ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ευρωζώνη: καταναλώνω άρα ανακάμπτω…

Ελπίδες επιβίωσης έδωσαν χθες στην εύθραυστη οικονομική ανάκαμψη της Ζώνης Ευρώ τα τελευταία στοιχεία που καταδεικνύουν κίνηση στα καταστήματα της Γαλλίας και αισιοδοξία των καταναλωτών στην Ολλανδία. Ερχονται, ωστόσο, σε αντίθεση με την πτώση της επιχειρηματικής εμπιστοσύνης στη Γερμανία και την απαισιοδοξία των καταναλωτών στην Ιταλία με αποτέλεσμα η εικόνα της οικονομίας της Ζώνης Ευρώ να είναι για μία ακόμη φορά ανάμεικτη και συγκεχυμένη.

Καταστήματα

Ειδικότερα, η Στατιστική Υπηρεσία της Γαλλίας INSEE ανακοίνωσε χθες ότι κατά την περίοδο των εκπτώσεων, που άρχισαν στις 7 Ιανουαρίου και αναλόγως με την περιοχή διαρκούν μέχρι και ενάμιση μήνα, αυξήθηκαν οι καταναλωτικές δαπάνες κατά 2%. H αύξηση αυτή είναι σε σύγκριση τόσο με τον Δεκέμβριο όσο και με τον Ιανουάριο ενώ οι προβλέψεις των οικονομικών αναλυτών μιλούσαν για αύξηση μόλις 0,5%. Σε ό,τι αφορά δε τον ζωτικό κλάδο της ένδυσης, οι πωλήσεις εκτινάχθηκαν κατά 10%. Τα καταστήματα στο κέντρο των μεγάλων πόλεων αλλά και τα εμπορικά κέντρα σημείωσαν μάλιστα αύξηση 3,0% ως 3,5% σε σύγκριση με τον συνήθη κύκλο εργασιών τους.

«Τα στοιχεία από τη Γαλλία προσφέρουν την πρώτη ένδειξη περί της συμπεριφοράς των καταναλωτών της Ζώνης Ευρώ μέσα στο τρέχον έτος και καταδεικνύουν ότι οι επιθετικές εκπτώσεις προσείλκυσαν και πάλι τους καταναλωτές», σχολιάζει σχετικά ο Ερικ Τσανέι, αναλυτής της Mor-gaSta-ley, που ευελπιστεί ότι ίσως ακολουθήσουν το παράδειγμα των Γάλλων οι καταναλωτές άλλων χωρών-μελών της Ζώνης Ευρώ σε περίπτωση που συνεχισθούν οι εκπτώσεις. Λιγότερο αισιόδοξος φαίνεται ο Λορ Μέγιαρντ της CDC Ixis που υπογραμμίζει ότι «τα στοιχεία αυτά είναι ιδιαίτερα ευμετάβλητα», καθώς και ο Εμανουέλ Φερί της Exane που τονίζει ότι «οι εξελίξεις του Ιανουαρίου δεν επαρκούν για να συμπεράνουμε ανάκαμψη, καθώς η απασχόληση, τα δημόσια οικονομικά, η δημοσιονομική πολιτική και ο πληθωρισμός εξακολουθούν να εμφανίζουν αρνητική εικόνα στη Γαλλία».

Είναι, άλλωστε, ενδεικτικό ότι το ύψος των εφετινών εκπτώσεων έφθασε μέχρι και το 70%, καθώς και το ότι οι πωλήσεις των αυτοκινήτων δεν ακολούθησαν την ανοδική πορεία των ειδών ένδυσης αλλά υποχώρησαν κατά 4,5%. Πολλοί οικονομικοί αναλυτές υποθέτουν, άλλωστε, ότι εξ αιτίας της αγωνίας τους για την αγορά εργασίας, οι Γάλλοι καταναλωτές ίσως τείνουν να περιορίσουν τις αγορές τους κατά τις περιόδους των εκπτώσεων. Στην περίπτωση αυτή, τα στοιχεία της περιόδου των εκπτώσεων δεν θα μπορούν να θεωρηθούν ενδεικτικά περί των τάσεων των καταναλωτών.

Ανάμεσα στους επιφυλακτικούς συγκαταλέγεται και ο Μαρκ Κλίφε, αναλυτής της ING Financial, που χαρακτηρίζει «ενθαρρυντικά τα θετικά στοιχεία από τη Γαλλία», αλλά υπογραμμίζει ότι πρέπει να σημειωθούν πολλές ανάλογες εξελίξεις προκειμένου να θεωρηθεί ότι ανακάμπτουν οι καταναλωτικές δαπάνες. Οπως τόνισε, «το Ifo έχει δώσει ήδη ένα ανησυχητικό σημάδι περί του καθυστερημένου αντίκτυπου της ανόδου του ευρώ».

