Το πετρελαϊκό ράλι επί τάπητος στο Εcofin

Το πετρελαϊκό ράλι επί τάπητος στο Εcofin

2' 16" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τo θέμα της εκτίναξης στα ύψη των τιμών του πετρελαίου και των επιπτώσεών του στις επιχειρήσεις -εξαιρουμένων φυσικά εκείνων, του πετρελαϊκού κλάδου- και στα νοικοκυριά, απασχόλησε χθες τους υπουργούς Οικονομικών των κρατών-μελών της Ευρωζώνης, οι οποίοι συναντήθηκαν στο Μάντσεστερ. Στα μέλη του Eurogroup θα προστεθούν σήμερα οι ομόλογοί τους από τις υπόλοιπες 13 χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης καθώς και οι διοικητές των κεντρικών τραπεζών τους, όπου θα συζητήσουν σχετικά με τα μέτρα που προτίθεται να λάβει κάθε χώρα-μέλος, έτσι ώστε να ικανοποιήσει τους καταναλωτές και τον επιχειρηματικό κόσμο της, χωρίς όμως να δημιουργηθούν υπερβολικές πιέσεις από ορισμένες εξ αυτών προς τις υπόλοιπες για να προχωρήσουν σε περικοπές φόρων.

Πριν από την έναρξη της χθεσινής συνεδρίασης, πάντως, ο υπουργός Οικονομικών της Γαλλίας, Τιερί Μπρετόν, άνοιξε ένα μεγάλο και επίμαχο θέμα, δηλώνοντας σε τηλεοπτικό σταθμό ότι ίσως αναγκασθεί να επιβάλει νέους φόρους στις πετρελαϊκές εταιρείες, σε μια προσπάθεια να εκτονώσει -μέσω της αναδιανομής- τις πιέσεις οι οποίες ασκούνται στους καταναλωτές και στις επιχειρήσεις, λόγω της αύξησης των τιμών τόσο του πετρελαίου θέρμανσης όσο και των καυσίμων εν γένει. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Total, μιας από τις μεγαλύτερες πετρελαϊκές εταιρείες στον κόσμο, η οποία το πρώτο εξάμηνο φέτος κατάφερε να εξασφαλίσει κέρδη της τάξεως των 1,5 εκατομμυρίων ευρώ ανά ώρα, κάθε ώρα του 24ώρου! Την ίδια στιγμή, οι λογαριασμοί του πετρελαίου θέρμανσης διαμορφώνονται σε πολλές περιοχές της Ευρώπης σε επίπεδα 30% υψηλότερα από εκείνα του περασμένου χειμώνα, ενώ ο κλάδος των μεταφορών ζητάει επίμονα τη στήριξη των επισήμων αρχών.

Υπενθυμίζεται ότι οι οδηγοί των φορτηγών οχημάτων σχεδόν σε όλες τις χώρες της Ευρώπης πραγματοποίησαν μεγάλες διαδηλώσεις το 2000, όταν η τότε κεντροαριστερή κυβέρνηση του Παρισιού είχε συναινέσει να προσφέρει μεγάλη οικονομική βοήθεια στον κλάδο, όταν οι οδηγοί απέκλεισαν τις εθνικές οδούς της χώρας.

Η υποχώρησή της αυτή είχε προκαλέσει την μήνιν του Λονδίνου και άλλων ευρωπαϊκών κυβερνήσεων, που θεώρησαν ότι όχι μόνον δημιουργούνταν θέμα αθέμιτου ανταγωνισμού, αλλά και ότι δινόταν το «κακό παράδειγμα». Ανάλογες κινητοποιήσεις έχουν αρχίσει να οργανώνονται σε ευρωπαϊκές χώρες, αν και προς το παρόν δεν έχουν λάβει τις διαστάσεις του 2000. Ηδη, όμως, το Βέλγιο και η Γαλλία ανακοίνωσαν ότι θα ενισχύσουν οικονομικά τους καταναλωτές πετρελαίου θέρμανσης, επιστρέφοντάς τους μέρος από τους φόρους που εισπράττουν από την πώληση καυσίμων, τα έσοδα από τους οποίους αυξάνονται όσο αυξάνονται και οι τιμές των προϊόντων αυτών. Οπως δήλωσε χθες ο επίτροπος Οικονομικών και Νομισματικών Υποθέσεων, Γιοακίμ Αλμούνια, ο οποίος συμμετέχει στη συνάντηση, «οι επιπτώσεις -από τις υψηλές τιμές των καυσίμων- είναι υπαρκτές».

Η αντιμετώπιση της κρίσης που δημιουργήθηκε από τις υψηλές τιμές του πετρελαίου θεωρείται μία από τις σημαντικότερες ευκαιρίες να αποδείξουν οι κυβέρνησεις των 12 της Ευρωζώνης, πιθανόν δε και των «25» της Ενωσης, ότι θα καταφέρουν να συντονίζουν ολοένα και περισσότερο την οικονομική πολιτική τους.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή