Αγωγοί μεταφοράς πετρελαίου και φυσικού αερίου: μεγάλα έργα με έντονα διακρατικά προβλήματα

Αγωγοί μεταφοράς πετρελαίου και φυσικού αερίου: μεγάλα έργα με έντονα διακρατικά προβλήματα

3' 4" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Εργα ιδιαίτερα μεγάλων επενδύσεων είναι οι αγωγοί μεταφοράς καυσίμων και μέχρι την κατασκευή τους πρέπει να επιλυθούν οικονομικά, τεχνικά και άλλα προβλήματα, αλλά κυρίως τα διακρατικά, διότι οι αγωγοί αυτοί διέρχονται από περισσότερες της μιας χώρες. Αλλο η ιδιοκτησία των αποθεμάτων και άλλο η δυνατότητα παράδοσης του αερίου μέσω της διελεύσεως του αγωγού από μια παρεμβαλλόμενη χώρα. Σήμερα, και μέχρις ότου/και αν κατασκευασθούν κάποιοι αγωγοί που έχουν αναγγελθεί, τα νέα παράκτια κράτη της Κασπίας είναι υποχρεωμένα να κλείνουν συμβόλαια και να πληρώνουν διόδια στην Gasprom, γιατί μόνον από τη Σαμάρα μπορούν να διοχετεύονται οι υδρογονάνθρακες προς το Νοβοροσίσκ για να φορτώνονται σε τάνκερ που διέρχονται τα Στενά του Βοσπόρου. Για τους υδρογονάνθρακες της Σιβηρίας έχουν κατασκευασθεί κύριοι αγωγοί μεγάλης δυναμικότητας προς τα σύνορα των χωρών της Δ. Ευρώπης.

Ολα τα συμβόλαια της ΕΣΣΔ μεταβιβάστηκαν στην Gazprom, τη γιγαντιαία εταιρεία η οποία διαχειρίζεται τα υγρά καύσιμα. Είναι η μεγαλύτερη εταιρεία και ελέγχει το 1/4 των παγκοσμίων αποθεμάτων φ. αερίου, διαθέτοντας το ισοδύναμο 10,3 εκατ. bbl/day σε πετρέλαιο και είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός φ. αερίου στον κόσμο, όντας 3η σε μέγεθος. Η δεύτερη μεγάλη εταιρεία είναι η μονοπωλιακή Transneft, η οποία διαχειρίζεται το όλο σύστημα των αγωγών, ένα από τα μεγαλύτερα δίκτυα στον κόσμο, με πάνω από 50.000 χλμ. pipelines,(ένα πλήρες τύλιγμα της Γης είναι 40.000 χλμ), 350 σταθμούς άντλησης, σωρεία δεξαμενών, κτλ.

Οι υφιστάμενοι σήμερα αγωγοί

1) Ο Druzhba (= φιλία)

Μεταφέρει πετρέλαιο σε μιαν απόσταση 4.000 χλμ. Ξεκινά από την πόλη Σαμάρα, χωρίζεται εντός της Λευκορωσίας σε δύο κλάδους, ο ένας προς την Πολωνία και Γερμανία, ο άλλος προς Ουκρανία, Σλοβακία και Τσεχία, Ουγγαρία.

2) Yamal-Europe, φυσικού αερίου, μήκους 4.000 χλμ. Ξεκινά από τη χερσόνησο Yamal.

3) Ο BPS. Baltic Pipeline System. Πετρελαιαγωγός δυναμικότητας 1,3 εκατ. bbl/ ημερησίως, καταλήγει στον νέο λιμένα του Primorsk, στην Πετρούπολη.

4) Ο πετρελαιαγωγός BTC, Baku-Tbilisi-Ceyhan, Τουρκίας. Μεταφέρει αργό πετρέλαιο σε 1.760 χλμ. από το Μπακού στο Σεϊχάν της Τουρκίας. Η Δύση ήθελε να αποφύγει το πέρασμα από τη Ρωσία και ιδίως από το Ιράν. Μέσω του Εύξεινου Πόντου ήταν αδύνατο, λόγω της συμφόρησης στα Στενά του Βοσπόρου.

5) Blue Stream αγωγός φ. αερίου. Είναι ο πρώτος υποθαλάσσιος μεγάλου βάθους, 2.150 μ., στον βυθό του Ευξείνου, συνολικού μήκους 1.210 χλμ. Αποφεύγει τη δίοδο από την Ουκρανία και τροφοδοτεί την Τουρκία με φ. αέριο.

Εχουν προταθεί πολλά εναλλακτικά projects, τα οποία είναι αμφίβολο αν πραγματοποιηθούν, ή όσα αποφασισθούν πότε θα τεθούν σε λειτουργία. Εκκρεμούν σοβαρά άλυτα προβλήματα. Ετσι η Ρωσία αποφάσισε εκτεταμένες επισκευές παλαιών αγωγών, διότι οι περισσότεροι λειτουργούν με 10 έως 30% της δυναμικότητάς τους. Προτείνεται επίσης επέκταση του DRUZHBA μέχρι το Wilhelmshaven της Γερμανίας, διπλασιασμός του YAMAL II με τοποθέτηση στην ίδια ατραπό ενός δεύτερου αγωγού και ο αγωγός ADRIA να χρησιμοποιηθεί με αντίθετη φορά.

Ο περιβόητος ΝΑΒUCCΟ, (αντίπαλος του T-G-I Interconnector, του οποίου το τουρκοελληνικό σκέλος κατασκευάζεται ήδη), πολλαπλασίας δυναμικότητος, 22 δισ. m3, συνολικού μήκους 3.300 χλμ., θα ξεκινάει από την Αγκυρα, θα χωρίζεται σε δύο σκέλη και μέσω βαλκανικών χωρών το ένα θα καταλήγει στην Αυστρία. Το άλλο, μέσω Δυτ. Θράκης και Μακεδονίας, θα χωρίζεται πάλι σε δύο και ο ένας μέσω των κρατιδίων της τέως Γιουγκοσλαβίας θα καταλήγει και αυτός στην Αυστρία, ενώ ο άλλος μέσω Ηπείρου και υποθαλασσίως μέσω Ιονίου και Αδριατικής στον Τάραντα. Αυτός ο αγωγός θα επιτρέψει στην Ευρώπη να μειώσει την εξάρτηση από το ρωσικό αέριο.

Οπως επίσης και ο North European Gas Pipeline. Είναι ένας πρωτοποριακός αγωγός που θα μεταφέρει υποθαλασσίως στη Βαλτική Θάλασσα φυσικό αέριο από λιμένα του μυχού του κόλπου στο Greifswald της Γερμανίας σε απόσταση 1.200 χλμ., αποφεύγοντας transit χώρες.

Η Ε.Ε. εφαρμόζει το πρόγραμμα TRACERA. Μέρος του, ο INOGATE, στο οποίο μετέχει και η Ελλάδα, έχει προτείνει 12 projects. Σε αυτά περιλαμβάνεται ο αγωγός Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή