ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Δρομολογείται η ιδιωτικοποίηση της Αlitalia

ΜΙΛΑΝΟ. Σε φάση ιδιωτικοποίησης εισέρχεται ο προβληματικός αερομεταφορέας της Ιταλίας, Αlitalia, στον οποίο το δημόσιο διατηρεί το 49,9%. Σε δήλωσή του το υπουργείο Οικονομίας αναφέρει ότι προτίθεται να πωλήσει τουλάχιστον το 30,1%, προσθέτοντας ότι ο επίδοξος αγοραστής θα πρέπει να υποβάλει προσφορά για το σύνολο της εταιρείας.

Ο διαγωνισμός για τη διάθεση των μετοχών στο κοινό ενδεχομένως να πραγματοποιηθεί έως την εκπνοή του έτους. Στο πλαίσιο της διαδικασίας αυτής θα υπάρχουν δεσμεύσεις για την παροχή υπηρεσιών σε όλη την Ιταλία, καθώς και για τη διατήρηση της εθνικής ταυτότητας, του εμπορικού σήματος και των διακριτικών της Alitalia. Εν τω μεταξύ, λίγη ώρα πριν από την ανακοίνωση αυτή, ανεστάλη η διαπραγμάτευση των μετοχών της εταιρείας.

Συγκεκριμένα, η τιμή της μετοχής εμφάνισε υποχώρηση 0,7% στα 0,95 λεπτά, όταν ανεστάλη η διαπραγμάτευσή της. Ωστόσο, η τάση αυτή αντιστράφηκε, όταν επαναλήφθηκαν οι συναλλαγές και η μετοχή ενισχύθηκε 3,47% στα 0,99 ευρώ νωρίς το απόγευμα. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Alitalia και η δεινή οικονομική της κατάσταση απασχολεί σχεδόν συνεχώς την ιταλική κυβέρνηση και τον Τύπο – ιταλικό και διεθνή. Προσφάτως, η εταιρεία είχε δηλώσει ότι είχε ξεκινήσει διερευνητικές συζητήσεις με την Air France-KLIM για το ενδεχόμενο συνεργασίας. Ο γαλλο-ολλανδικός αερομεταφορέας, όμως, εμμένει στη θέση του ότι μια συμμαχία θα προϋπέθετε την αναδιοργάνωση του ιταλικού αερομεταφορέα.

Επιπλέον, σε δημοσιεύματα του ιταλικού Τύπου αναφέρονται φήμες για ενδιαφέρον από ομάδα επενδυτών – σε αυτήν φέρεται να ανήκουν ο επικεφαλής της αεροπορικής Air One, Κάρλο Τότο, ο οποίος θα συνεργαστεί με την τράπεζα Banca Ιntesa.

Επίσης, φήμες κυκλοφορούν και για μια ακόμα κοινοπραξία επενδυτών, με επικεφαλής τον Ιταλό επιχειρηματία Κάρλο Ντε Μπενεντέτι, η οποία πιθανώς να ενδιαφέρεται για την Αlitalia.

Πάντως, ο Τύπος επισημαίνει ότι το επίπεδο των εγγυήσεων για τις θέσεις εργασίας, που η ιταλική κυβέρνηση επιδιώκει να εξασφαλίσει από τον νέο ιδιοκτήτη ίσως να αποδειχθεί κρίσιμος παράγοντας για την προσέλκυση επενδυτών ειδικά εκτός Ιταλίας.

Υπενθυμίζεται ότι από την τελευταία δεκαετία 1995-2005 τα οκτώ χρόνια ο αερομεταφορέας εμφάνιζε ζημίες, ενώ για το τρέχον έτος προβλέπει απώλεια υπεράνω των 167 εκατομμυρίων ευρώ του 2005.

Πάντως, τους πρώτους εννέα μήνες του 2006 η εταιρεία είχε μεικτές ζημίες 276 εκατομμυρίων ευρώ έναντι των 168 εκατομμυρίων το αντίστοιχο διάστημα το 2005.

Το 2004, επίσης, η Alitalia διεσώθη από χρεοκοπία εξαιτίας της παρέμβασης της ιταλικής κυβέρνησης.

Το 2005 άρχισε να εφαρμόζει πρόγραμμα εξυγίανσης και αναδιοργάνωσης, το οποίο προέβλεπε αύξηση κεφαλαίου 1 δισ. ευρώ από ομάδα τραπεζών και από το δημόσιο, καθώς και περικοπή 3.700 θέσεων εργασίας.

Ωστόσο, στην εφαρμογή του υπήρξαν εμπόδια από τα συνδικάτα, ενώ οι σχέσεις μεταξύ εργοδοσίας – εργαζομένων έχουν οξυνθεί, πλήττοντας περαιτέρω την εικόνα της Alitalia.