7ημερες στον κοσμο

3' 2" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Λιγοστές σε ποσότητα, όχι όμως και αμελητέες οι σημαντικές διεθνείς οικονομικές ειδήσεις της εβδομάδας που πέρασε, λόγω του παραδοσιακού κενού μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς. Η πιο πρόσφατη ήταν ακόμα φήμη την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές, αφορούσε πάντως τον Γάλλο δισεκατομμυριούχο Φρανσουά Πινό και τη δυνάμει έκπληξη της χρονιάς. Η οποία δεν θα είναι άλλη από την επιθετική απόπειρα εξαγοράς της δεύτερης μεγαλύτερης εταιρείας υδάτων του κόσμου. Το αργότερο αυτήν την εβδομάδα, ο κ. Πινό -που ελέγχει και τον οίκο Gucci- φερόταν έτοιμος να αποπειραθεί εξαγορά της Suez SA αντί 70 δισ. ευρώ, προκειμένου ενδεχομένως να προχωρήσει σε μεταπώλησή της, ανά θυγατρική, σε άλλους επενδυτές. Υπενθυμίζεται πως η Suez είχε αποτελέσει προ μηνών στόχο εξαγοράς της ιταλικής Enel, της οποίας όμως η προσπάθεια δεν ευοδώθηκε, λόγω του «οικονομικού πατριωτισμού» του Παρισιού, που δρομολόγησε συγχώνευσή της με την Gaz de France.

Το υπουργείο Οικονομικών της Ιταλίας ανακοίνωσε προχθές την έναρξη της δημοπρασίας για την πώληση μεριδίου που υπερβαίνει το 30,1% του μετοχικού κεφαλαίου της Αlitalia. Με τον τρόπο αυτό εγκαινιάζεται μια διαδικασία που θα ολοκληρωθεί στις 29 Ιανουαρίου και ενδεχομένως να οδηγήσει στη διάθεση ολόκληρης της κρατικής συμμετοχής στον προβληματικό αερομεταφορέα, η οποία ανέρχεται στο 49,9% επί του συνόλου. Ο επικρατέστερος υποψήφιος είναι προς το παρόν η Αir France-KLM, η οποία ήδη ελέγχει το 2% των μετοχών της εταιρείας. Αναλυτές της αγοράς τηρούν, πάντως, επιφυλακτική στάση για το τελικό αποτέλεσμα μιας στρατηγικής με στόχο τη διάσωση της Alitalia, καθώς το ενδεχόμενο των απολύσεων και των προσαρμογών στο υπάρχον πρόγραμμα δρομολογίων φαντάζει αδύναμο σύμφωνα με τους όρους της δημοπρασίας.

Θετικά, παρά τις σχετικές διαψεύσεις, εκφράστηκαν οι επενδυτές για μια δυνάμει συμμαχία μεταξύ των Toyota και Ford, των οποίων οι επικεφαλής συναντήθηκαν στο Τόκιο προ ημερών, στο πλαίσιο διερευνητικών συνομιλιών. Οι ίδιοι αναλυτές, παρ’ όλα αυτά, δηλώνουν επιφυλακτικοί για τα περιθώρια μιας τέτοιας δυνατότητας, εφόσον μάλιστα οι δυο κολοσσοί της αυτοκινητοβιομηχανίας διαθέτουν πολύ διαφορετικό προφίλ. Αυτό που προβληματίζει περισσότερο είναι τι θα κέρδιζε από αυτήν την κίνηση η ιαπωνική Toyota, της οποίας η κυριαρχία ήδη προεξοφλείται σε ό,τι αφορά την παγκόσμια παραγωγή, με τους ειδικούς να εκτιμούν πως θα ξεπεράσει ακόμα και την αμερικανική General Motors. Εκπρόσωπος της αμερικανικής Ford, πάντως, εμφανίστηκε αινιγματικός, μη επιβεβαιώνοντας ούτε διαψεύδοντας τη διενέργεια συζητήσεων, που ενδεχομένως να αφορούν κοινά επενδυτικά σχέδια.

Σε μια χώρα όπου το ύψος της φοροδιαφυγής υπολογίζεται στα 100 δισ. ευρώ ετησίως, αποτελεί εντυπωσιακή είδηση ότι τα δημόσια έσοδα από τους φόρους εισοδήματος αυξήθηκαν κατά το πρώτο 11μηνο του 2006 περισσότερο από 9%, στα 33,8 δισ. ευρώ. Αυτό, πάντως, συνέβη στην Ιταλία, όπου κατά τα φαινόμενα ο πρωθυπουργός Ρομάνο Πρόντι μιλούσε σοβαρά κάνοντας λόγο για πλήρη πάταξη της φοροδιαφυγής σε διάστημα μιας επταετίας… Σημαντικό κίνητρο για την προσπάθεια -η οποία, σημειωτέον, απορρίπτει πλήρως μέτρα φορολογικής αμνηστίας και εφάπαξ εισφορών- δεν είναι ωστόσο μόνο η βελτίωση των κρατικών εσόδων, αλλά και η αποφυγή των προστίμων από τις Βρυξέλλες, αν βεβαίως η κυβέρνηση κατορθώσει να ελέγξει τα δημόσια ελλείμματά της κατά το νέο έτος, μη παραβιάζοντας για άλλη μια χρονιά το πλαφόν του 3% έναντι του ΑΕΠ που έχει ορίσει η Ε.Ε.

Δεν θα μπορούσε να λείπει, τέλος, από την επικαιρότητα ούτε αυτήν την εβδομάδα η Ρωσία, παράλληλα με το «έθιμο», όπως τείνει να εξελιχθεί η συνήθεια των τελευταίων χρόνων η απαίτηση για υπερδιπλασιασμό των τιμών του φυσικού αερίου που αγοράζουν από αυτήν οι γείτονες πρώην σοβιετικές Δημοκρατίες. Αντί της Ουκρανίας, φέτος, η Λευκορωσία. Η διένεξη, μέσω εκατέρωθεν απειλών αλλά και προσπαθειών εξεύρεσης λύσης «την τελευταία στιγμή», δεν αποκλείεται αύριο, 1η Ιανουαρίου, να έχει οδυνηρές, όπως και πέρυσι, επιπτώσεις για τη δυτική Ευρώπη, τουλάχιστον για τις χώρες αυτές που εξαρτώνται από το ρωσικό φυσικό αέριο για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών τους…

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή