ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΗΠΑ: ο νόμος για τα καύσιμα «καίει» το… Ντιτρόιτ

Ενα επιπλέον βάρος θα επωμισθούν -και μάλιστα αδίκως- οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, αν και εφόσον εγκριθεί πρόταση για αναθεώρηση του νόμου Corporate Average Fuel Economy (CAFE) περί οικονομίας καυσίμων στα φορτηγά και τα οχήματα ελεύθερου χρόνου. Αυτό υποστηρίζει ανώτατο στέλεχος της General Motors, μιας εκ των «Τριών Αδελφών» αυτοκινητοβιομηχανιών των ΗΠΑ, επισημαίνοντας πως μια τέτοια κίνηση θα εξωθήσει τις εταιρείες να «παραδώσουν» την αγορά αυτών των οχημάτων σε Ιάπωνες κατασκευαστές.

Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο του διοικητικού συμβουλίου της GM, Μπομπ Λουτζ, επί μακρόν σφοδρό πολέμιο των νόμων για την οικονομία στα καύσιμα, η αναθεώρηση «θα φέρει τις αυτοκινητοβιομηχανίες σε αντιπαράθεση με τις επιθυμίες των περισσότερων πελατών τους, ιδίως σε ό, τι αφορά τα μεγάλα οχήματα». Οπως τονίζει ο κ. Λουτζ, η απόπειρα να υποχρεωθούν οι αυτοκινητοβιομηχανίες να πωλούν μικρότερα οχήματα θα ισοδυναμεί «με προσπάθεια καταπολέμησης του προβλήματος της παχυσαρκίας υποχρεώνοντας τις εταιρείες να παράγουν ρούχα μόνο σε μικρά μεγέθη».

Την πρόταση για αναθεώρηση κατέθεσε στις αρχές του μήνα η οργάνωση Energy Security Leadership Council, η οποία απαρτίζεται από περισσότερα από 10 εξέχοντα διοικητικά στελέχη των ΗΠΑ και αξιωματικούς εν αποστρατεία. Η οργάνωση κάλεσε το αμερικανικό Κογκρέσο να λάβει μέτρα για τη μείωση της εξάρτησης από το εισαγόμενο πετρέλαιο. Μεταξύ αυτών, αυστηρότερη νομοθεσία για την οικονομία στα καύσιμα, συμπεριλαμβανομένης ετήσιας αύξησης 4% των επιπέδων της CAFE που παραμένουν αμετάβλητα επί δεκαετία. Σε μια παρόμοια κίνηση, η Ομοσπονδία Καταναλωτών των ΗΠΑ έδωσε τον περασμένο μήνα στη δημοσιότητα έρευνα που δείχνει ότι εννέα από τις 13 μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες παρουσίασαν το 2005 επιδόσεις χαμηλότερες από εκείνες πριν από μια δεκαετία σε ό, τι αφορά τον μέσο όρο της εξοικονόμησης καυσίμων στον στόλο τους.

Στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας υποστηρίζουν ότι η μη βελτίωση των σχετικών επιδόσεων τα τελευταία χρόνια αντικατοπτρίζει την ισχυρή προτίμηση των Αμερικανών για φορτηγά και οχήματα ελεύθερου χρόνου.