ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι πετρελαϊκές προσεγγίζουν την Gazprom μέσω των διαφημίσεων

Τηλεοπτική διαφήμιση της Chevron στη Ρωσία αναφέρεται περιπαικτικά στις προσπάθειες που καταβάλλει η Ευρώπη για να απεξαρτηθεί από τα ορυκτά καύσιμα, στρεφόμενη σε άλλες πηγές ενέργειας. Στη διαφήμιση, ένα αεράκι φυσάει πάνω από το Παρίσι, σκορπίζοντας φύλλα και εφημερίδες, ενώ μια δυνατή ριπή παρασύρει το κασκέτο ενός άντρα. «Ως πηγή ηλεκτροδότησης, η αιολική ενέργεια δεν μπορεί να καλύψει τις ανάγκες όλων. Μόνον για την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας σε μια πόλη σαν το Παρίσι χρειάζονται 20.000 τουρμπίνες αέρος». Σε ένα πανοραμικό πλάνο, ο Πύργος του Αϊφελ εμφανίζεται σαν ξύλινος ανεμόμυλος. Σύμφωνα με στοιχεία της TNS Galop AdFact, που παρακολουθεί τον κλάδο των διαφημίσεων στη Μόσχα, η διαφήμιση του αμερικανικού πετρελαϊκού κολοσσού μεταδόθηκε από τις 24 Μαρτίου ώς τις 17 Απριλίου στον ρωσικό τηλεοπτικό σταθμό NTV, τον οποίο ελέγχει η Gazprom. Ανάλογες διαφημίσεις παρουσίασε στο ίδιο κανάλι και η νορβηγική Statoil.

Καθόλου τυχαίο πως η Chevron και η Statoil είναι μόλις δύο από τις πολλές εταιρείες που επιδιώκουν συνεργασία με τον ελεγχόμενο από το ρωσικό κράτος κολοσσό φυσικού αερίου Gazprom. Αναλυτές, αλλά και στελέχη του ρωσικού μονοπωλίου παραδέχονται ότι οι ξένες εταιρείες εκδηλώνουν μεγάλο ενδιαφέρον για συνεργασία με την Gazprom και, ως εκ τούτου, προσπαθούν να κερδίσουν την εύνοιά της, με τη μετάδοση διαφημίσεων μέσα από τα ίδια τα ΜΜΕ που ελέγχει. Οι αμερικανικές Chevron και Conoco Phillips, οι νορβηγικές Statoil και Hydro και η γαλλική Total βρίσκονται σε στάδιο διαπραγματεύσεων με την Gazprom προκειμένου να συμμετάσχουν σε κοινοπραξία για την εκμετάλλευση κοιτασμάτων φυσικού αερίου στην περιοχή Στόκμαν, στη ρωσική πλευρά της Θάλασσας του Μπάρεντς, τα οποία υπολογίζονται στα 3,7 τρισ. κυβικά μέτρα. Ολες οι προαναφερθείσες εταιρείες εκτός από την Conoco έχουν παρουσιάσει στη Ρωσία διαφημίσεις ενόσω οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται ακόμα. Σύμφωνα με την έρευνα της TNS Gallop, αν και η δραστηριότητά τους στη λιανική αγορά ενέργειας της Μόσχας είναι περιορισμένη, οι εταιρείες αυτές έχουν προβάλει στη ρωσική τηλεόραση τουλάχιστον 33 διαφημίσεις και έχουν δημοσιεύσει 86 έντυπες καταχωρίσεις από τον Ιανουάριο του 2005 ώς τον περασμένο Απρίλιο, δηλαδή κατά τη διάρκεια της περιόδου διεξαγωγής των διαπραγματεύσεων.

Η Chevron ανακοίνωσε πως η διαφήμισή της είχε προβληθεί και σε άλλες χώρες, στο πλαίσιο εκστρατείας επικεντρωμένης στο ζήτημα της ενεργειακής ασφάλειας. O Μάικλ Μπάρετ, εκπρόσωπος της Chevron στο Λονδίνο, επέμεινε ότι ήταν τυχαία η χρονική περίοδος προβολής της διαφήμισης στη Ρωσία και δεν είχε στόχο να αποσπάσει μεγαλύτερη εύνοια κατά τις διαπραγματεύσεις για τα κοιτάσματα της περιοχής Στόκμαν. O Πολ Φλόρεν, εκπρόσωπος της Total, τόνισε ότι οι διαφημίσεις που προβλήθηκαν στη Ρωσία εντάσσονται στην παγκόσμια εκστρατεία της εταιρείας και δεν συνδέονται με την περιοχή Στόκμαν. «H Gazprom επί του παρόντος στοχεύει στην επέκταση των δραστηριοτήτων της και θεωρεί πως είναι παραγκωνισμένη από την Ευρώπη», εκτιμά ο Ιβάν Μαζάλοφ, αναλυτής επί ενεργειακών θεμάτων της Prosperity Capital Management στη Μόσχα, προσθέτοντας ότι «γι’ αυτόν τον λόγο δίνει μεγαλύτερη προσοχή στις υπηρεσίες δημοσίων σχέσεων». Στο σποτ της Statoil που μεταδόθηκε στο κανάλι NTV παρουσιάζεται -σύμφωνα με την ίδια την εταιρεία- η νέα πλατφόρμα Snoehvit, στη Βόρεια Θάλασσα, η οποία στηρίζεται σε τεχνολογικές υποδομές αντίστοιχες εκείνων που απαιτούνται για την εκμετάλλευση των περί ων ο λόγος κοιτασμάτων. «Είναι μια διαδεδομένη τακτική, που την εφαρμόζουν και άλλες χώρες», παραδέχεται ο εκπρόσωπος της Statoil. «Μπορεί να είμαστε γνωστοί στη Νορβηγία, αλλά πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι κάτι τέτοιο δεν ισχύει σε παγκόσμια κλίμακα».

Στο Παρίσι, ο Σιμόν Μπλάκεϊ, αναλυτής των ευρωπαϊκών αγορών φυσικού αερίου στην Cambirdge Energy Research Associates, εκτιμά ότι συμφωνίες 40ετούς διάρκειας και αξίας που ανέρχεται στα 20 δισ. δολάρια δεν επηρεάζονται από την προβολή της όποιας εικόνας. Και επισημαίνει ότι η διασπορά του κινδύνου και το κόστος του κεφαλαίου έχουν κρίσιμη σημασία για τη σύναψη μεγάλων συμφωνιών στην ενέργεια.

Η προϋπολογισμός της Gazprom για το τμήμα δημοσίων σχέσεων ανήλθε φέτος στα 124 εκατομμύρια δολάρια. Ωστόσο, όπως αφήνει να εννοηθεί η διαφήμιση της Chevron, η θέση των δυτικών ενεργειακών εταιρειών ευνοείται όταν σε εποχή περιορισμένης παγκόσμιας προσφοράς γίνεται θετική αναφορά σε έναν πιθανό συνεργάτη με πλούσια αποθέματα. Μόλις τον περασμένο μήνα, οι γερμανικές ενεργειακές εταιρείες BASF και EON υποστήριξαν δημοσίως τα επεκτατικά σχέδια της Gazprom στην Ευρώπη. H BASF απέκτησε στις 27 Απριλίου τα δικαιώματα για την εκμετάλλευση ποσοστού οριακά μικρότερου του 27% κοιτασμάτων φυσικού αερίου που βρίσκονται στη Σιβηρία, στο πλαίσιο συμφωνίας για την ανταλλαγή περιουσιακών στοιχείων με την Gazprom. H EON διαπραγματεύεται ανάλογη συμφωνία. Στέλεχος γερμανικής εταιρείας, η οποία συνεργάζεται στενά με την Gazprom, εκτιμά πως οι διαφημίσεις δεν πέρασαν απαρατήρητες. «Δεν γνωρίζω αν θα διευκολύνουν τη Chevron να αποκτήσει ένα ρόλο στη συμφωνία Στόκμαν», τονίζει χαρακτηριστικά, «όμως τουλάχιστον δεν θα τη βλάψουν».