Επώδυνη αναδιάρθρωση για τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία

Επώδυνη αναδιάρθρωση για τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία

2' 25" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Φρανκφούρτη. Συνεχίζεται με ταχείς ρυθμούς η ριζική αναδιοργάνωση της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία αποσκοπεί στη μείωση των δαπανών και στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς της, ενώ αποτυπώνεται με οδυνηρό τρόπο στην καθημερινότητα των εργαζομένων. Στη μεν περίπτωση της Mercedes-Benz πρόκειται να περικοπούν τουλάχιστον 5.000 θέσεις εργασίας με στόχο την τόνωση της κερδοφορίας, στη δε της Volkswagen υπήρξε συναίνεση μεταξύ διοίκησης και εργαζομένων να ελαττωθεί το εργατικό κόστος, ώστε να μην πραγματοποιηθεί η απειλή για παραγωγή μοντέλου της εταιρείας στην Πορτογαλία.

Αρχικά, ο Ντίτερ Ζέτσε, επικεφαλής της Mercedes-Benz, προγραμματίζει να μειώσει τις θέσεις εργασίας τουλάχιστον κατά 5.000· στόχος του να αναζωογονήσει την κερδοφορία στην εταιρεία του, τη μονάδα πολυτελών αυτοκινήτων του ομίλου DaimlerChrysler.

Επισήμως η ανακοίνωση αναμένεται αύριο και οι περικοπές θα αφορούν τουλάχιστον το 4,7% του προσωπικού. O όμιλος έως τα τέλη του 2004 απασχολούσε σε όλον τον κόσμο 106.000 άτομα, εκ των οποίων οι 93.000 εργάζονταν στη Γερμανία.

Σημειωτέον ότι ο διευθύνων σύμβουλος της Mercedes-Benz έχει εμπειρία στην περικοπή θέσεων εργασίας από τον όμιλο – την τετραετία 2000-2004 ο κ. Ζέτσε, ο οποίος θα αντικαταστήσει τον Γιούργκεν Σρεμπ στο πηδάλιο του ομίλου όταν αυτός συνταξιοδοτηθεί, είχε προβεί σε 40.000 απολύσεις. H DaimlerChrysler, ο γερμανο-αμερικανικός όμιλος, ο πέμπτος μεγαλύτερος στον κόσμο, αντιμετωπίζει υποχώρηση της ζήτησης για το μοντέλο Mercedes-Benz C-class, το οποίο και συνεισφέρει το μεγαλύτερο ποσοστό στα κέρδη. Το πρώτο τρίμηνο και για πρώτη φορά σε δεκατρία χρόνια η Mercedes-Benz εμφάνισε ζημίες το πρώτο τρίμηνο, ενώ στο δεύτερο τα κέρδη της ελαττώθηκαν δραστικότατα κατά 98%. Παράλληλα, έχει επωμιστεί δαπάνες 1,2 δισ. ευρώ για την αναδιοργάνωση της μονάδας της Smart.

O όμιλος DaimlerChrysler φαίνεται ότι ακολουθεί το ρεύμα. H Siemens, η Volkswagen και άλλες γερμανικές εταιρείες περικόπτουν το κόστος, προσφέροντας σε αντάλλαγμα εγγυήσεις για τις θέσεις εργασίας· στη δυτική Γερμανία οι εργατικές δαπάνες θεωρούνται οι δεύτερες υψηλότερες στον κόσμο μετά τη Δανία, επηρεάζοντας δυσμενώς την οικονομική ανάπτυξη.

Χθες, συγκεκριμένα, η Volkswagen ήλθε σε συμφωνία με τους συνδικαλιστικούς εκπροσώπους, η οποία προβλέπει περισσότερες ώρες εργασίας και χαμηλότερες αποδοχές.

Βάσει των συμπεφωνημένων, το κόστος ανά όχημα θα μειωθεί κατά 850 ευρώ και θα διασφαλιστεί η κατασκευή του νέου αυτοκινήτου ελεύθερου χρόνου Marrakesh στη Γερμανία και συγκεκριμένα στο βασικό εργοστάσιο της VW στο Βόλφσμπουργκ. H αυτοκινητοβιομηχανία, η μεγαλύτερη στην Ευρώπη, είχε απειλήσει ότι θα μεταφέρει την παραγωγή της στην Πορτογαλία, όπου θα εξοικονομούσε από τη διαδικασία 1.000 ευρώ ανά όχημα.

Τελικώς, ο συμβιβασμός διοίκησης – προσωπικού θα διασφαλίσει περίπου 1.000 θέσεις εργασίας στη Γερμανία, ενώ η Volkswagen, αποπειρώμενη να εξωραΐσει κάπως τη συμφωνία, δεσμεύθηκε για την παραγωγή ακόμα δυο μοντέλων, αρκεί να υπάρχει οικονομικά βιώσιμη προοπτική.

Εντούτοις, η συμφωνία δεν αρκεί. Υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις της επιδιώκει δραστικές μειώσεις προσωπικού, που σήμερα φθάνει τα 103.000 άτομα. Βέβαια, η Volkswagen δεσμεύεται από συμφωνία με τους υπαλλήλους της στη δυτική Γερμανία να διατηρήσει έως το 2011 τις θέσεις εργασίας με αντάλλαγμα εξοικονόμηση 2 δισ. ευρώ. Παράλληλα, πάντως, προσφέρει κίνητρα για εθελουσία έξοδο και πρόωρη συνταξιοδότηση.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή