ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η Ιταλία πωλεί το 30,1% της Alitalia

Την έναρξη της δημοπρασίας για την πώληση, τουλάχιστον, του 30,1% των μετοχών της Alitalia ανακοίνωσε χθες η ιταλική κυβέρνηση, ανοίγοντας, ουσιαστικά, τον δρόμο για εξ ολοκλήρου διάθεση του μεριδίου που διατηρεί το υπουργείο Οικονομικών στο μετοχικό κεφάλαιο του κρατικού αερομεταφορέα, το οποίο ανέρχεται στο 49,9%, μέχρι τα τέλη του Ιανουαρίου. Σύμφωνα με τους όρους της δημοπρασίας, οι προσφορές από τους ενδιαφερομένους θα πρέπει να αφορούν την εξαγορά μεριδίου της τάξεως του 30,1% και άνω, το οποίο ο τελικός αγοραστής θα διατηρήσει υπό την κυριότητά του μέχρι την εκπλήρωση των στόχων αναδιάρθρωσης του προβληματικού αερομεταφορέα. Ενα ακόμη βασικό μέλημα του νέου μετόχου θα είναι η διατήρηση της εθνικής ταυτότητας της Alitalia. Παράλληλα, βάσει της ιταλικής νομοθεσίας, ο αγοραστής μεριδίου μεγαλύτερου του 30% των μετοχών του αερομεταφορέα υποχρεούται να υποβάλει δημόσια πρόταση για την εξαγορά των υπολοίπων μετοχών σε κυκλοφορία.

Κάθε υποψήφιος μνηστήρας της Alitalia οφείλει να αποδείξει πως έχει τις οικονομικές δυνάμεις αλλά και την ικανότητα να φέρει εις πέρας τη διάσωση του εθνικού αερομεταφορέα της Ιταλίας, κατά τις προδιαγραφές που έχει θέσει, όμως, η κυβέρνηση. Οπως επισημαίνεται από τους παρατηρητές του κλάδου, οι όροι της δημοπρασίας έτσι όπως έχουν οριστεί από την κυβέρνηση αποκλείουν απολύσεις στο προσωπικό των 18.000 ατόμων της Alitalia ή ριζικές αλλαγές στο υπάρχον πρόγραμμα δρομολογίων.

Ο επικρατέστερος υποψήφιος εκτιμάται πως θα είναι η Air France-KLM, η οποία ήδη διατηρεί μερίδιο της τάξεως του 2% στο μετοχικό κεφάλαιο της Alitalia. Σημειωτέον πως ανάλογο μερίδιο κατέχει και η Αlitalia στο μετοχικό κεφάλαιο της Air France. «Είναι μια πρόκληση. Το βασικό ερώτημα είναι πόσο ισχυρή είναι η θέληση για αποδέσμευση από το σημερινό καθεστώς», επισημαίνει ο Κλαούντιο Μορσένσιο, διαχειριστής κεφαλαίων στην Βanco Emiliano Romagnolo. Την τελευταία φορά που ο εν λόγω αερομεταφορέας ανακοίνωσε καθαρά κέρδη ήταν το 2002, ενώ την τελευταία πενταετία δεν έχει, επίσης, παρουσιάσει λειτουργικά κέρδη, με την κεφαλαιοποίησή της να διαμορφώνεται σήμερα στα 1,37 δισ. ευρώ.

Από το 2004, όταν ο Τζιανκάρλο Τσίμολι ανέλαβε καθήκοντα διευθύνοντος συμβούλου της Alitalia, η διοίκηση έχει έρθει σε σύγκρουση με τις δέκα συνδικαλιστικές ενώσεις που εκπροσωπούν τους εργαζόμενους του αερομεταφορέα, αφού μείωσε κατά το ένα πέμπτο το προσωπικό και απέσπασε τις δραστηριότητες παροχής υπηρεσιών και συντήρησης, δημιουργώντας με αυτές την εταιρεία AZ Servici.

Παρά ταύτα, δεν αποκαταστάθηκε η κερδοφορία του αερομεταφορέα, λόγω των πέντε διαφορετικών τύπων αεροσκαφών που απαρτίζουν τον στόλο της, επιλογές που αποδίδονται σε πολιτικά κίνητρα. Ετσι, όμως, πολλαπλασιάζονται το κόστος συντήρησης του στόλου και οι δαπάνες εκπαίδευσης των πιλότων, επισημαίνουν ειδήμονες του κλάδου. Ενας ακόμη παράγοντας που δυσχεραίνει τη βελτίωση της οικονομικής κατάστασης της Alitalia είναι πως έχει αναπτύξει δραστηριότητα στο αεροδρόμιο του Μιλάνου αλλά και σε αυτό της Ρώμης. Πάντως, η τιμή της μετοχής του αερομεταφορέα σημείωνε, χθες, άνοδο μέχρι και 5%, ενώ η δημοπρασία αναμένεται να ολοκληρωθεί στις 29 Ιανουαρίου.