Σε «παραδείσους» του λιανικού εμπορίου εξελίσσονται τα αεροδρόμια

Σε «παραδείσους» του λιανικού εμπορίου εξελίσσονται τα αεροδρόμια

2' 53" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ενα νέο φαρμακείο με το όνομα Basics άνοιξε προσφάτως με τυμπανοκρουσίες, μολονότι προσφέρει τα ίδια προϊόντα περίπου στις ίδιες τιμές με μία αλυσίδα φαρμακείων, περίπου μια δωδεκάδα διαφορετικές κρέμες για τα χέρια και αποσμητικά σε διαφορετικά μεγέθη, για παράδειγμα, όπως επίσης και απορρυπαντικά και υγρά καθαρισμού για το σπίτι.

Αυτό που κάνει το Basics να ξεχωρίζει είναι η τοποθεσία στην οποία βρίσκεται: ο νέος τερματικός σταθμός E του διεθνούς αεροδρομίου Logan. Ενα από τα ελάχιστα φαρμακεία που λειτουργούν μέσα σ’ ένα αμερικανικό αεροδρόμιο, το Basics αποτελεί μέρος του Airmall, του εμπορικού κέντρου που έχει αναπτυχθεί για τον τερματικό σταθμό BAA USA, της εταιρείας που άλλαξε τη μορφή των αγορών στα αεροδρόμια των ΗΠΑ το 1992 με το τμήμα του στο διεθνές αεροδρόμιο του Πίτσμπουργκ. Το Airmall του Logan, που δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί, διαθέτει μέχρι στιγμής περίπου δώδεκα καταστήματα και εστιατόρια αλλά ο σχεδιασμός του αντανακλά τη νέα πραγματικότητα στα αεροπορικά ταξίδια. H κίνηση έχει μειωθεί αλλά οι έλεγχοι ασφαλείας έχουν ενταθεί, υποχρεώνοντας τους επιβάτες να καταφθάνουν νωρίτερα. Εχει, έτσι, αυξηθεί ο χρόνος που περνούν οι επιβάτες στον τερματικό σταθμό. Εμπειρογνώμονες του εμπορίου λιανικής στα αεροδρόμια επισημαίνουν, ωστόσο, ότι οι επιβάτες δεν προχωρούν σε αγορές προτού περάσουν από τον έλεγχο ασφαλείας.

«Οι λιανικές πωλήσεις στα αεροδρόμια έχουν αλλάξει σε εντυπωσιακό βαθμό», επισημαίνει ο Τόμας Κόντον, διευθυντής αεροπλοΐας του Logan, που διαπιστώνει ότι «όταν κατασκευάζεται ένας νέος τερματικός σταθμός όπως αυτός εδώ, προσπαθεί κανείς να μετακινήσει όσο περισσότερα προϊόντα μπορεί σε αυτήν την πλευρά».

Το BAA USA είναι ένα από τα πολλά καταστήματα λιανικής αεροδρομίου του κλάδου αυτού που έχει αναπτύξει μεγάλη ανταγωνιστικότητα από τη στιγμή που εμφανίσθηκε το Airmall στο Πίτσμπουργκ. Περισσότερο από μία δεκαετία μετά, το Πίτσμπουργκ εξακολουθεί να εμφανίζει τα υψηλότερα έσοδα από πωλήσεις, 8,63 δολάρια για κάθε επιβάτη αεροπλάνου, σύμφωνα με το μηνιαίο οικονομικό περιοδικό Airport Revenue News, που συγκέντρωσε τα στοιχεία περί των πωλήσεων του 2002 σε 81 αεροδρόμια. Το Logan, που δεν είναι μεγάλο αεροδρόμιο όπως το Πίτσμπουργκ, ανέφερε πωλήσεις ύψους 6,18 δολαρίων ανά επιβάτη. Οι λιανικές πωλήσεις στα αεροδρόμια, που κάποτε ήσαν κάτι περισσότερο από εφημερίδες, περιοδικά, ασπιρίνες, απλό φαγητό και καμένος καφές, αντιπροσωπεύουν σήμερα έναν επιχειρηματικό κλάδο 3,5 δισ. δολαρίων, όπως επισημαίνει η εκδότρια του εν λόγω περιοδικού, Πολίν Αρμπρουστ. Οπως τονίζει η ίδια, τα καταστήματα των αεροδρομίων σημειώνουν ετήσιες πωλήσεις κατά μέσον όρο περίπου 11.000 δολαρίων ανά τ.μ., δηλαδή περίπου τριπλάσιες από τις πωλήσεις των εμπορικών κέντρων. Τα ενοίκια βασίζονται σ’ ένα εγγυημένο κατώτατο όριο ή ποσοστό επί των πωλήσεων.

Τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια λειτουργούσαν ανέκαθεν σαν μαγνήτες για τους καταναλωτές, γι’ αυτό και δεν κάνει εντύπωση ότι ορισμένες εταιρείες ξένων αεροδρομίων μεταφέρουν τώρα στο εξωτερικό την εμπειρία τους. Το Schiphol USA, του οποίου η μητρική εταιρεία, ο όμιλος Schiphol, έχει το Schiphol στο αεροδρόμιο του Αμστερνταμ, ανέπτυξε μια εξαιρετικά επιτυχή επιχείρηση λιανικής στον τερματικό σταθμό τέσσερα του αεροδρομίου Κένεντι σε συνεργασία με τη μεσιτική LCOR και τη LehmaBrothers. H Aer Rianta International, ιδιοκτήτρια των τριών μεγαλύτερων αεροδρομίων της Ιρλανδίας, αναμένεται ν’ ανοίξει 14 καταστήματα στον τερματικό σταθμό τέσσερα μέσω κοινοπραξίας με την αυστριακή εταιρεία λιανικών πωλήσεων αεροδρομίου Saveria. H Vancouver Airport Services, θυγατρική της Vancouver International Airport Authority, επίσης επεκτείνεται. Corporation, του επενδυτικού ομίλου της Αυστραλίας που δραστηριοποιείται σε 108 εμπορικά κέντρα σε όλον τον κόσμο. H Westfield ανέπτυξε εμπορικά καταστήματα αλλά όχι εστιατόρια στο BostoLanding. Στο εμπορικό κέντρο του διεθνούς αεροδρομίου της Φιλαδέλφειας η εταιρεία διαχείρισης λιανικών πωλήσεων Redwood Advisory είναι εταίρος με την εταιρεία Marketplace Development που έχει έδρα τη Βοστώνη και ειδικεύεται στις λιανικές πωλήσεις αεροδρομίων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή