εκτός από τα κυκλικά μειονεκτήματα, υπάρχουν και κάποια δομικά. O Οτμαρ Ισινγκ, κύριος οικονομολόγος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, άφησε προχθές να εννοηθεί ότι η έλλειψη εργασιακής ευελιξίας στην Ευρώπη μπορεί να προκαλέσει πλήγμα στο ευρώ. Τα δημοσιονομικά δεινά της Γερμανίας υπογραμμίζουν επίσης τη νομισματική και δημοσιονομική ανελιξία στην Ευρωζώνη. Ισως μια ημέρα το δολάριο να πέσει από τα ύψη του. Αν γίνει αυτό, όμως, δεν είναι σαφές ότι το ευρώ θα εκμεταλλευθεί την ευκαιρία.

Κινητά

Η παρακολούθηση της σταθεροποίησης των μέσων εσόδων ανά χρήστη (arpu) των παροχέων υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας είναι σαν να παρακολουθείς την μπογιά να στεγνώνει. Το ένα τρίμηνο μετά το άλλο τα στοιχεία «σταλάζουν» και αυξάνονται οι αποδείξεις σταθεροποίησης στις ώριμες ευρωπαϊκές αγορές. Δύσκολα, όμως, ενθουσιάζεται κανείς με αυτό. Καθώς η αύξηση των συνδρομητών εξανεμίζεται, ακόμα και η σταθερή arpu δείχνει χαμηλή αύξηση πωλήσεων. Εν ευθέτω χρόνο η αύξηση των πωλήσεων θ’ ανακάμψει και πάλι, καθώς θα γίνουν γνωστά νέα έσοδα. Ομως αυτό δεν θα συμβεί πριν από το 2003. H φετινή προοπτική της ανάπτυξης μοιάζει μέτρια.

Η έλλειψη κεκτημένης ταχύτητας υπονόμευσε προχθές τον κλάδο. Οι επιδόσεις της Orange στη Βρετανία φάνηκαν καλύτερες από της Vodafone, αλλά η τελευταία έχει μεγαλύτερο μερίδιο εταιρικών πελατών, οι οποίοι χρησιμοποιούν λιγότερο τις συσκευές τους στη διάρκεια των Χριστουγέννων. H Vodafone UK επίσης ξεκινά με υψηλότερο επίπεδο arpu. H Orange, βέβαια, έχει μεγαλύτερα περιθώρια αύξησης συνδρομητών στη Γαλλία, αυτό όμως αντικατοπτρίζεται στην αποτίμηση του μετοχικού επασφαλίστρου κινδύνου της.

Στις ΗΠΑ, στο μεταξύ, η AT&T Wireless υιοθετεί την παλαιά αναπτυξιακή φόρμουλα που λειτούργησε τόσο καλά στο παρελθόν για τις Ευρωπαίους παροχείς υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας, αυξάνοντας τους συνδρομητές της κατά 927.000. H απάντηση της αγοράς ήταν αδιάφορη. Αλλοι παροχείς μπορεί να απογοήτευσαν, αλλά η AT&T μοιάζει να οδεύει ικανοποιητικά.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT