Σε ρότα συνεχούς ισχυροποίησης της θέσης της διεθνώς «πλέει» η ελληνική ναυτιλία, η οποία και για το 2006 παρουσίασε αύξηση κατά 3,6% στη συνολική χωρητικότητά της (dwt) και μείωσε τον μέσο όρο ηλικίας των πλοίων της σε 14,3 έτη από 15,3. Επίσης, κατά τη διάρκεια του 2006 εισέρρευσε στη χώρα μας ναυτιλιακό συνάλλαγμα συνολικού ύψους 14.324 εκατ. ευρώ, συμβάλλοντας ουσιαστικά στην ενίσχυση της εθνικής οικονομίας.
Τα ανωτέρω στοιχεία περιλαμβάνονται στην ετήσια έκθεση, 2006 – 2007, για την ελληνική ναυτιλία που συντάσσεται από την Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) και στοχεύει στην ενημέρωση των πολιτών για τα μεγέθη και τις προοπτικές του ισχυρότερου βιομηχανικού κλάδου της χώρας μας, της ναυτιλίας.
Παρά τη μείωση των ναύλων που παρατηρήθηκε το 2006 το εισρεύσαν ναυτιλιακό συνάλλαγμα στη χώρα μας αυξήθηκε κατά 453 εκατ. ευρώ, φθάνοντας στα 14.324,7 εκατ. ευρώ παρουσιάζοντας αύξηση κατά 3,3% σε σχέση με το 2005. Να σημειωθεί ότι οι καθαρές εισπράξεις από τις θαλάσσιες μεταφορές αποτελούν το 4,23% του ΑΕΠ, ενώ χρηματοδοτούν το 23,4% του ελλείμματος του εμπορικού ισοζυγίου της χώρας.
Να σημειωθεί ότι από τις αρχές του 2007 έως και τον Απρίλιο το εισρεύσαν ναυτιλιακό συνάλλαγμα παρουσιάζει αύξηση κατά 295 εκατ. ευρώ σε σχέση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2006. Ειδικότερα, κατά το πρώτο τετράμηνο του τρέχοντος έτους εισέρρευσαν στην Ελλάδα 4.914,2 εκατ. ευρώ έναντι 4.618,3 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2006. Ειδικότερα, κατά τον μήνα Απρίλιο το εισρεύσαν ναυτιλιακό συνάλλαγμα ανήλθε σε 1.254,8 εκατ. ευρώ έναντι 1.070,4 εκατ. ευρώ τον Απρίλιο του 2006. Επίσης τον Ιανουάριο του 2007 εισέρρευσαν 1.216,6 εκατ ευρώ έναντι 1.154,3 εκατ. ευρώ τον Ιανουάριο του 2006.
Η σταθερά ανοδική πορέια του ναυτιλιακού συναλλάγματος που εισρέει στη χώρα, σύμφωνα με στοιχεία του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΝΕΕ) ξεκίνησε από το 2000 όταν εισέρρευσαν 7.914,2 εκατ. δολάρια για να φθάσει στα 12.493,4 εκατ. δολάρια του 2003 και στα 14.324,7 εκατ. ευρώ το 2006 με προοπτικές το 2007 να αγγίξει τα υψηλότερα μέχρι σήμερα επίπεδα.
Αύξηση χωρητικότητας
Οι δραστηριότητες των εφοπλιστών της ποντοπόρου ναυτιλίας είχαν ως αποτέλεσμα να αυξήσουν τη χωρητικότητα του στόλου τους κατά 3,6% και παράλληλα να διατηρήσουν τη διεθνή πρωτιά της αντιπροσωπεύοντας το 16,9% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε dwt. Βάσει των στοιχείων της ετήσιας έκθεσης της ΕΕΕ προκύπτει ότι: οι Ελληνες εφοπλιστές διαχειρίζονται το 19,7% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενοπλοίων (chemical and product carries, crude oil) και το 23,2% του παγκόσμιου στόλου φορτηγών μεταφοράς φορτίων χύδην σε dwt. Επίσης τα ελληνόκτητα πλοία υπό σημαίες των κρατών-μελών της Ε.Ε. αποτελούν το 48,2% σε dwt της κοινοτικής ναυτιλίας. Ιδιαιτέρως δραστήριοι εμφανίζονται οι Ελληνες πλοιοκτήτες στον τομέα των ναυπηγήσεων νέων πλοίων. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία έως τα τέλη Φεβρουαρίου του 2007 οι παραγγελίες νεότευκτων πλοίων ελληνικών συμφερόντων ανήλθαν σε 612 πλοία συνολικής χωρητικότητας 47,9 εκατ. dwt παρουσιάζοντας αύξηση κατά… 86% σε σύγκριση με τη ναυπηγούμενη χωρητικότητα το 2006.