Το σχόλιό του αναφέρεται στην υποχώρηση που σημείωσε τον Φεβρουάριο η επιχειρηματική εμπιστοσύνη στη Γερμανία για την οποία θεωρείται υπεύθυνη η ενίσχυση του ευρώ που πλήττει την ανταγωνιστικότητα των γερμανικών εξαγωγών.

Ιταλία

Παράλληλα, στην Ιταλία η καταναλωτική εμπιστοσύνη υποχώρησε τον Φεβρουάριο στο 99 από το προς τα κάτω αναθεωρημένο 100,6 του Ιανουαρίου. Σύμφωνα με τη στατιστική υπηρεσία ISAE, το αίσθημα των 57 εκατομμυρίων κατοίκων της Ιταλίας βρίσκεται στα χαμηλότερα επίπεδά του από το 1996, οπότε άρχισε να καταγράφεται. Σε ό,τι αφορά, άλλωστε, την πορεία των λιανικών πωλήσεων στην Ιταλία, την περίοδο των Χριστουγέννων αυξήθηκαν μόλις κατά 0,4% σε μηνιαία βάση. «Τα στοιχεία αυτά καταδεικνύουν ότι η Ιταλία έχει μείνει πίσω σε σύγκριση με τους Ευρωπαίους εταίρους της», σχολίασε σχετικά ο Λουίτζι Σπεράντζα, οικονομικός αναλυτής της BNP Ρaribas.

Σύμφωνα με τους περισσότερους οικονομικούς αναλυτές, για να βελτιωθεί η κατάσταση της ιταλικής οικονομίας, είναι ζωτικό να μπορέσει να δει την κατάσταση με αισιοδοξία ο μέσος άνθρωπος, καθώς οι δαπάνες των νοικοκυριών αντιπροσωπεύουν τα 2/3 του ιταλικού ΑΕΠ. Τη μεγαλύτερη υποχώρηση, όμως, σημειώνουν ο δείκτης προσδοκιών για την αγορά εργασίας και ο δείκτης αποταμιεύσεων στο μέλλον, που πιθανώς να σχετίζονται με τα οικονομικά σκάνδαλα των τελευταίων μηνών.

Παράλληλα, όμως, το ISAE τόνισε ότι οι καταναλωτές στην Ιταλία είναι, επίσης, πολύ απαισιόδοξοι σε ό,τι αφορά τις τρέχουσες οικονομικές συνθήκες με τον σχετικό δείκτη να υποχωρεί στο -119 από το -118.

Ανησυχητική η πτώση του δείκτη Ifo στη Γερμανία

Πτώση σημείωσε τον Φεβρουάριο, και για πρώτη φορά τους τελευταίους δέκα μήνες, ο δείκτης της εμπιστοσύνης του γερμανικού επιχειρηματικού κόσμου στις προοπτικές της εθνικής οικονομίας του, τον οποίο καταρτίζει το Ινστιτούτο Οικονομικών Ερευνών Ifo. H υποχώρηση του δείκτη στις 96,4 μονάδες από τα επίπεδα των 97,5 τον Ιανουάριο αποτελεί -σύμφωνα με το ινστιτούτο- «μία προειδοποίηση» για την εξέλιξη της ανάκαμψης της οικονομίας και είναι απαραίτητη η λήψη μέτρων για να διατηρηθεί «υπό έλεγχο» η συναλλαγματική ισοτιμία του ευρώ. Τις ανακοινώσεις αυτές συνόδευσαν δηλώσεις του υπουργού Εθνικής Οικονομίας της Γερμανίας, Βόλφγκανγκ Κλέμεντ, ο οποίος παρότρυνε την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα «να λάβει υπ’ όψιν τα στοιχεία». Ωστόσο, οικονομολόγοι υποστηρίζουν ότι δεν είναι μόνον το ευρώ που ανησυχεί τους Γερμανούς επιχειρηματίες. O λόγος και για την παραίτηση του καγκελαρίου Σρέντερ από την προεδρία του Σοσιαλδημοκρατικού κόμματος, που δημιουργεί φόβους ότι αποδυναμώνει το ίδιο και κυρίως την προοπτική των οικονομικών μεταρρυθμίσεών του, καθώς και για τις απεργιακές κινητοποιήσεις του μεγαλύτερου συνδικάτου στη χώρα, του IG Metall, των εργαζομένων στη βαριά βιομηχανία. Reuters