Ασθενική ανάκαμψη στην Ευρωζώνη

Ασθενική ανάκαμψη στην Ευρωζώνη

2' 32" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Εύθραυστη φαίνεται να παραμένει η ανάκαμψη της Ζώνης καθώς το οικονομικό αίσθημα της Ζώνης Ευρώ σημείωσε υποχώρηση τον Δεκέμβριο για πρώτη φορά μετά πέντε μήνες, ενώ η εμπιστοσύνη των Γάλλων καταναλωτών παρέμεινε στάσιμη σε χαμηλά επίπεδα. Οικονομικοί αναλυτές αποδίδουν την αρνητική εξέλιξη στη συσσώρευση νέων αποθεμάτων αλλά και στη συνεχιζόμενη ανατίμηση του ευρώ, που εξωθεί ορισμένες επιχειρήσεις σε συρρίκνωση των προγραμμάτων παραγωγής τους. Παράλληλα, η ανάπτυξη του τομέα των υπηρεσιών επιβραδύνθηκε τόσο στη Ζώνη Ευρώ όσο και στη Βρετανία, μολονότι παραμένει σε επίπεδα συμβατά με μιαν ήπια ανάκαμψη.

Ειδικότερα, ο συνολικός δείκτης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το οικονομικό αίσθημα στη Ζώνη Ευρώ, που προέκυψε από έρευνα μεταξύ 25.000 επιχειρήσεων στις 12 χώρες-μέλη της Ζώνης Ευρώ, υποχώρησε στο 95,6 από το 96,0 και η εμπιστοσύνη των βιομηχανιών διολίσθησε στο -8 από το -6. Οπως τόνισε, πάντως, η Επιτροπή, ακόμη και στα υφιστάμενα επίπεδά της η εμπιστοσύνη των βιομηχανιών παραμένει κοντά στον μακροπρόθεσμο μέσο όρο της. Ενδεικτική, άλλωστε, των επιπτώσεων που επιφέρει η συνεχιζόμενη ανατίμηση του ευρώ στις εξαγωγές μεγάλων βιομηχανιών, όπως η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen, είναι η υποχώρηση του δείκτη προσδοκιών παραγωγής στο 6 από το 10.

Ανάλογη είναι, άλλωστε, και η εικόνα που προκύπτει από την πορεία του δείκτη επιχειρηματικής εμπιστοσύνης, που υποχώρησε τον Δεκέμβριο στο 0,01 από το 0,05 του Νοεμβρίου, οπότε κατεγράφη ο πρώτος δείκτης με θετικό πρόσημο μετά δυόμισι χρόνια. O δείκτης επιχειρηματικής δραστηριότητας διολίσθησε, επίσης, στο 56,6 από το 57,5 του Νοεμβρίου, που ήταν το υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 37 μηνών. Οι εξελίξεις στο επιχειρηματικό κλίμα έρχονται σε αντίθεση με τις εκτιμήσεις του γερμανικού οικονομικού ινστιτούτου Ifo, που κατέτειναν σε μεγαλύτερη αισιοδοξία μεταξύ των στελεχών επιχειρήσεων. Σε ό,τι αφορά δε την καταναλωτική εμπιστοσύνη, παρέμεινε σταθερή στον μέσο όρο του -16 σε όλη τη Ζώνη Ευρώ, με την ιδιαιτερότητα ότι η εντεινόμενη αισιοδοξία για την προοπτική της οικονομίας έρχεται σε αντίθεση με μια εντεινόμενη απαισιοδοξία για την προσωπική οικονομική κατάσταση των ερωτηθέντων. Οι εκτιμήσεις των οικονομικών αναλυτών συνέκλιναν σε μια πρόβλεψη για συνολικό δείκτη οικονομικού αισθήματος στο 96,15, με τον δείκτη βιομηχανικής εμπιστοσύνης στο -6 και εκείνον της καταναλωτικής εμπιστοσύνης στο -15.

Γαλλική απογοήτευση

Ιδιαίτερα απογοητευτική εμφανίζεται, πάντως, η εικόνα της Γαλλίας, με την καταναλωτική εμπιστοσύνη να παραμένει στο -30 διαψεύδοντας τις προσδοκίες για βελτίωσή του στο -29. Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Μάρτιο ο γαλλικός δείκτης είχε υποχωρήσει στο -31, που ήταν τα χαμηλότερα επίπεδά του από τον Μάιο του 1997.

Σχολιάζοντας την πορεία της καταναλωτικής εμπιστοσύνης στη Γαλλία, ο Μαρκ Τουάτι, οικονομολόγος της Natexis Banques Populaires, επεσήμανε ότι «όλοι μιλούν για ανάκαμψη αλλά παραμένει πολύ ασθενική» και τόνισε ότι δεν υπάρχουν επενδύσεις και κατά συνέπεια δεν δημιουργούνται θέσεις εργασίας. Σύμφωνα, άλλωστε, με τον Εμανουέλ Φερί, οικονομικό αναλυτή της Exane, «η βελτίωση της διεθνούς οικονομίας δεν ωφελεί τους Γάλλους καταναλωτές, επειδή οι γαλλικές εταιρείες βρίσκονται σε φάση αναδιάρθρωσης που οδηγεί σε απολύσεις». Σημειωτέον ότι η δημοσιοποίηση του δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης, που θεωρείται ενδεικτικός της καταναλωτικής ζήτησης και της οικονομικής ανάπτυξης, συνέπεσε με την ημέρα έναρξης των χειμερινών εκπτώσεων μετά τη λήξη των εορτών, στη διάρκεια των οποίων πολλοί καταστηματάρχες είχαν ήδη αρχίσει τις ειδικές προσφορές.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή