Αθόρυβη αναδιάρθρωση επιχειρήσεων στην Ινδία

Αθόρυβη αναδιάρθρωση επιχειρήσεων στην Ινδία

2' 46" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Συχνά λέγεται ότι η Ινδία έμεινε πίσω στον τομέα της μεταποίησης εξ αιτίας της κακής ποιότητας των παρωχημένων προϊόντων της, της ανεπαρκούς διοίκησης και της εφιαλτικής της υποδομής. Ωστόσο, έχουν σημειώσει μεγάλες επιτυχίες ινδικές επιχειρήσεις που παράγουν λογισμικό ηλεκτρονικών υπολογιστών καθώς και εκείνες που αναλαμβάνουν υπεργολαβίες, δηλαδή την εκτέλεση εργασιών υπό την ιδιότητα του εξωτερικού συνεργάτη.

Στην Ινδία έχουν αναδιαρθρωθεί αθόρυβα πολλές από τις επιχειρήσεις της παλαιάς οικονομίας της. Υπό την απειλή του ανταγωνισμού των ξένων, ανακάλυψαν ότι μπορούν να γίνουν ανταγωνιστικές σε διεθνές επίπεδο μειώνοντας το προσωπικό τους, σχεδιάζοντας νέα προϊόντα και βελτιώνοντας τη διοίκησή τους. Επενδύουν, έτσι, σε προσωπικό εξ ίσου φθηνό αλλά και εξ ίσου κατηρτισμένο τεχνολογικά με εκείνο που βοήθησε την Ινδία να επιτύχει στο τομέα του λογισμικού και της υπεργολαβίας. Σταδιακά, οι επιχειρήσεις της Ινδίας απέκτησαν την αυτοπεποίθηση για να αναζητήσουν αγορές στις αναπτυγμένες οικονομίες, αλλά ακόμη και για να εξαγοράσουν επιχειρήσεις σε άλλες χώρες. Οπως επισημαίνει ο Μανβίντερ Μπάνγκα, επικεφαλής της HindustaLever, μιας από τις μεγαλύτερες ινδικές επιχειρήσεις, «πριν από πέντε χρόνια άκουγε κανείς τις ινδικές επιχειρήσεις να παραπονούνται για τον διεθνή ανταγωνισμό και να ζητούν προστασία αλλά τώρα διαπνέονται από αισιοδοξία και αυτοπεποίθηση για την παγκόσμια ζήτηση».

Πολλές από τις παλαιές βιομηχανίες της Ινδίας, όπως εκείνες των εργαλειομηχανών, της γενικής μηχανολογίας και της παραγωγής βασικών κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων παραμένουν εγκλωβισμένες στην αναποτελεσματικότητα και τον προστατευτισμό. Οι μεγάλες αλλαγές γίνονται στον τομέα των οχημάτων καθώς τα τέσσερα τελευταία χρόνια έχουν υπερδιπλασιασθεί οι εξαγωγές ανταλλακτικών που φθάνουν σχεδόν το ένα δισ. δολάρια. Εχουν, άλλωστε, βελτιωθεί σημαντικά οι φαρμακοβιομηχανίες και οι βιομηχανίες παραγωγής καταναλωτικών προϊόντων. Ολα αυτά έχουν διευκολύνει την κατά 7% ετήσια ανάπτυξη του μεταποιητικού τομέα. H σταδιακή απελευθέρωση της οικονομίας από το 1991 έχει συνεισφέρει στην αλλαγή αλλά τον πλέον καταλυτικό ρόλο έχουν διαδραματίσει η υποχώρηση της ζήτησης πριν από τέσσερα χρόνια, ο ανταγωνισμός από την Κίνα και ο κίνδυνος ν’ ανοίξουν οι αγορές από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου.

Ακόμη και μερικές οικογενειακές επιχειρήσεις, που είχαν γνωρίσει την ευημερία περισσότερο χάρη στις πολιτικές τους διασυνδέσεις παρά στην ανταγωνιστικότητά τους, αναγκάσθηκαν να κλείσουν τις ζημιογόνες προβληματικές τους. Συμπιέσθηκε το κόστος, άλλαξαν οι διοικήσεις και μειώθηκαν οι υπάλληλοι, μολονότι η νομοθεσία δυσχεραίνει τις απολύσεις. Εχουν διευκολύνει και τα χαμηλότερα επιτόκια. Μερικές επιχειρήσεις διαπίστωσαν ότι μπορούσαν να προωθήσουν τα προϊόντα τους στην αγορά ταχύτερα από τους ξένους ανταγωνιστές και ανακάλυψαν ότι μπορούσαν να σχεδιάσουν νέα προϊόντα που θα έχουν περίπου το 1/3 του διεθνούς κόστους.

Τυπικό δείγμα είναι η Tata Motors, που είναι τμήμα του δεύτερου σε μέγεθος ιδιωτικού ομίλου στην Ινδία. Οι 21.500 υπάλληλοί της παράγουν φορτηγά και αυτοκίνητα. Το οικονομικό έτος που λήγει τον Μάρτιο του 2004 προεξοφλεί πωλήσεις ύψους σχεδόν τριών δισ. δολαρίων. Αυτό είναι, όμως, το αποτέλεσμα περικοπών του κόστους κυρίως από τη μείωση του προσωπικού της κατά 5.000 άτομα. Διαθέτοντας επαρκή προστασία στο εσωτερικό της χώρας, η Tata Motors αποφάσισε να επεκταθεί στο εξωτερικό. Εξαγόρασε μονάδα παραγωγής φορτηγών της Daewoo στη Νότια Κορέα έναντι 118 εκατομμυρίων δολαρίων. Εχει βλέψεις στην Κίνα, στη Ρωσία, στη Νότια Αφρική, αλλά και στην Ευρώπη.

Ακόμη πιο φιλόδοξη είναι η οικογενειακή επιχείρηση Bharat Forge, η τρίτη στον κόσμο επιχείρηση κατασκευής μεταλλικών εξαρτημάτων, που προμηθεύει εταιρείες όπως η Ford και η DaimlerChrysler. Προσφάτως εξαγόρασε την Carl DaPeddinghaus στη Γερμανία με αποτέλεσμα η παραγωγή της να φθάσει σχεδόν τους 300.000 τόννους και οι πωλήσεις της αναμένεται να φθάσουν στα 350 εκατομμύρια δολάρια το 2004.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή