H Airbus πλήττει την Boeing σε νέα αγορά

H Airbus πλήττει την Boeing σε νέα αγορά

2' 45" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σαν να μην της ήταν αρκετό το γεγονός ότι ξεπέρασε την Boeing στην αγορά πολιτικών αεροσκαφών, η Airbus και η μητρική της εταιρεία, EADS, επιχειρούν πλέον να διαβρώσουν και εκείνη των πολεμικών αεροσκαφών μεταφοράς φορτίου και πετρελαιοφόρων, όπου έως σήμερα ο αμερικανικός αεροναυπηγικός κολοσσός αντιμετώπιζε ελάχιστο ανταγωνισμό. Οι επιδόσεις των μετοχών των δύο εταιρειών τα λένε όλα.

Τον περασμένο Μάιο, η θυγατρική της Airbus στον χώρο των πολεμικών αεροσκαφών προκάλεσε την ήττα της Boeing σε διαγωνισμό για την προμήθεια επτά ευρωπαϊκών χωρών με πολεμικά αεροσκάφη μεταφοράς φορτίου. Οι Ευρωπαίοι επέλεξαν ένα νέο αεροσκάφος της Airbus, το A400M, απορρίπτοντας το δοκιμασμένο C-17 της Boeing, στο πλαίσιο συμφωνίας ύψους 20 δισ. ευρώ. Το τελευταίο «χτύπημα» για την Boeing, όμως, πιθανόν να είναι η 27ετής συμφωνία ύψους 13 δισ. στερλινών για την παροχή υπηρεσιών εναέριου ανεφοδιασμού στην πολεμική αεροπορία της Βρετανίας (RAF). H Boeing συμμάχησε με την BAE Systems (πρώην British Aerospace) και τη Serco (εταιρεία που ειδικεύεται στις συμμαχίες μεταξύ εισηγμένων και ιδιωτικών εταιρειών) για να κερδίσει τη συμφωνία με τη RAF, η οποία περιλαμβάνει τόσο τη μακροχρόνια πρόβλεψη υπηρεσιών ανεφοδιασμού όσο και τα ίδια τα πετρελαιοφόρα. Αν γίνει δεκτή, η προσφορά των τριών θα μετατρέψει 19 πλεονάζοντα επιβατικά αεροσκάφη Boeing 767 της British Airways σε πετρελαιοφόρα.

Η EADS ηγείται ανταγωνιστικής κοινοπραξίας γνωστής ως AirTanker, η οποία σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει 17 καινούργια και μεταχειρισμένα επιβατικά A330 της Airbus, που έχουν μεγαλύτερο ωφέλιμο φορτίο από τα Boeing. Κύκλοι προσκείμενοι στην προσφορά της Boeing παραδέχονται κατ’ ιδίαν την ήττα τους, υποστηρίζοντας ότι η EADS πρόσφερε χαμηλότερες τιμές στην προσπάθειά της να αποσπάσει τη συμφωνία. H τιμή του αεροσκάφους αποτελεί μόλις ένα μικρό μέρος της συνολικής αξίας, η οποία αφορά κατά κύριο λόγο την πρόβλεψη για μια υπηρεσία «πρατηρίου ανεφοδιασμού στον ουρανό», όπου και όταν χρειάζεται κάτι τέτοιο η RAF. Συνεπώς, το σχέδιο της Boeing να χρησιμοποιήσει παλαιότερα αεροσκάφη δεν της δίνει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

Η κοινοπραξία AirTanker αρνείται να σχολιάσει. Το μόνο που αποκαλύπτει είναι ότι ελπίζει να ληφθεί απόφαση σύντομα. H απώλεια της συμφωνίας είναι πιο απογοητευτική για την Boeing παρά για την BAE Systems: τουλάχιστον η βρετανική εταιρεία, ως συμμετέχουσα κατά 20% στην Airbus, θα αποσπάσει μερίδιο των κερδών από την προμήθεια των αεροσκαφών. Ομως η Boeing ήδη καταβάλλει προσπάθεια για να εξασφαλίσει συμβόλαιο 22 δισ. δολαρίων ενοικίασης 100 πετρελαιοφόρων από το Πεντάγωνο, το οποίο ανεστάλη λόγω της έρευνας για τις συνθήκες της συμφωνίας. O οικονομικός διευθυντής της Boeing, Μάικ Σίαρς, απολύθηκε στα τέλη Νοεμβρίου λόγω των επαφών που είχε με την κυβερνητική αξιωματούχο που ήταν αρμόδια για το συμβόλαιο, με θέμα την πρόσληψή της στην Boeing μετά την αποχώρησή της από το Πεντάγωνο. O κ. Σίαρς επιμένει ότι δεν έκανε κάτι παράνομο.

Σε μια προσπάθεια να αποκτήσει την εύνοια της βρετανικής κυβέρνησης, η Boeing άφησε να εννοηθεί ότι, αν κέρδιζε τη συμφωνία για τα πετρελαιοφόρα, θα αύξανε τις υπεργολαβίες στα πολιτικά αεροσκάφη που ήδη αναθέτει στην BAE, ιδιαίτερα στη μεταποίηση φτερών, στην οποία η βρετανική εταιρεία είναι υπ’ αριθμόν 1 στον κόσμο. Ισως η Boeing, που συμμετέχει σε πολυάριθμες κοινοπραξίες με την BAE, να αρκεσθεί πλέον σε μια πιο σιωπηρή συγχώνευση με την BAE, η οποία μάλιστα αναλογεί στο 34% των πωλήσεων της Boeing στη Βόρεια Αμερική, ύψους 12 δισ. στερλινών, έναντι κάτω του 20% στη Βρετανία. Σε διαφορετική περίπτωση, υπό την πρόσφατη μορφή της, η Boeing προφανώς θα χάσει, προς όφελος κάποιου άλλου ανταγωνιστή.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή