Η Magna διασώζει την Opel αλλά όχι και όλους τους εργαζόμενους…

Η Magna διασώζει την Opel αλλά όχι και όλους τους εργαζόμενους…

3' 13" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Με τις ευλογίες της καγκελαρίου της Γερμανίας, του πρωθυπουργού της Ρωσίας, αλλά και με αβεβαιότητα για το μέλλον των εργαζομένων, άνοιξε την περασμένη εβδομάδα η «νέα σελίδα» στην ιστορία της Opel. Μια σελίδα στην οποία, σύμφωνα με τον Βλαντιμίρ Πούτιν, η Μόσχα πραγματοποιεί «ένα από τα πρώτα βήματα που θα μας φέρουν κοντά στην πραγματική ενσωμάτωση στην ευρωπαϊκή οικονομία». Αλλά και η οποία, ιδίως υπό τις παρούσες συνθήκες ύφεσης ή εύθραυστης ανάκαμψης, εξακολουθεί να μην εγγυάται ασφάλεια για τις χιλιάδες του προσωπικού της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας και του βρετανικού «ετέρου σκέλους» των δραστηριοτήτων της αμερικανικής General Motors στην Ευρώπη, Vauxhall.

Βάσει της συμφωνίας που ανακοινώθηκε επισήμως το βράδυ της Πέμπτης, η GM θα πωλήσει το 55% της Opel/Vauxhall στην αυστροκαναδική εταιρεία ανταλλακτικών Magna και τη ρωσική τράπεζα Sberbank, υπέρ των οποίων είχε εξαρχής ταχθεί η γερμανική κυβέρνηση, προσφερόμενη μάλιστα να καταβάλει παχυλή οικονομική στήριξη, με τη μορφή εγγυήσεων ύψους 4,5 δισ. ευρώ. Το προσωπικό της Opel θα λάβει ποσοστό 10%, ενώ η GM θα συνεχίσει να ελέγχει το 35%. Η Opel Trust, που ελέγχει το 65% των ευρωπαϊκών δραστηριοτήτων της GM, ενέκρινε τη μεταβίβαση, θεωρώντας την «προς όφελος της Opel, της Vauxhall και του προσωπικού τους». Και η Αγκελα Μέρκελ, προσωπική νίκη της οποίας θεωρείται η συμφωνία, μόλις δυο εβδομάδες πριν από τις εθνικές εκλογές, δήλωσε ότι η υπομονή που επιδείχθηκε στη διάρκεια των πολύμηνων διαπραγματεύσεων έφερε τελικώς θετικό αποτέλεσμα.

Από την πλευρά της, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε ότι τα σχέδια θα πρέπει να προχωρήσουν «σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία περί επιδοτήσεων και θέσεων εργασίας». Οπως διευκρίνισε εκπρόσωπός της, «η κρατική βοήθεια δεν πρέπει να υπόκειται σε μη εμπορικούς όρους σχετικούς με τη γεωγραφική τοποθεσία των επενδύσεων και της κατανομής των μέτρων αναδιάρθρωσης». Η προειδοποίηση της Επιτροπής εκτιμάται ότι έρχεται ύστερα από πιέσεις που δέχθηκε από άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπου δραστηριοποιείται η Opel. Ο Βέλγος υπουργός Οικονομικών, Ντιντιέ Ρέιντερς, ζήτησε δημοσίως τη διεξαγωγή έρευνας ώστε να διαπιστωθεί αν η γερμανική στήριξη στην Opel υποκρύπτει τάσεις προστατευτισμού. Το Βέλγιο είναι η έδρα του δεύτερου επίδοξου αγοραστή της Opel, της εταιρείας συμμετοχών RHJ, ενώ στην Αμβέρσα φιλοξενεί εργοστάσιο της Opel. Η Magna αποκάλυψε εξαρχής ότι θα κλείσει το εργοστάσιο της Αμβέρσας, σε μια κίνηση που σύμφωνα με αναλυτές σηματοδοτεί την έναρξη της διαδικασίας ανασυγκρότησης των δραστηριοτήτων της GM στην Ευρώπη. Μιας διαδικασίας για την επάνοδο της Opel στην κερδοφορία από το 2011, στο πλαίσιο της οποίας αναμένεται περικοπή 10.000 επί συνόλου 50.000 θέσεων εργασίας της εταιρείας στην Ευρώπη. Πάντως, διαβεβαίωσε ότι θα παραμείνουν «άθικτες» και οι τέσσερις μονάδες της Opel στη Γερμανία.

Αυτή η διαβεβαίωση είναι που εγείρει διαμαρτυρίες από τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης όπου δραστηριοποιείται η Opel, οι οποίες καλούνται παρ’ όλα αυτά να συνεισφέρουν στην οικονομική στήριξη της εταιρείας. Ηδη προ ημερών, και πριν φυσικά ανακοινωθεί η πρόθεση για το κλείσιμο του εργοστασίου στην Αμβέρσα, ο Βέλγος πρωθυπουργός ζήτησε με επιστολή του στην Επιτροπή την εξεύρεση «πανευρωπαϊκής» και όχι εθνικής λύσης. Ο υπουργός Εξωτερικών της χώρας, Ιβ Λετέρμ, δήλωσε πως το Βέλγιο θα θίξει το ζήτημα της πώλησης στη διυπουργική σύνοδο της ΕΕ, την ερχόμενη εβδομάδα. Ο υπουργός Βιομηχανίας της Βρετανίας, Πίτερ Μάντελσον, επίσης προειδοποιούσε πως, αν η γερμανική διάσωση της Opel οδηγήσει σε αδικαιολόγητες απώλειες θέσεων στη Βρετανία, θα προσφύγει στις αρχές ανταγωνισμού της Ε.Ε.

Ο εκπρόσωπος της Επιτροπής διαβεβαίωσε ότι «ήδη πραγματοποιούνται στενές επαφές με τη γερμανική κυβέρνηση» και θα υπάρξει ιδιαίτερη «επαγρύπνηση» για τις «κοινωνικές επιπτώσεις» από την πώληση. Εκπρόσωπος της κ. Μέρκελ δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου ότι «δεν βλέπει» πως η σχεδιαζόμενη πώληση της Opel θα πυροδοτήσει έριδα μεταξύ της Γερμανίας και των Ευρωπαίων εταίρων της. Τόνισε, δε, ότι η γερμανική κυβέρνηση «πιστεύει ότι όλα τα προβλήματα μπορούν να λυθούν». Πάντως, ο Ρόλαντ Κοχ, πρωθυπουργός του γερμανικού κρατιδίου της Εσσης όπου βρίσκεται η έδρα της Opel, προειδοποίησε ότι «θέσεις εργασίας θα περικοπούν, τόσο στη Γερμανία όσο και αλλού: δεν πρόκειται για περίπατο στο πάρκο, αλλά για μια άρρωστη εταιρεία»…

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή