ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Siemens: εις άγραν εταιρειών με ρευστό 10 δισ. ευρώ

Οι εξαγορές υπήρξαν πάντα μια ενδεδειγμένη μέθοδος για την αποδοτική τοποθέτηση κεφαλαίων. Αυτήν ακριβώς την τακτική φαίνεται ότι ακολουθεί ο γερμανικός κολοσσός της Siemens, ο οποίος αρχικώς θέτει στο στόχαστρό του εργοστάσιο ηλεκτρονικών συστημάτων αυτοκινήτων στην Αλαμπάμα των ΗΠΑ, το οποίο ανήκει στην Daimler Chrysler. Αναλυτές και διαχειριστές κεφαλαίων ισχυρίζονται ότι τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή για τη Siemens να αναζητήσει μικρές εταιρείες, αποσκοπώντας στην ενδυνάμωση του χαρτοφυλακίου της και να εξασφαλίσει μερίδιο αγοράς σε ορισμένα πεδία-κλειδιά, όπως η τεχνολογία, που χρησιμοποιείται στην ιατρική. H εταιρεία, η οποία προσανατολίζεται σε σειρά εξαγορών για να εκμεταλλευθεί αποτελεσματικά τα διαθέσιμα των 10 δισεκατομμυρίων ευρώ, διαθέτει προϊόντα μεγάλου εύρους από συστήματα κλιματισμού έως ακτινοσκοπικά μηχανήματα.

Πάντως, η Siemens σταθερά αρνείται ότι σχεδιάζει να αποδυθεί σε μία σωρεία εξαγορών και εμμένει στο ότι επιδιώκει μόνον να είναι σε θέση να δράσει τάχιστα, όταν παρουσιαστεί η κατάλληλη ευκαιρία. «Δεν θα ήθελα να δω την εταιρεία στα πρωτοσέλιδα», εξομολογείται ο Χένιγκ Γκέφαρντ, διαχειριστής κεφαλαίων στην DWS, η οποία διαθέτει 10 εκατομμύρια μετοχές της Siemens. «H oρθή επιλογή θα ήταν να αγοράζει τμήματα επιχειρήσεων αντί για ολόκληρες μονάδες».

Εάν παραστεί ανάγκη για επιπλέον κεφάλαια, η Siemens έχει ήδη λάβει την έγκριση των μετόχων της για την έκδοση μετατρέψιμων ομολόγων αξίας έως και 11,25 δισ. ευρώ, καθώς και για την έκδοση έως και 200 εκατομμυρίων νέων μετοχών. H εταιρεία δεν υφίσταται πιέσεις και βρίσκεται σε τέτοια θέση από πλευράς ρευστού, ώστε όταν εμφανιστεί μια αξιοπρεπής ευκαιρία εξαγοράς, να μπορεί να δράσει άμεσα, όπως εκτιμούν αναλυτές και διαχειριστές. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και ο σχεδιασμός για την ενδεχόμενη απόκτηση του εργοστασίου στην Αλαμπάμα, που κατασκευάζει ηλεκτρονικά συστήματα αυτοκινήτων και αποτιμάται σε 400 εκατομμύρια ευρώ. Εάν τελικώς ευοδωθεί η προσπάθεια, η Siemens θα δει να εμπλουτίζεται η τεχνογνωσία της στο συγκεκριμένο χώρο και να διευρύνεται η πρόσβασή της στην ταχύτατα αναπτυσσόμενη αγορά ηλεκτρονικών συστημάτων αυτοκινήτων, η οποία φθάνει τα 125 δισ. δολάρια σε ετήσια βάση. Επιπροσθέτως, τα ετήσια έσοδα του εργοστασίου, που ανέρχονται σε περίπου ένα δισ. δολάρια, θα ενισχύσουν τη θέση της γερμανικής επιχείρησης στις ΗΠΑ, απ’ όπου και προέρχεται το ένα πέμπτο των συνολικών της πωλήσεων. Εν τούτοις, όσο εύκολο κι αν φαίνεται το πρώτο βήμα της Siemens, το επόμενο στερείται αυτού του γνωρίσματος. Κι αυτό γιατί δεν υπάρχουν κενά, που θα πρέπει να καλύψει στο ποικίλο χαρτοφυλάκιό της, ενώ παράλληλα είναι λίγες οι προς πώληση εταιρείες με διψήφια περιθώρια κέρδους, στα οποία προσαρμόστηκε και πάλι η Siemens. Πέραν τούτων, δεδομένου ότι έχει παγκόσμια παρουσία σχεδόν σε κάθε τομέα δραστηριοποίησής της, θα πρέπει να προβληματιστεί σχετικά με τις επιπτώσεις των εξαγορών της στον ανταγωνισμό και τις αντιδράσεις των αρμοδίων αρχών.

Αlstom και Ιnvensys

Επί του παρόντος, δύο άλλοι στόχοι, που εξετάζονται από το γερμανικό κολοσσό δεν είναι άλλοι από τη γαλλική Alstom και τη βρετανική Invensys. H πρώτη, όπως και η Siemens, κατασκευάζει τρένα υψηλών ταχυτήτων και στροβίλους, ενώ και η δεύτερη έχει ανάλογες δραστηριότητες σε συστήματα σιδηροδρόμων και τεχνολογία παραγωγής. Ηδη η Siemens έχει αγοράσει από την Alstom τον κλάδο βιομηχανικών στροβίλων, αλλά πιθανώς να χάσει την ευκαιρία να αποκτήσει άλλα τμήματα της γαλλικής εταιρείας, εάν οι Βρυξέλλες εγκρίνουν πρόγραμμα σωτηρίας της με κρατικά κονδύλια. Παράλληλα, και η Invensys κατόρθωσε να εξασφαλίσει περίοδο χάριτος, διότι συνήψε συμφωνία αναχρηματοδότησής της. O επικεφαλής της Siemens διευκρίνισε ότι δεν ενδιαφερόταν για την πώληση των δευτερευουσών δραστηριοτήτων της Invensys, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι συνολικά η εταιρεία δεν τον ενδιαφέρει.

Ιατρική τεχνολογία

Εν τω μεταξύ, ο γερμανικός κολοσσός έχει δηλώσει ότι επιθυμεί να ενδυναμώσει τον κλάδο της τεχνολογίας, που χρησιμοποιείται στην ιατρική. Πόσω μάλλον όταν η αμερικανική ανταγωνίστριά της General Electric έχει κερδίσει έδαφος με τις δύο πρόσφατες εξαγορές της βρετανικής Amersham και της φινλανδικής Instrumentarium. «H General Electric έρχεται πιο κοντά στην Ευρώπη με την αγορά της Amersham, ενώ έχει και το πλεονέκτημα του εξασθενημένου δολαρίου», επισημαίνει ο Τέο Κιτζ της τραπέζης Merck Finck στο Μόναχο.

Ωστόσο, ορισμένοι αναλυτές υπογραμμίζουν, ότι εάν η Siemens δεν προωθήσει τα ανωτέρω σχέδιά της, ενδεχομένως να αποφασίσει να χρησιμοποιήσει το υπάρχον ρευστό για εντελώς άλλους σκοπούς, όπως η μείωση του χρέους της ή η κάλυψη ελλειμμάτων στο συνταξιοδοτικό της ταμείο.