ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Χρεοκόπησε η χαμηλού κόστους αεροπορική SkyEurope

Χρεοκόπησε η αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους SkyEurope, καθώς δεν κατάφερε να αναδιαρθρώσει τα χρέη της, με αποτέλεσμα όλες οι πτήσεις της «να ανασταλούν, με άμεση ισχύ» από χθες, ενώ και το χρηματιστήριο της Βιέννης διέκοψε τη συναλλαγή των μετοχών της. H μικρή αεροπορική εταιρεία με βάση τη Σλοβακία ιδρύθηκε το 2001 από Αυστριακούς κυρίως επενδυτές και εξυπηρετούσε προορισμούς της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης, ωστόσο δεν κατέστη ποτέ κερδοφόρος. Τον Ιούνιο πέτυχε τρίμηνη προστασία από τους πιστωτές της. Ωστόσο, όπως διαπιστώθηκε από εκπρόσωπο σλοβακικού δικαστηρίου, η αίτηση πτώχευσης ήταν πλέον μονόδρομος «λόγω της έλλειψης επαρκών πόρων για τη χρηματοδότηση της λειτουργίας της», δεδομένης της πίεσης που ασκούσε η οικονομική κρίση στην επιβατική κίνηση και τα έσοδα της εταιρείας. Ο αριθμός επιβατών Ιουλίου σημείωσε πτώση 37% σε ετήσια βάση. Το αεροδρόμιο της Βιέννης είχε σταματήσει τις προσγειώσεις της εταιρείας από τις 15 Αυγούστου διότι δεν είχε πληρώσει τους εκκρεμείς της λογαριασμούς.

Ταλαιπωρία και… ανταγωνισμός

Χιλιάδες επιβάτες της εταιρείας έμειναν χθες αποκλεισμένοι σε αρκετά αεροδρόμια της Ευρώπης, μετά την ανακοίνωση για ακύρωση όλων των πτήσεων που εξέδωσε η SkyEurope τη Δευτέρα το βράδυ. Ενας μεγάλος αριθμός αεροπορικών εταιρειών έσπευσαν ωστόσο να προσφέρουν «εισιτήρια διάσωσης» στους «εγκαταλελειμμένους» επιβάτες. Η Austrian Airlines προσφέρθηκε να εξυπηρετήσει τους επιβάτες για τους προορισμούς που εξυπηρετεί, συμπεριλαμβανομένης της Αθήνας, με χρέωση 150 ευρώ ανά επιβάτη. Το ίδιο έκανε η αυστριακή αεροπορική FlyNiki που είχε ιδρυθεί από τον οδηγό της Φόρμουλα 1, Νίκι Λάουντα, χρεώνοντας 99 ευρώ. Στην μάχη των προσφορών εισήλθαν και οι χαμηλού κόστους αεροπορικές Easyjet και Ryanair, με αντίτιμο μόλις 45 και 30 ευρώ αντίστοιχα.

Σύμφωνα με ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες, στην Αθήνα χρειάσθηκε να παρέμβει η πρεσβεία της Αυστρίας ώστε να γυρίσουν στη Βιέννη οι επιβάτες μιας πτήσης που ήταν προγραμματισμένη για το μεσημέρι. Ερωτώμενος γιατί δεν φρόντισε να καλύψει τους επιβάτες της, ένας εκπρόσωπος της SkyEurope απάντησε ότι «μία αεροπορική που κατέθεσε αίτηση πτωχεύσεως δεν είναι σε θέση να διαπραγματευτεί» με άλλες αεροπορικές την επιστροφή των επιβατών της. Οπως ανακοίνωσε εξάλλου η εταιρεία, όσοι εκ των επιβατών πλήρωσαν την πτήση τους μέσω πιστωτικής κάρτας ή αγόρασαν το εισιτήριο από ταξιδιωτικό πράκτορα ενδεχομένως να μπορούν να λάβουν επιστροφή των χρημάτων τους, σε αντίθεση με όσους αγόρασαν το εισιτήριό τους απευθείας από τη SkyEurope, καθώς σε αυτή την περίπτωση «είναι πολύ πιθανό ότι δεν θα λάβουν πίσω τα χρήματά τους».

Η SkyEurope είχε βραβευτεί ως η καλύτερη αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους στην Ανατολική Ευρώπη και τρίτη καλύτερη στην Ευρώπη την περίοδο 2007-2008. Από το 2007 διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ήταν ένας Ελληνας, ο κ, Νίκος Μανουδάκης, ένα από τα ιδρυτικά μέλη και της Easyjet. Τη θέση του προέδρου του εποπτικού συμβουλίου κατείχε από το 2006 ο κ. Ιορδάνης Καρατζάς, ο οποίος είχε διατελέσει διευθύνων σύμβουλος της Ολυμπιακής την περίοδο 1995-97. Σε μία απέλπιδα προσπάθεια σωτηρίας, το 2008 η εταιρεία είχε λάβει δάνειο 10 εκατ. ευρώ από τη Longstock SAPO, μία κοινοπραξία της ελληνικής SAPO International και της πορτογαλικής Longstock Financial Group. Η κοινοπραξία είχε στόχο να διεκδικήσει τη SkyEurope, ασκώντας το δικαίωμα αναδιάρθρωσης εταιρειών που προβλέπει ο αυστριακός νόμος. Ωστόσο, την πρόλαβε η χρεοκοπία.