ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Eurotunnel: ζημία 1,9 δισ. ευρώ και ανάγκη αναδιάρθρωσης του χρέους

H κοινοπραξία Eurotunnel ανακοίνωσε χθες ότι στο σύνολο του οικονομικού έτους εμφάνισε ζημία ύψους 1,9 δισ. ευρώ και τόνισε την ανάγκη για αναδιάρθρωση του διογκωμένου χρέους της προκειμένου να επιβιώσει.

Η Eurotunnel, που σώθηκε από τα πρόθυρα χρεοκοπίας το 1998, έχει προσφερθεί να μειώσει τις χρεώσεις που επιβάλλει στις σιδηροδρομικές εταιρείες, σε μια προσπάθεια να τονώσει την κίνηση και να αυξήσει τα κέρδη της. Προϋπόθεση για κάτι τέτοιο, όμως, είναι να τη βοηθήσουν οι εταίροι της και, προπαντός, οι πιστώτριες τράπεζές της να εξυγιάνει τους ισολογισμούς της, που εξακολουθούν να βαρύνονται από χρέος ύψους εννέα δισ. ευρώ εξ αιτίας της δαπανηρής κατασκευής αλλά και της καθυστέρησης στη λειτουργία της σήραγγας.

Ιδιαίτερες πιέσεις προς τις τράπεζες ασκεί ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Ρίτσαρντ Σίρεφ, του οποίου την αντικατάσταση ζητάει μια ομάδα μετόχων. «Αναμφίβολα, δεν θα είχε χτισθεί το κανάλι αν γνωρίζαμε ότι θα είχαμε αυτά τα προβλήματα», τόνισε ο κ. Σίρεφ και υπογράμμισε ότι «οι υψηλές χρεώσεις οδηγούν σε συρρίκνωση την κίνηση στο κανάλι, αλλά δεν μπορούμε να τις μειώσουμε αν δεν κάνουμε κάτι για τους ισολογισμούς μας». Οι επενδυτές, πάντως, παραμένουν επιφυλακτικοί και οι μετοχές της Eurotunnel υποχώρησαν χθες κατά 7,3% στα 0,51 ευρώ στην αγορά του Παρισιού και κατά 8,4% στις 35,5 πένες στην αγορά του Λονδίνου, έχοντας σημειώσει τα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων έξι μηνών.

Μέχρι στιγμής, ο κ. Σίρεφ έχει αποφύγει να διευκρινίσει τις λεπτομέρειες που ενδέχεται να προβλέπει ένα σχέδιο αναχρηματοδότησης της εταιρείας και έχει αρκεσθεί να αναφέρει ότι ενδέχεται να περιλαμβάνει τιτλοποίηση των εσόδων της Eurotunnel ή αύξηση κεφαλαίου.

Οπως τόνισε, η γαλλική και η βρετανική κυβέρνηση ενθαρρύνουν τους εταίρους της εταιρείας να υποστηρίξουν την πρότασή της για μείωση των χρεώσεων και αναδιάρθρωση του χρέους. Από την πλευρά της, όμως, η Βρετανία έχει τονίσει πως δεν προτίθεται να χρησιμοποιήσει χρήματα των φορολογουμένων για να ενισχύσει την εταιρεία, της οποίας το χρέος πρόκειται να διογκωθεί περαιτέρω το 2006, οπότε εκπνέει η διάρκεια συμφωνίας που διασφαλίζει την εγγύηση των κατώτατων εσόδων της.

Το σχέδιο που προτείνει ο κ. Σίρεφ, πάντως, έχει την υποστήριξη σημαντικής μερίδας των μετόχων. Ανάμεσά τους και ο Ζοζέφ Γκουραντόν, που υποστηρίζει ανοικτά την αλλαγή διοίκησης και εκτιμά ότι το εν λόγω σχέδιο βρίσκεται προς τη σωστή κατεύθυνση αλλά προβλέπει ότι θα επιφέρει περαιτέρω ζημίες στους μετόχους.

Σύμφωνα, άλλωστε, με δικαστική απόφαση, η Eurotunnel, που ώς τώρα δεν έχει ποτέ καταβάλει μέρισμα, οφείλει να δώσει στους επενδυτές την ευκαιρία να ψηφίσουν για την αλλαγή της διοίκησης κατά την επόμενη συνάντηση μετόχων τον Απρίλιο. Οι μικροεπενδυτές ελέγχουν περισσότερο από το 40% του μετοχικού κεφαλαίου της Eurotunnel, που προς το παρόν αποτιμάται σε περίπου 1,4 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις οικονομικών αναλυτών, η μείωση των ναύλων στις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις της σήραγγας θα τονώσουν την κίνηση και θα καταστήσουν δυνατή την επέκταση της λειτουργίας σε προορισμούς όπως το Αμστερνταμ. Ηδη η εταιρεία Eurostar, που ελέγχει τους σιδηροδρόμους μεταξύ Λονδίνου, Παρισιού και Βρυξελλών, αντιμετωπίζει θετικά ένα τέτοιο ενδεχόμενο.