ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η έκρηξη της κινητής τηλεφωνίας στην Ινδία

M ε 6,6 εκατομμύρια νέους συνδρομητές τον περασμένο μήνα, η Ινδία βρίσκεται σε μία άνευ προηγουμένου άνθηση της κινητής τηλεφωνίας. Οι αριθμοί που εδόθησαν στη δημοσιότητα τον περασμένο Σεπτέμβριο αποδεικνύουν ότι η Ινδία ξεπέρασε την Κίνα σε νέους συνδρομητές ανά μήνα, για πρώτη φορά στην ιστορία της. Ωστόσο η Ινδία υπολείπεται της Κίνας σε αριθμό συνολικών συνδρομητών, με 135 εκατομμύρια χρήστες σε σχέση με τα 449 εκατομμύρια των Κινέζων συνδρομητών της κινητής τηλεφωνίας. Ομως, η ινδική κυβέρνηση πιστεύει ότι το χάσμα θα κλείσει πολύ γρήγορα και ότι θα μπορέσει να ανταποκριθεί στο στόχο της για την εξασφάλιση 500 εκατομμυρίων συνδρομητών κινητής τηλεφωνίας έως το 2010.

Εθνική υπερηφάνεια

Η άνθηση αυτή έχει καταστεί πηγή εθνικής υπερηφάνειας. Κατά την επιχειρηματολογία πολλών είναι το χαρμόσυνο παράδειγμα μιας «Νέας Ινδίας» σε αντίθεση με το κέντρο της βιομηχανίας υψηλής τεχνολογίας στη Μπαγκαλόρ, διότι και οι φωχότεροι των Ινδών, έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν και αυτοί στην κινητή τηλεφωνία. Οι επικεφαλής των βιομηχανικών επιχειρήσεων υποδεικνύουν με γρηγοράδα ότι η εξάπλωση των κινητών τηλεφώνων οδηγεί τους χειρώνακτες, τους ψαράδες και τους αγρότες στο δρόμο του οικονομικού εκσυγχρονισμού. «Ενας άνεργος που αιφνιδίως έχει στα χέρια του ένα κινητό τηλέφωνο αισθάνεται μέρος του έθνους», λέει ένα ανώτατο επιχειρηματικό στέλεχος.

Η αλλαγή στο τοπίο αυτό είναι αισθητή διότι πριν από λίγο καιρό, το τηλεπικοινωνιακό σύστημα της Ινδίας προσέκρουε σε δυσβάστακτους γραφειοκρατικούς κανόνες και απαγορεύσεις. Η είσοδος της κινητής τηλεφωνίας στην ινδική αγορά συνάντησε παρά πολλά νομοθετικά εμπόδια. Ως αποτέλεσμα αυτής της τακτικής, η Ινδία είχε τους χαμηλότερους ρυθμούς τηλεφωνικής διείσδυσης στον κόσμο στις αρχές της τρέχουσας δεκαετίας. Το γεγονός αυτό προκαλεί κατάπληξη εάν λάβουμε υπ’ όψιν τη «ζώσα δημοκρατία» και την αγάπη των ανθρώπων να ομιλούν μεταξύ τους. Τελικώς, η ινδική κυβέρνηση καθάρισε αυτή την ακαταστασία, ενώ η πιο σημαντική συνεισφορά της αφορούσε στη δυναμική ανάπττυξη της κινητής τηλεφωνίας στη χώρα. Οι δασμοί και οι φόροι των τηλεφωνικών υπηρεσιών έγιναν αντικείμενο εξορθολογισμού, ενώ η κυβέρνηση χαλάρωσε και τους περιορισμούς που ίσχυαν για τους αλλοδαπούς. Τον περασμένο Οκτώβριο, η AT&T ήταν η πρώτη ξένη επιχείρηση τηλεπικοινωνιών η οποία έλαβε άδεια για να λειτουργεί ελεύθερα στην Ινδία, αφού προηγουμένως επιτεύχθη μείωση τελών και μία αλλαγή νομικής φύσεως η οποία επιτρέπει σε αλλαδαπές εταιρείες να κατέχουν μετοχικό μερίδιο έως και 74% στις θυγατρικές τους στην Ινδία. Η βρετανική επιχείρηση τηλεπικοινωνιών ΒΤ έχει υποβάλει αίτηση για να προσφέρει εγχώριες και διεθνείς τηλεπικοινωνικές υπηρεσίες μακράς αποστάσεως στην Ινδία, ευελπιστώντας σε έσοδα από την δραστηριότητα αυτή ύψους 250 εκατομμυρίων δολαρίων έως το 2009.

Εκσυγχρονισμός κλάδου

Τα ξένα κεφάλαια είναι απαραίτητα εάν η βιομηχανία του κλάδου πρόκειται να δημιουργήσει την απαιτούμενη υποδομή για την μελλοντική ανάπτυξη, καθώς το ενδιαφέρον μετακινείται από τις αστικές στις αγροτικές περιοχές της χώρας. Χωρίς τον εκσυγχρονισμό, η ινδική κυβέρνηση δεν θα κατορθώσει να πετύχει το στόχο της και να εξασφαλίσει 500 εκατομμύρια νέους συνδρομητές έως το 2010. Είναι επίσης αναγκαία η απελευθέρωση του ραδιοφωνικού φάσματος που χρησιμοποιείται σήμερα για τις στρατιωτικές και δορυφορικές τηλεπικοινωνίες. Η ινδική κυβέρνηση έχει υποσχεθεί να εκσυγχρονίσει τον κλάδο στο σημείο αυτό έως τα τέλη του ερχομένου έτους αλλά ενδέχεται να έχει εκπληρώσει την υπόσχεσή της και ενωρίτερα για να ικανοποιήσει τις ανάγκες για τις προηγμένες υπηρεσίες της κινητής τηλεφωνίας «τρίτης γενιάς».

Ομως ο μαγευτικός κόσμος των υπηρεσιών 3G απέχει έναν ολόκληρο κόσμο από το επίπεδο της σημερινής άνθησης της κινητής τηλεφωνίας στην Ινδία, η οποία στηρίζεται σε βασικές υπηρεσίες με απίστευτες χαμηλές τιμές. Οι ινδικές επιχειρήσεις ισχυρίζονται ότι διαθέτουν τις πιο χαμηλές τιμές υπηρεσιών στην κινητή τηλεφωνία στον κόσμο, με 0,01 του δολαρίου ανά λεπτό, ενώ στην αγορά τα μεταχειρισμένα τηλέφωνα στοιχίζουν πιο χαμηλά και από 15 δολάρια.

Το φθηνό όμως σημαίνει ότι δεν είναι και κερδοφόρο. Το περιθώριο των προ φόρων κερδών κυμαίνεται στο 40%, όπως εκτιμούν εξέχοντα βιομηχανικά στελέχη του κλάδου.