Από τα 612 υπό παραγγελίαν πλοία, τα περισσότερα αναμένεται να υψώσουν την ελληνική σημαία, τα 340 είναι δεξαμενόπλοια και αντιπροσωπεύουν το 19,8 % της παγκόσμιας ναυπηγούμενης χωρητικότητας dwt. Από τα 340 δεξαμενόπλοια τα 120 είναι crude oil tankers ποσοστό 22,1% του παγκόσμιου dwt, τα 220 είναι chemical & product carriers ποσοστό 16,4% του παγκόσμιου dwt και τα 164 είναι φορτηγά χύδην φορτίου αντιπροσωπεύοντας το 18,3% στη συγκεκριμένη κατηγορία.
Λόγω της εντυπωσιακής ναυπηγικής δραστηριότητας του ελληνικού εφοπλισμού ο μέσος όρος ηλικίας των πλοίων εμφανίζει σταθερή μείωση. Ειδικότερα για τα ελληνικών συμφερόντων πλοία που βρίσκονται υπό ξένη σημαία ο μέσος όρος ηλικίας το 2006 μειώθηκε στα 14,3 έτη από τα 15,3 έτη που ήταν το 2005 και για τα υπό ελληνική σημαία πλοία μειώθηκε στα 11,1 έτη από τα 11, 7 που ήταν το 2005. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα υπό ελληνική σημαία πλοία για πέμπτη συνεχή χρονιά βρίσκονται στη λεγόμενη «λευκή λίστα» του ΙΜΟ, δηλαδή κατατάσσονται στα πλοία της ποιοτικής ναυτιλίας, που καλύπτουν όλους τους διεθνείς κανονισμούς ασφάλειας, προστασίας του περιβάλλοντος κ.ά. Από τη διαχείριση του στόλου στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται περισσότερες από 1.150 ναυτιλιακές εταιρείες στις οποίες απασχολούνται πάνω από 11.500 άτομα, στη συντριπτική πλειοψηφία τους Ελληνες. Από στοιχεία της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδας προκύπτει ότι από τις ναυτιλιακές δραστηριότητες στον ελλαδικό χώρο έχουν δημιουργηθεί 160 χιλιάδες θέσεις εργασίας εκ των οποίων οι 50 χιλιάδες αφορούν ναυτικούς.
Ανταγωνιστικότητα
Τα μέτρα που υιοθετήθηκαν στις αρχές του 2007 από το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας (ΥΕΝ) με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του εθνικού νηολογίου, εκτιμάται, από την ΕΕΕ, ότι θα προσελκύσουν νεότευκτα πλοία, καθώς και άλλα που ήδη υπάρχουν και ταξιδεύουν υπό ξένες σημαίες. Να σημειωθεί ότι από την εξαγγελία των νέων μέτρων για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής σημαίας μέχρι σήμερα έχουν εγγραφεί στο εθνικό νηολόγιο περισσότερα από 50 πλοία εκ των οποίων αρκετά είναι υπό ναυπήγηση. «Τα μέτρα που υιοθετήθηκαν στις αρχές του 2007 από το ΥΕΝ σχετικά με την ανταγωνιστικότητα του εθνικού νηολογίου εκτιμάται ότι θα δώσουν περαιτέρω ώθηση στο νηολόγιο και θα δημιουργήσουν περισσότερες θέσεις εργασίας για τους Ελληνες αξιωματικούς» ανέφερε ο πρόεδρος της ΕΕΕ Νίκος Ευθυμίου και συμπλήρωσε: «Αναμένεται η πλειοψηφία των 600 και πλέον υπό ναυπήγηση πλοίων, που θα παραδοθούν τα επόμενα έτη, να υψώσουν την ελληνική σημαία. Εμείς έχουμε δεσμευθεί ότι θα συνδράμουμε αποφασιστικά στην επίτευξη αυτού του στόχου. Επίσης, πιστεύουμε ότι τα μέτρα αυτά θα ενισχύσουν το κέντρο των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων που εδρεύουν στον Πειραιά, μεγιστοποιώντας τα οφέλη από τις ναυτιλιακές δραστηριότητες για την ελληνική οικονομία».