ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

7ημερες στον κοσμο

Σε «θρίλερ» εξελίχθηκε αυτήν την εβδομάδα η υπόθεση εξαγοράς του αυστραλιανού αερομεταφορέα Qantas από την ομοεθνή του τράπεζα Macquarie. Την Τετάρτη «όχι», μία ημέρα αργότερα «ναι», εν τέλει η αεροπορική εταιρεία, που είναι ένα από τα σύμβολα της σύγχρονης Αυστραλίας και έχει σήμα το καγκουρό, θα παραμείνει… σχεδόν αυστραλιανή, εφόσον η μεμονωμένη συμμετοχή της αμερικανικής Texas Pacific δεν θα υπερβαίνει το 25%. Χρειάστηκε, βεβαίως, να βελτιωθεί η προσφορά στα 8,7 δισ. δολάρια και να τροποποιηθούν ορισμένοι όροι.

Αντιθέτως, παρελθόν αποτελούν τα σχέδια της ιταλικής Autostrade και της ισπανικής Αbertis για τη δημιουργία της μεγαλύτερης στον κόσμο εταιρείας διαχείρισης εθνικών οδών. Η εξαγορά της πρώτης από τη δεύτερη συνάντησε -όπως ανακοινώθηκε- «ανυπέρβλητες δυσκολίες», με μεγαλύτερη όλων την αντίθεση των αρμόδιων αρχών στην «αλλαγή υπηκοότητας» των ιταλικών δρόμων. Πάντως, το παράθυρο των διαπραγματεύσεων, που ξεκίνησαν τον Απρίλιο, κάθε άλλο παρά έχει κλείσει…

Σε επίπεδο ρεκόρ εκτινάχθηκε η μετοχή της Inditex, δεύτερου ισχυρότερου ομίλου διεθνώς στο λιανεμπόριο ενδυμάτων, στον οποίο ανήκει η γνωστή αλυσίδα Zara, με το ανακοινωθέν περί άλματος της κερδοφορίας του κατά 22%, στα 634 εκατ. ευρώ, το πρώτο εννεάμηνο του έτους. Η μείωση του κόστους και η ενίσχυση των πωλήσεων με την εγκαινίαση νέων καταστημάτων ευθύνονται για τη θεαματική επίδοση του ομίλου, ο οποίος δραστηριοποιείται σε 64 χώρες. Ας σημειωθεί ότι το 60% της παραγωγής του γίνεται στην Ευρώπη, κάτι που αντικρούει την άποψη ότι κερδοφορία σημαίνει μεταφορά της παραγωγής σε χώρες με φθηνά εργατικά χέρια…

Αυτή η άποψη, πάντως, έχει αρκετούς υποστηρικτές, με τα γνωστά αποτελέσματα. Το Ευρωκοινοβούλιο απάντησε με την έγκριση σχεδίου οικονομικής βοήθειας ύψους 500 εκατ. ευρώ ετησίως. Η βοήθεια απευθύνεται σε άτομα χωρών-μελών της Ε.Ε., τα οποία οδηγήθηκαν στην ανεργία εξαιτίας αυτής της διαδικασίας. Το «ταμείο προσαρμογής στην παγκοσμιοποίηση» θα χρηματοδοτεί προγράμματα επιμόρφωσης ως και 50.000 ανέργων ετησίως και -εφόσον εγκριθεί- θα τεθεί σε ισχύ από τον Ιανουάριο. Προϋπόθεση, η εταιρεία στην οποία απασχολούνταν ο νυν άνεργος να έχει περικόψει τουλάχιστον 1.000 θέσεις εργασίας.

Οσο οι Ευρωπαίοι χρηματοδοτούνται, οι Κινέζοι καταναλώνουν… Στο 14,1% διαμορφώθηκε η αύξηση των λιανικών πωλήσεων του Νοεμβρίου έναντι της αντίστοιχης περυσινής περιόδου στην Κίνα, εδραιώνοντας την όλο και εντονότερη καταναλωτική τάση, η οποία συνδέεται στενά με την ενίσχυση των ατομικών εισοδημάτων και τις συντονισμένες προσπάθειες της κυβέρνησης προς αυτήν την κατεύθυνση. Την ίδια ώρα, το εμπορικό έλλειμμα των ΗΠΑ με την Κίνα εκτινάσσεται σε νέο ρεκόρ, ζήτημα που φυσικά εθίγη κατά τη συνάντηση του Αμερικανού υπουργού Οικονομικών, Χένρι Πόλσον, με τον Κινέζο πρόεδρο, Χου Ζιντάο, στο Πεκίνο.

Με ραγδαίους ρυθμούς συσπειρώνεται η παγκόσμια χαλυβουργία, ως αποτέλεσμα της ισχυρής ζήτησης, κυρίως από τις αναπτυσσόμενες χώρες. Η έντονη κινητικότητα εκφράστηκε αυτήν την εβδομάδα με την εξαγορά της ολλανδοβρετανικής Corus από τη βραζιλιάνικη CSN, η οποία παραγκώνισε την ινδική Tata Steel. Συσπείρωση και στα χρηματιστήρια, με τελευταίο κρούσμα την επιθετική πρόταση εξαγοράς από την αμερικανική Nasdaq του εναπομείναντος μεριδίου στο χρηματιστήριο του Λονδίνου (LSE). Τέλος, η Japan Tobacco εξαγοράζει τη βρετανική καπνοβιομηχανία Gallaher, την εταιρεία των Silk Cut και των Benson & Hedges, ενισχύοντας έτι περαιτέρω την παρουσία της στην ευρωπαϊκή αγορά.

Πάντως, η κατανάλωση ως χαρακτηριστικό της ζωής στην πόλη θα λαμβάνει όλο και μεγαλύτερες διαστάσεις. Σύμφωνα με στοιχεία του ΟΗΕ, το 2008, για πρώτη φορά στην ιστορία της ανθρωπότητας, ο αστικός πληθυσμός θα ξεπεράσει τον αγροτικό, καθώς η τάση της αστικοποίησης θεωρείται διεθνώς μη αναστρέψιμη και ραγδαία…

Η Ρωσία, πάντως, θεωρεί ήδη εαυτήν αρκετά ισχυρή. Οι πιέσεις μηνών προς τις ξένες ενεργειακές που δραστηριοποιούνται στη χώρα αρχίζουν να αποφέρουν καρπούς, με τη Shell να ενδίδει και να φέρεται έτοιμη να εκχωρήσει τον έλεγχο του Σαχαλίνη-2 στο μονοπώλιο φυσικού αερίου Gazprom. Τίποτα δεν έχει επιβεβαιωθεί, όμως στο εξής οι έρευνες για παραβιάσεις περιβαλλοντικής νομοθεσίας κ.λπ. πολύ πιθανό να μην είναι τόσο αυστηρές…

Σαφώς πιο αδύναμη, τέλος, η τελευταία απόπειρα «επίδειξης ισχύος» εκ μέρους του ΟΠΕΚ, με τη δεύτερη μείωση παραγωγής που αποφάσισε σε διάστημα ισάριθμων μηνών. Αφενός η μείωση υπήρξε πολύ μικρότερη, αφετέρου θεωρήθηκε ευθύς αμέσως προσπάθεια συμφιλίωσης διαφορετικών απόψεων εντός του καρτέλ, αλλά και απάντησης στους φόβους των καταναλωτριών χωρών για ανεπάρκεια πετρελαίου μεσούντος του χειμώνα.