ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πλήγμα στο γόητρο και στον εκσυγχρονισμό της British Airways

Λονδίνο. Χωρίς αποτέλεσμα έληξαν χθες, κατά τις πρωινές ώρες, οι συνομιλίες μεταξύ της British Airways (BA) και των συνδικαλιστικών φορέων, αφήνοντας ανοικτό το ενδεχόμενο για νέες απεργιακές κινητοποιήσεις των εργαζομένων στον μεγαλύτερο αερομεταφορέα της Ευρώπης και, μάλιστα, κατά την περίοδο με τη μεγαλύτερη κίνηση. O διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Ροντ Εντινγκτον, ο οποίος είχε ανάλογη εμπειρία με την απεργία των 16 ημερών στην Cathay Pacific του Χονγκ Κονγκ το 1993, όταν διατελούσε επικεφαλής της, ζήτησε συγγνώμη από το επιβατικό κοινό. Απευθυνόμενος σε εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους, που αναγκάστηκαν να τροποποιήσουν τα σχέδια των μετακινήσεών τους λόγω της αιφνίδιας απεργίας του Σαββατοκύριακου, παραδέχθηκε ότι δεν προσέφερε η British Airways το επίπεδο των υπηρεσιών που ανέμεναν. H ανεπίσημη απεργία από τα 250 άτομα της εταιρείας, που εργάζονται στον έλεγχο εισιτηρίων και αποσκευών στο αεροδρόμιο του Χίθροου, ανάγκασε την British Airways να ακυρώσει εκατοντάδες πτήσεις, με συνέπεια να ταλαιπωρηθούν χιλιάδες άνθρωποι και να απαιτηθούν αρκετές ημέρες για να αποκατασταθεί το χάος.

Βουτιά μετοχής

Η αναστάτωση αυτή δεν ήταν δυνατόν να αφήσει ανεπηρέαστη την τιμή της μετοχής της αεροπορικής εταιρείας, η οποία χθες σημείωσε πτώση άνω του 5%? οι επενδυτές ανησυχούσαν για το ενδεχόμενο αποτυχίας των διαπραγματεύσεων εργοδοσίας και συνδικάτων με θέμα την εισαγωγή ηλεκτρονικού συστήματος για τον έλεγχο της προσέλευσης και της εργασίας των υπαλλήλων. H απεργία, παράλληλα, ήγειρε ερωτήματα μήπως η εταιρεία, στην προσπάθειά της να περικόψει δαπάνες και να επανακάμψει στην κερδοφορία, αρχίζει να δημιουργεί εστίες αναταραχής στους χώρους εργασίας της και να πλήττει τις σχέσεις της με την πελατεία της. Από πλευράς της, η ίδια δήλωσε χθες ότι αποσύρει μία πολυδάπανη διαφημιστική εκστρατεία για την προβολή των υπηρεσιών της BA στο επιβατικό κοινό, συγκρίνοντάς τες με τις αντίστοιχες των εταιρειών φθηνών ναύλων. Στο πλαίσιο αυτό είχε επιστρατευθεί ο Αμερικανός συγγραφέας Π. Τζ. Ορούρκ, ο οποίος εμφανιζόταν σ’ ένα αεροδρόμιο να κοιτά στον πίνακα τις καθυστερημένες ή ακυρωθείσες πτήσεις ανταγωνιστριών εταιρειών. O Ροντ Εντινγκτον προειδοποίησε, πάντως, ότι η αιφνίδια και ανεπίσημη απεργιακή κινητοποίηση, ναι μεν θα κοστίσει εκατοντάδες εκατομμύρια στερλινών στην British Airways, αλλά η αδυναμία να συνεχιστεί ο εκσυγχρονισμός του επιχειρηματικού της μοντέλου θα απειλήσει σοβαρά το μέλλον της. O βρετανικός αερομεταφορέας έχει προβεί στις δραστικότερες αλλαγές από κάθε άλλη ευρωπαϊκή αεροπορική εταιρεία δικτύου τα τελευταία δύο χρόνια, περικόπτοντας άνω των 10.000 θέσεων εργασίας, ούτως ώστε να περιστείλει τις δαπάνες της.

Μετά το ναυάγιο των διαπραγματεύσεων, η συνδικαλιστική ένωση GMB Union, η οποία εκπροσωπεί περί τους 900 υπαλλήλους του προσωπικού της BA στο Χίθροου, δήλωσε πως θα ενημερώσει τη διοίκηση της εταιρείας σχετικά με το ότι θα διενεργήσει δημοψήφισμα για περαιτέρω επίσημες κινητοποιήσεις, οι οποίες βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας θα τοποθετηθούν χρονικά έως και μετά έξι εβδομάδες. Τα άλλα εμπλεκόμενα συνδικάτα δήλωσαν ότι συνεχίζουν να έχουν συζητήσεις με τα μέλη τους, τα οποία απασχολούνται στον έλεγχο και στις πωλήσεις εισιτηρίων, καθώς και τον έλεγχο αποσκευών? ωστόσο, φαίνεται ότι μάλλον κλίνουν προς το δημοψήφισμα για τις μελλοντικές απεργίες, επισημαίνοντας ότι έχουν βοηθήσει την BA να εξοικονομήσει τεράστια ποσά και θα έπρεπε να συζητήσει μαζί τους για την επίλυση της οποιασδήποτε διαφοράς. Πάντως, ο αερομεταφορέας από μέρους του υπογραμμίζει, τέλος, ότι το νέο ηλεκτρονικό σύστημα αν και βελτιώνει την αποδοτικότητα, χωρίς να επηρεάζει τις συνθήκες εργασίας και τις αποδοχές, ωστόσο, ανησυχεί τους υπαλλήλους μήπως τροποποιήσει το σύστημα με τις βάρδιές τους.

Βoeing: «βουτιά» σε ζημίες 192 εκ. δολαρίων

Καθαρές ζημίες ανέφερε τελικώς για το δεύτερο τρίμηνο η Boeing, η μεγαλύτερη κατασκευάστρια αεροσκαφών στον κόσμο, αποδίδοντάς τις στις αξίας 1,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων, προβλέψεις στις οποίες αναγκάσθηκε, για τη θυγατρική της του κλάδου ανάπτυξης δορυφόρων. Ανακοινώνοντας τα αποτελέσματα του δευτέρου τριμήνου χθες, η Boeing υποβάθμισε επίσης τις εκτιμήσεις της για τις πωλήσεις και την κερδοφορία της έως τα τέλη του έτους. O αμερικανικός κολοσσός περιορίσε επίσης τις προβλέψεις του σχετικώς με τις παραδόσεις καινούργιων αεροσκαφών το 2004 και επανέλαβε την εκτίμηση ότι η αγορά των αερομεταφορών, που διανύει κρίση, δεν θα αρχίσει να ανακάμπτει πριν από το 2005. H εταιρεία παρουσίασε κατά το δεύτερο τρίμηνο φέτος ζημίες της τάξεως των 192 εκατομμυρίων δολαρίων, ήτοι 24 σεντς ανά μετοχή και ενώ οι αναλυτές προέβλεπαν κατά μέσο όρο ζημίες, οι οποίες θα έφταναν τα 43 σεντς ανά μετοχή. H Boeing είχε παραδώσει το 2001 527 αεροσκάφη, 381 το 2002 και για το 2004 εκτιμά ότι οι αεροπορικές εταιρείες θα παραλάβουν τελικώς από 275 έως και 290 «κομμάτια».