Βρυξέλλες προς Ryanair: Επιστρέψατε τις επιδοτήσεις

Βρυξέλλες προς Ryanair: Επιστρέψατε τις επιδοτήσεις

2' 24" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Παράνομες επιδοτήσεις ύψους περίπου 4 εκατομμυρίων ευρώ υποχρεώνεται να επιστρέψει ο ιρλανδικός αερομεταφορέας φθηνού κόστους Ryanair στην περιφερειακή κυβέρνηση της Βαλονίας και του αεροδρομίου του Σαρλερουά, στο Βέλγιο, μετά τη σχετική εντολή που έλαβε χθες από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Παρά την ανακούφιση των αγορών, οι οποίες ανέμεναν σκληρότερη στάση από το εκτελεστικό όργανο της Ευρωπαϊκής Ενωσης και ώθησαν την τιμή της μετοχής της Ryanair περισσότερο από 10% υψηλότερα, ο γνωστός για την ειλικρίνειά του διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Μάικλ O’ Λίρι, χαρακτήρισε την απόφαση καταστροφική για τους αερομεταφορείς φθηνού κόστους και δεσμεύθηκε να την αμφισβητήσει δικαστικώς.

Επικαλούμενη εξαιρέσεις στο άνοιγμα και την προώθηση νέων δρομολογίων και στόχων ανάπτυξης της περιφέρειας, η Επιτροπή ενέκρινε σχεδόν το 75% των 15 εκ. ευρώ που έλαβε η Ryanair βάσει μυστικών συμφωνιών, προκειμένου να «στεγάσει» τον κόμβο της στην ηπειρωτική Ευρώπη στην υποβαθμισμένη αυτή πόλη νότια των Βρυξελλών. H επίτροπος Μεταφορών της E.E., Λογιόλα δε Παλάθιο, εξέφρασε την εκτίμηση ότι η απόφαση θα υποχρεώσει τη Ryanair να αυξήσει τις τιμές των ναύλων της κατά 6-8 ευρώ στο εισιτήριο μετ’ επιστροφής και διέψευσε τους υπαινιγμούς ότι οι Βρυξέλλες επιχειρούν να «χτυπήσουν» τις τσέπες όσων προτιμούν να ταξιδεύουν οικονομικότερα. Οπως τόνισε χαρακτηριστικά, «και βέβαια η κατάσταση αυτή ωφελούσε τους καταναλωτές: οποιαδήποτε εταιρεία είχε κρατική βοήθεια, θα μπορούσε να μειώσει τις τιμές».

Σύμφωνα με την απόφαση της Επιτροπής, η επιτρεπόμενη βοήθεια για το άνοιγμα νέων δρομολογίων και αεροδρομίων θα πρέπει να κλιμακωθεί σε 5 χρόνια, ενώ το συμβόλαιο της Ryanair για το Σαρλερουά είναι 15ετούς διάρκειας. Από την πλευρά του, ο κ. Λίρι εκτιμά ότι οι αυξήσεις στα ναύλα της εταιρείας θα είναι πολύ μεγαλύτερες -ίσως και διπλάσιου ύψους από αυτό που υποστηρίζει η κ. ντε Παλάθιο- και μπορεί να τον υποχρεώσουν να αποσύρει κάποια δρομολόγια από το Σαρλερουά. Οπως τόνισε, η διένεξη αποτελεί «ηρωική μάχη» μεταξύ μιας εταιρείας που έφερε επανάσταση στις εναέριες μεταφορές και των γραφειοκρατών των Βρυξελλών. Απείλησε, δε, να καταθέσει μηνύσεις κατά οποιουδήποτε αερομεταφορέα πραγματοποιεί πτήσεις σε οποιοδήποτε δημόσιο αεροδρόμιο προσφέρει μειωμένες τιμές αν οι Βρυξέλλες αποφανθούν εναντίον του.

Η Επιτροπή, βέβαια, δεν προσδιόρισε με ακρίβεια το ύψος των επιδοτήσεων που θα πρέπει να επιστρέψει η Ryanair, διευκρίνισε όμως τι αφορούν. Μεταξύ άλλων, 1 εκ. ευρώ σε μειωμένες χρεώσεις προσγείωσης, 4 εκ. ευρώ για μειωμένες χρεώσεις υπηρεσιών εδάφους και απροσδιόριστο ποσό για κίνητρα με στόχο την έναρξη νέων δρομολογίων, την επιμόρφωση και το μάρκετινγκ. Σύμφωνα με την Επιτροπή, τα επιπλέον έσοδα που αποκομίζει το αεροδρόμιο από καταστήματα και χώρους στάθμευσης μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την αποπληρωμή των υποχρεώσεων της Ryanair.

Οπως υποστήριξε η κ. ντε Παλάθιο, η απόφαση της Επιτροπής έχει στόχο την προώθηση της ανάπτυξης μικρών περιφερειακών αεροδρομίων και είναι προς όφελος των αερομεταφορέων χαμηλού κόστους, με την προϋπόθεση οι τελευταίοι να «παίζουν» με διαφανείς κανόνες. O Βέλγος Φιλίπ Μπουσκέν, μέλος της Επιτροπής, χαρακτήρισε δίκαιη την απόφαση και τόνισε ότι δεν υπάρχει λόγος να «τιμωρηθεί» το Σαρλερουά με τυχόν μετακίνηση της Ryanair σε άλλο αεροδρόμιο.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή