ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι ξένες εταιρείες φοβούνται αύξηση χρεώσεων στα αεροδρόμια των ΗΠΑ

Ευρωπαϊκοί, καναδικοί και ασιατικοί αερομεταφορείς έχουν εντείνει τις αντιδράσεις τους σε νομοσχέδιο που ετοιμάζεται στις ΗΠΑ και, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τους, θα δώσει στην αμερικανική Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπλοΐας (Federal AviatioAdministration) τη δυνατότητα να επιβάλει δυσβάσταχτες χρεώσεις στους ξένους αερομεταφορείς για την παροχή υπηρεσιών ελέγχου της ενάεριας κυκλοφορίας.

Στις ΗΠΑ, η Βουλή των Αντιπροσώπων και η Γερουσία ψήφισαν νομοσχέδια που θα περικαχαρακώνουν τις χρεώσεις τις οποίες επιβάλλει η FAA στις εν λόγω υπηρεσίες από κάθε ανεξάρτητο έλεγχο και οι επικριτές εκτιμούν ότι κι άλλες χώρες θα μιμηθούν το παράδειγμά τους. Τα μέλη της επιτροπής αεροπλοΐας των δύο σωμάτων αναμένεται να παρουσιάσουν την επόμενη εβδομάδα την τελική μορφή του νομοσχεδίου που ενδέχεται να τεθεί σε ψηφοφορία τον επόμενο Σεπτέμβριο. O πρόεδρος της Ομοσπονδίας Αερομεταφορών του Καναδά, Κλιφ Μακέι, μαζί με τους ομολόγους του της Ευρώπης και της Ασίας, Ούλριχ Σίλτε Στρατχάουζ και Ρίτσαρντ Στίρλαντ, εκτιμούν ότι το εν λόγω νομοσχέδιο θα νομιμοποιήσει τις υπερβολικές χρεώσεις σε ξένους αερομεταφορείς χωρίς να προβλέπεται το δικαίωμα δικαστικής αναθεώρησης. Σχολιάζοντας σχετικά σε εξειδικευμένη εφημερίδα για την αεροπλοΐα, έγραψαν ότι «αν το Κογκρέσο επιτρέψει στην FAA να κάνει αυτό που θέλει, οι μεγαλύτεροι χαμένοι θα είναι οι αμερικανικοί αερομεταφορείς».

Το θέμα ενδέχεται να περιορίσει τη δυνατότητα των ΗΠΑ να ασκήσουν πιέσεις σε άλλες κυβερνήσεις για να μειώσουν τις χρεώσεις στις υπηρεσίες αεροδρομίων. Οι ΗΠΑ πιέζουν εδώ και χρόνια την Ιαπωνία να μειώσει τις χρεώσεις προσγείωσης για τις διεθνείς πτήσεις στο διεθνές αεροδρόμιο Ναρίτα έξω από το Τόκιο. Σε πρόσφατη έκθεση, το αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο επισήμανε ότι η Ιαπωνία πρέπει να μειώσει τις χρεώσεις προσγείωσης στο Ναρίτα με το επιχείρημα ότι «οι διεθνείς προδιαγραφές υπαγορεύουν τον καθορισμό των χρεώσεων προσγείωσης, έτσι ώστε να πληρώνουν το πραγματικό κόστος που σχετίζεται με τη χρήση του αεροδρομίου».

Το Κογκρέσο έδωσε στην FAA την άδεια να χρεώνει τους αερομεταφορείς ανάλογα με το κόστος των υπηρεσιών εναέριας κυκλοφορίας. Τα δικαστήρια, όμως, έχουν αποφανθεί σε τρεις περιπτώσεις, η τελευταία από τις οποίες ήταν τον Απρίλιο, ότι η υπηρεσία αυτή δεν δικαιολογεί τις χρεώσεις που επιβάλλει στους αερομεταφορείς. H FAA έχει ζητήσει νέα ακρόαση και οι επικριτές της ισχυρίζονται ότι πρόκειται για τακτικό ελιγμό προκειμένου να καθυστερήσει την επιστροφή 75 εκατομμυρίων δολαρίων που οφείλει σε αεροπορικές εταιρείες σύμφωνα με τις τελευταίες δικαστικές αποφάσεις, ελπίζοντας ότι το Κογκρέσο θα τις ακυρώσει σύντομα.

«Το 1996, το Κογκρέσο μάς έδωσε εντολή να συλλέγουμε τις χρεώσεις για τον έλεγχο των πτήσεων και ο τελικός κανόνας που έχουμε εκδώσει για τη συλλογή αυτών των χρεώσεων συνάδει με τις διεθνείς μας υποχρεώσεις», δήλωσε στέλεχος της FAA. O γενικός διευθυντής της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αερομεταφορών, Τζοβάνι Μπιζινιάνι, έχει επίσης γράψει στα υψηλόβαθμα μέλη του Κογκρέσου ζητώντας τους να απορρίψουν την προτεινόμενη νομοθεσία. «Αν το Κογκρέσο πεισθεί τώρα να… εγκαταλείψει την αρχή ότι οι χρεώσεις του χρήστη πρέπει να βασίζονται στο κόστος των υπηρεσιών που παρέχονται, μάλλον θα ακολουθήσουν άλλες χώρες και θα επιβάλουν χρεώσεις για τον έλεγχο των πτήσεων και άλλες σχετικές υπηρεσίες κατά παράβαση αυτής της βασικής αρχής δικαίου», τόνισε ο κ. Μπιζινιάνι και προσέθεσε ότι «κάτι τέτοιο συνεπάγεται αυξημένα έξοδα για όλους τους αερομεταφορείς και τους πελάτες τους που πραγματοποιούν διεθνείς πτήσεις».

Οι παρατηρητές της βιομηχανίας εκτιμούν ότι αν ψηφισθεί η εν λόγω νομοθεσία θα περιορίσει τα περιθώρια της κυβέρνησης να πείσει την Αργεντινή να σταματήσει να χρεώνει άνισα τους αμερικανικούς αερομεταφορείς για υπηρεσίες αεροδρομίων.

Οι αμερικανικοί αερομεταφορείς έχουν ζητήσει από την αμερικανική κυβέρνηση να επιβάλει αντίποινα στους αερομεταφορείς της Αργεντινής. Αλλά το υπουργείο Μεταφορών δηλώνει ότι έχει αναβάλει το θέμα των κυρώσεων, επειδή βρίσκεται ακόμη σε διαπραγματεύσεις με την κυβέρνηση της Αργεντινής για την ανεύρεση λύσης.