ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα μέταλλα άρχισαν να χάνουν τη… λάμψη τους

Το τέλος της περιόδου των παχειών αγελάδων προβλέπουν αρκετοί αναλυτές σχετικά με την πορεία των τιμών των μετάλλων. Η τιμή του χρυσού έπεσε χθες μετά πέντε συνεχείς ανοδικές συνεδριάσεις, καθώς θεωρήθηκε ότι η παρούσα τιμή του είναι μάλλον υπερβολική.

Συγκεκριμένα, η τιμή του χρυσού κέρδισε 4,4% μέσα στις τελευταίες 4 μέρες, καθώς οι αναλυτές περίμεναν ότι μια μείωση των επιτοκίων από την κεντρική τράπεζα των ΗΠΑ (FED) θα πίεζε το δολάριο ενισχύοντας στον αντίποδα την τιμή του χρυσού. Οντως το δολάριο έχασε μέρος της αξίας του και οι δείκτες για τον χρυσό έφθασαν σε σημείο που θεωρείται -τεχνικά- το «ταβάνι» της τιμής του, τουλάχιστον με τα σημερινά δεδομένα.

Τα μελλοντικά συμβόλαια του χρυσού έφθασαν σε τιμή ρεκόρ 873 δολαρίων ανά ουγγιά τον Ιανουάριο του 1980 και ξανανέβηκαν σε ιστορικό υψηλό 26 ετών τον Μάιο του 2006, στα 732 δολάρια ανά ουγγιά. Χθες διαπραγματεύονταν περί τα 718 δολάρια.

Πτωτική πορεία ακολούθησε χθες και ο άργυρος.

Ανάλογη εικόνα παρουσίασαν και τα λιγότερο ευγενή μέταλλα. Ο ψευδάργυρος έχασε μέρος της τιμής του στο Λονδίνο, καθώς εκφράστηκαν αμφιβολίες σχετικά με τα αποθέματα της Κίνας. Η χώρα αυτή, η μεγαλύτερη παραγωγός ψευδαργύρου παγκοσμίως, φέρεται να συσσωρεύει ποσότητες μεγαλύτερες απ’ όσο είχε προϋπολογιστεί. Οι νέες εκτιμήσεις μιλούν για αποθέματα 130.000 μετρικών τόνων ψευδαργύρου, τέσσερις φορές περισσότερα απ’ όσα είχαν δημοσιοποιηθεί προσφάτως. Οι χθεσινές απώλειες ήταν της τάξεως του 1,5% αλλά το μέταλλο αυτό έχει φθηνύνει κατά 36% συνολικά φέτος. Υπενθυμίζεται ότι ο ψευδάργυρος χρησιμοποιείται κυρίως στην κατασκευή γαλβανισμένου ατσαλιού, έτσι οι χαμηλότερες τιμές του θα πριμοδοτήσουν την διεθνή χαλυβουργία.

Πτωτικά, για άλλους λόγους, κινήθηκαν χθες ο χαλκός, το αλουμίνιο, ο μόλυβδος και ο κασσίτερος.

Αντίθετα, η πολύτιμη πλατίνα και το σπάνιο παλλάδιο έδειξαν σημάδια ανατίμησης στο χρηματιστήριο του Λονδίνου. Τα δύο μέταλλα αυτά (και κυρίως η πλατίνα) χρησιμοποιούνται κατά κύριο λόγο από τις αυτοκινητοβιομηχανίες για την κατασκευή αντιρρυπαντικών καταλυτών στις εξατμίσεις των οχημάτων. Ετσι, η αυξημένη ζήτηση, και μάλιστα η διαφαινόμενη επιτάχυνσή της μέσω των προθεσμιακών συμβολαίων, θεωρείται «ψήφος εμπιστοσύνης» στην ευρωπαϊκή οικονομία, καθώς η ανάπτυξη της οικονομίας συνδέεται με τις πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων.