ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κινεζικό άνοιγμα σε ΗΠΑ – Ευρώπη μέσω της Saab

Η σουηδική Saab είναι η «δεύτερη ευκαιρία» της κινεζικής Beijing Automotive Industry Holdings (ΒΑΙC) να αποκτήσει την πολυπόθητη πρόσβαση σε ΗΠΑ και Ευρώπη. Μετά την αποτυχημένη προσέγγισή της στην Opel, τον Ιούλιο, η ταχύτερα αναπτυσσόμενη αυτοκινητοβιομηχανία της μεγαλύτερης αγοράς αυτοκινήτων του κόσμου στρέφεται τώρα σε άλλη μια ευρωπαϊκή δραστηριότητα της GM. Ενώνει, δε, για τον λόγο αυτό τις δυνάμεις της με μία φαινομενικά παράταιρη σύμμαχο, την κατασκευάστρια σπορ πολυτελών αυτοκινήτων Koenigsegg Group, αποκτώντας μειοψηφική συμμετοχή στην κοινοπρακτική προσφορά.

Η GM αναζητούσε αγοραστή για τη σουηδική της θυγατρική όταν, τον Φεβρουάριο, η εταιρεία -ζημιογόνος σχεδόν καθ’ όλη την 20ετία στην οποία βρίσκεται στην κατοχή του αμερικανικού κολοσσού- ζήτησε προστασία από τους πιστωτές της. Η Saab πώλησε πέρυσι λιγότερα από 100.000 αυτοκίνητα σε όλο τον κόσμο. Τον Ιούνιο επετεύχθη η συμφωνία πώλησής της στην επίσης σουηδική Koenigsegg. Οπως επισήμανε την εβδομάδα που πέρασε ο ιδρυτής της Koenigsegg, φον Κένιγκσεγκ, «η Κίνα είναι μεγαλύτερη αγορά από τις ΗΠΑ και την Ιαπωνία μαζί. Και δεδομένου ότι η Saab δεν διαθέτει καμιά παρουσία σε αυτή τη χώρα, η προσφορά των δύο μπορεί να μεταβάλει άρδην την κατάσταση». Η ίδια η υπουργός Βιομηχανίας της Σουηδίας, Μοντ Ολοφσον, επισήμαινε προ ημερών ότι «προηγούμενες συνεργασίες με κινεζικές εταιρείες υπήρξαν θετική εμπειρία». Η BAIC εκτιμά ότι με τη δική της βοήθεια, η Saab θα πωλήσει 1,13 εκατ. οχήματα το 2009. Η κινεζική εταιρεία είναι μια από τις πολλές που διερευνούν ευκαιρίες επένδυσης στην Ευρώπη για να κερδίσουν σε πωλήσεις και -κυρίως- τεχνογνωσία. Η Geely Automobile Holdings, κορυφαία ιδιωτική αυτοκινητοβιομηχανία της χώρας, ηγείται της εκστρατείας. Αυτή την εβδομάδα, σε μια πορεία με πολλά κοινά σημεία με εκείνα της BAIC, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι μπορεί να συνεργαστεί με κρατικές επενδυτικές εταιρείες για να εξαγοράσει τη σουηδική Volvo από τη Ford.

H Geely έχει και αυτή στο ενεργητικό της μια αποτυχημένη προσπάθεια επέκτασης. Τον Ιανουάριο του 2006 παρουσίασε το σεντάν 71511CK στο σαλόνι αυτοκινήτου του Ντιτρόιτ, δεσμευόμενη ότι το μοντέλο θα κυκλοφορούσε στους δρόμους των ΗΠΑ ώς το 2008. Οι πολυπόθητες εξαγωγές δεν ήλθαν ποτέ. Η εξέλιξη δεν απέχει πολύ από τις προσπάθειες άλλων εταιρειών, όπως της SAIC, η οποία απέκτησε τον έλεγχο της νοτιοκορεατικής Ssangyong Motor, μόνο και μόνο για να δει τη νέα μονάδα της να τίθεται υπό καθεστώς διαχείρισης μετά τη «βουτιά» των πωλήσεων οχημάτων ελεύθερου χρόνου. Αντίστοιχη μοίρα κινδυνεύει να έχει η απόπειρα της ινδικής Tata Motors, που εξαγόρασε πέρυσι τα εμπορικά ονόματα Jaguar και Land Rover από τη Ford. Οι πωλήσεις πολυτελών οχημάτων «βούλιαξαν» λόγω της ύφεσης και οι μονάδες της κατέγραψαν προ φόρων ζημία 465 εκατ. δολ. το 10μηνο που έληξε τον Μάρτιο.