ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ετος σταθμός για τις χρηματαγορές

Ετος σταθμό αποτέλεσε το 2006 για τις διεθνείς χρηματιστηριακές αγορές, το ευρώ αλλά και για την παγκόσμια οικονομία ευρύτερα, εν μέσω σημαντικών ανακατατάξεων στο παγκόσμιο επιχειρηματικό σκηνικό, με κινητήριο δύναμη τις αξίας 3,5 τρισεκατομμυρίων δολαρίων εξαγορές και συγχωνεύσεις. Από μακροοικονομικής απόψεως, το 2006 δεν ήταν μόνο η χρονιά της Ασίας, με την Κίνα, την Ινδία αλλά και τη Ρωσία να διαδραματίζουν πρωταγωνιστικούς ρόλους, αλλά και η χρονιά της Ευρώπης, δεδομένου ότι η ανάκαμψη της οικονομίας της ήταν αυτή τη φορά… αληθινή. Το μεγάλο αυτό γεγονός οδήγησε άλλωστε στην εξέλιξη του κύκλου αύξησης των επιτοκίων δανεισμού του ευρώ, ο οποίος είχε ανοίξει την 1η Δεκεμβρίου του 2005, με αποτέλεσμα ένα ολοένα και ισχυρότερο ενιαίο νόμισμα. Αντιθέτως, το καλοκαίρι του 2006 έκλεισε -ή τουλάχιστον διεκόπη- ο κύκλος ανόδου των αμερικανικών επιτοκίων, ενώ οι ολοένα και πιο έντονες ανισορροπίες της αμερικανικής οικονομίας, ήτοι το πρόβλημα των διπλών ελλειμμάτων της, του Δημοσίου και εκείνου του ισοζυγίου τρεχόντων λογαριασμών των ΗΠΑ, «προβλημάτισαν» σχετικώς με το δολάριο. Τον ίδιο χρόνο, η -της μακρινής, αλλά σημαντικής ακόμη ιαπωνικής οικονομίας- ανάκαμψη συνέτεινε στο να ελεγχθούν οι φόβοι για τις επιπτώσεις στην παγκόσμια οικονομία από την επιβράδυνση της αμερικανικής. Σε ό,τι αφορά, τέλος, στους επιχειρηματικούς κλάδους, το 2006 ήταν η χρονιά πολλών από αυτούς, στους οποίους αναμένονται εξίσου εντυπωσιακές εξελίξεις και από το νέο έτος. Ενέργεια, τράπεζες, υποδομές, χρηματιστηριακές αγορές, υπηρεσίες κοινής ωφέλειας, εταιρείες εξόρυξης πρώτων υλών κ.ά. γνώρισαν το 2006… μεγάλη ζήτηση, στο πλαίσιο εξαγορών και συγχωνεύσεων, όπως μεγάλη ζήτηση συνέχισε να εκδηλώνεται για τα αγαθά ή τις υπηρεσίες τους… Εάν θα πρέπει να αναφέρουμε τον μεγάλο χαμένο της φετινής χρονιάς στο πλαίσιο των επιχειρηματικών κύκλων, αυτός είναι απολύτως οφθαλμοφανής και συγκεκριμένος: η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία, της οποίας οι μεγαλύτερες εταιρείες (GM, Ford) παραπαίουν… Το 2007, μάλιστα, η ιαπωνική Toyota αναμένεται να αναδειχθεί στη μεγαλύτερη στον κόσμο αυτοκινητοβιομηχανία, παραγκωνίζοντας το αμερικανικό σύμβολο της GΜ.

Για να επιστρέψουμε όμως στις χρηματιστηριακές αγορές, το 2006 υπήρξε μια εξαιρετική χρονιά και όχι μόνο για τις αναδυόμενες αγορές. Ο δείκτης MSCI (Morgan Stanley Composite) για την Ευρώπη σημείωνε μέχρι τα τέλη της τρίτης εβδομάδας του Δεκεμβρίου ετήσια άνοδο της τάξεως του 15%, ενώ ο αντίστοιχος, εκπεφρασμένος σε δολάρια δείκτης, επιφύλαξε φέτος κέρδη που αγγίζουν το 29%. Κατά σειρά υψηλότερων αποδόσεων στην Ευρώπη, φέτος, οι αντίστοιχοι δείκτες MSCI απέδωσαν στην Ισπανία 30%, στη Νορβηγία 28%, στην Πορτογαλία 27%, στην Ιρλανδία 26% και στη Δανία 21%. Για λόγους σύγκρισης να αναφέρουμε επίσης ότι ο FTSE 100 έκλεισε το 2005 στις 5618,8 μονάδες και κυμαίνεται γύρω από τα επίπεδα των 6.190, ενώ ο Xetra Dax που ανήρχετο στις 31 Δεκεμβρίου του 2005 στις 5.408,26 μονάδες την Παρασκευή κυμαινόταν στις 6.563. Στις αναδυόμενες αγορές, ο δείκτης Shanghai Composite, του κινεζικού χρηματιστηρίου, σημείωσε από τις αρχές του έτους άνοδο 100%, ο JSX της Ινδονησίας επίσης άνοδο κατά σχεδόν 54% και ο SENSEX της Ινδίας κέρδη της τάξεως του 46%, ενώ ο περίφημος Hang Seng, της αγοράς του Χονγκ Κονγκ, απέδιδε μέχρι προ ημερών ετήσια κέρδη μεγαλύτερα του 29%.

To 2006 ήταν μια άσχημη χρονιά για το χρηματιστήριο της Πόλης, σε αντίθεση με το 2005, όταν είχε τις υψηλότερες αποδόσεις παγκοσμίως και τουλάχιστον μέχρι την Παρασκευή έκλεινε με ετήσιες απώλειες. Προβληματικό ήταν το 2006 και για την τουρκική λίρα, η οποία υποχώρησε κατά 20% έναντι του ευρώ και κατά 7% έναντι του δολαρίου ΗΠΑ. Αντιθέτως, οι αποδόσεις του δείκτη MSCI Russia, εκπεφρασμένες σε δολάρια, ήταν φέτος της τάξεως του 51%.

Στη Wall Street, τέλος, το 2006 ήταν μια καλή χρονιά, με τον δείκτη Dow Jones να καταρρίπτει αλλεπάλληλα ρεκόρ, φθάνοντας στις 20 Δεκεμβρίου στις 12.498,47 μονάδες έχοντας κλείσει το 2005 στις 10.717,50. Περιορισμένα ήταν τα κέρδη του δείκτη Νasdaq, της ομώνυμης αμερικανικής αγοράς, αφού έχοντας κλείσει το 2005 στις 2.205,32 μονάδες στα τέλη της φετινής χρονιάς κυμαίνεται γύρω στις 2410.