Σε αδιέξοδο Autostrade και Abertis

2' 57" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Παρελθόν αποτελούν τα σχέδια της ιταλικής Autostrade και της ισπανικής Abertis για τη δημιουργία της μεγαλύτερης στον κόσμο εταιρείας διαχείρισης εθνικών οδών, η οποία θα επιτυγχάνετο με την εξαγορά της πρώτης από τη δεύτερη. Σε κοινό ανακοινωθέν τους αναφέρεται ότι το εγχείρημα απέτυχε «διότι όπως έχουν σήμερα τα πράγματα, υπάρχουν ανυπέρβλητες δυσκολίες να προχωρήσει αυτή η συγχώνευση…». Από τις δύο εταιρείες δηλώνεται επίσης η επιθυμία να επανεξετάσουν μελλοντικά το θέμα, ενώ δεσμεύονται να συνεχίσουν τον διάλογο με τις αρμόδιες ιταλικές αρχές, οι οποίες θεωρούνται πάντως το «μέγα εμπόδιο» στην ολοκλήρωση αυτής της συμφωνίας.

Η προσέγγιση της Abertis στην Autostrade ξεκίνησε πριν από μήνες, καταλήγοντας σε μια προσφορά αξίας 14 δισ. ευρώ, καθώς και τη δέσμευση του ισπανικού κολοσσού για την καταβολή μερίσματος 3,75 ευρώ ανά μετοχή. Ομως, και οι δύο βρήκαν αντίθετη σε αυτή τους την επιδίωξη την κυβέρνηση της Ρώμης, η οποία προέβαλε σειρά εμποδίων, με τους αναλυτές να εκτιμούν ότι επρόκειτο για μια προσπάθεια αποτροπής της απόκτησης του ελέγχου των ιταλικών αυτοκινητοδρόμων από ξένη εταιρεία. Η προσπάθεια αυτή δείχνει να έχει στεφθεί με επιτυχία προς το παρόν παρά το γεγονός ότι η ιταλική κυβέρνηση βρέθηκε ακόμη και στο στόχαστρο των Βρυξελλών. Η Autostrade ελέγχεται από την οικογένεια Μπένετον. Οι πρώτες αντιρρήσεις της Ρώμης στηρίχθηκαν σε προβληματισμούς σχετικώς με την εξασφάλιση νέων επενδύσεων στο ιταλικό οδικό δίκτυο. Κατόπιν, η Ρώμη πρότεινε αλλαγές στο πλαίσιο εκχώρησης του οδικού δικτύου στην Autostrade, με αποτέλεσμα τη συρρίκνωση της αποτίμησης της εταιρείας, ενώ ο Οργανισμός Εθνικών Οδών ANAS επέτεινε τα προβλήματά της, μηνύοντάς την για αθέτηση υποχρεώσεών της, που αφορούσαν την ανάπτυξη οδικών έργων αξίας δύο δισεκατομμυρίων ευρώ.

Ο Αντόνιο ντι Πιέτρο, υπουργός Δημοσίων Εργων, υπήρξε ο σημαντικότερος πολέμιος της πρότασης εξαγοράς, υποστηρίζοντας ότι το πρόβλημα δεν ήταν αυτή καθ’ εαυτήν, αλλά το ευνοϊκό καθεστώς εκχώρησης του οδικού δικτύου στην εταιρεία ανάπτυξης και εκμετάλλευσής του, την Autostrade. Ο ίδιος υποστήριξε χθες ότι το καθεστώς αυτό ήταν τόσο ευνοϊκό και χαλαρό, ώστε να είναι δυνατές οι σχεδόν «αυτόματες αναπροσαρμογές των διοδίων…». Ο διευθύνων σύμβουλος της Autostrade, Τζιοβάνι Καστελούτσι, δήλωσε χθες ότι δεν είναι προς το παρόν σε θέση να αποτιμήσει το κόστος των κυβερνητικών προθέσεων, για την επαναδιαπραγμάτευση των όρων εκχώρησης της εκμετάλλευσης του εθνικού οδικού δικτύου στην Autostrade, αναφορικά με τη χρηματιστηριακή αξία της εταιρείας. Η κυβέρνηση της Ρώμης δείχνει να πέτυχε μέχρι στιγμής τον σκοπό της στην υπόθεση αυτή, όμως αναλυτές αναφέρουν ότι τελικώς η χώρα μπορεί να βγει η μεγάλη χαμένη από αυτήν. Οπως τόνιζαν, σε μια εποχή κατά την οποία δρομολογούνται ιδιωτικοποιήσεις, όπως αυτή της Alitalia, η υπόθεση Abertis – Autostrade μπορεί να λειτουργήσει αποτρεπτικά για τους ξένους επενδυτές. Οπως αναφέρει στο Ρόιτερς ο διαχειριστής κεφαλαίων Καρίμ Μπερτόνι, της Bank Syz & Co. στη Γενεύη, «η Ιταλία ήθελε να δείξει ότι διατηρεί τον έλεγχο του εθνικού οδικού δικτύου της, ότι εξασφάλισε την… ιταλικότητά του… Στην πραγματικότητα, αυτό που πέτυχε είναι να περιορίσει δραστικά τον αριθμό των επενδυτών που μπορεί να ενδιαφέρονται για την Ιταλία…».

Η Abertis και η Autostrade είχαν ξεκινήσει διαπραγματεύσεις για την εξαγορά από τον Απρίλιο και είχαν θέσει ως καταληκτική ημερομηνία ολοκλήρωσής τους το τέλος του έτους. Αναλυτές ανέφεραν χθες ότι οι διοικήσεις των δύο εταιρειών είχαν προφανώς ένα διαφορετικό χρονοδιάγραμμα για την επίτευξη των στόχων τους απ’ ό,τι η κυβέρνηση και δεν ήθελαν να χάσουν άλλο χρόνο…

Σε μια άλλη εξέλιξη, εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ανακοίνωσε χθες ότι τα θεσμικά όργανα στις Βρυξέλλες θα συνεχίσουν να ερευνούν εάν η Ρώμη παραβίασε τη νομοθεσία, προβάλλοντας εμπόδια στην προτεινόμενη συγχώνευση.

Η τιμή τη μετοχής της Autostrade έχει υποχωρήσει άνω του 6% τις τελευταίες ημέρες, ενώ της Abertis σημείωσε χθες άνοδο.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή