Τέλος εποχής για την κραταιά αυτοκινητοβιομηχανία General Motors

Τέλος εποχής για την κραταιά αυτοκινητοβιομηχανία General Motors

2' 0" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η κατάρρευση της General Motors αποτελεί υπενθύμιση για το πώς μία κραταιά επιχείρηση μπορεί να αποτύχει. Ομως, μέσα στην απαισιοδοξία, γεννήθηκε η ελπίδα ότι έπειτα από μία βραχεία περίοδο οικονομικής αναδιάρθρωσης, η GM θα μπορούσε να αναγεννηθεί και να επιβιώσει σε ένα δύσκολο περιβάλλον.

Η ανακοίνωση της καγκελαρίου Αγκελα Μέρκελ την περασμένη Πέμπτη επιβεβαιώνει πόσο διαφορετικό θα είναι το νέο μοντέλο της GM. H GM ήταν στα χειρότερά της όταν τον Ιούνιο αποφάσισε να πωλήσει την ευρωπαϊκή της θυγατρική Οpel / Vauxhall στη Μagna. H άλλοτε κραταιά αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία βρέθηκε στην ανάγκη αποπληρωμής χρεών και μείωσης εργατικού δυναμικού, ενώ στην Ευρώπη παρουσίαζε ζημίες πλέον του ενός δισ. δολαρίων ετησίως.

Στη συνέχεια παρουσιάστηκαν διάφοροι πλειοδότες, με προτάσεις για τη μελλοντική λειτουργία της Opel / Vauxhall οι οποίες, όμως, έπρεπε εκτός από την GM να ικανοποιήσουν και τη γερμανική κυβέρνηση, που στήριζε την Opel με δανειοδοτήσεις.

Η τελική απόφαση της GM να επιλέξει τη Magna σημειώνεται ύστερα από τέσσερις μήνες διενέξεων και επιχειρηματολογίας εναντίον της προσφοράς της RHJ International, μιας βελγικής χρηματοοικονομικής εταιρείας, και ύστερα από την απόρριψη της προσφοράς της Fiat και μιας κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας.

Η Μagna, ωστόσο, έδειχνε ότι ήταν το «φαβορί». Η υπόσχεσή της ότι θα περιορίσει στο ελάχιστο τις απολύσεις εργαζομένων ενθάρρυνε τη γερμανική κυβέρνηση να υποσχεθεί πρόσθετη χορήγηση οικονομικής βοήθειας 4,5 δισ. ευρώ. Οχι όμως και στην RHJ, η πρόταση της οποίας περιλάμβανε πιο ουσιώδεις αναδιαρθρώσεις που θα είχαν ως αποτέλεσμα μεγαλύτερο αριθμό απολύσεων. Αυτό δεν ήταν αρεστό στην κ. Μέρκελ, λόγω των πολιτικών του επιπτώσεων εν όψει των εκλογών στην χώρα.

Η GM εξουθενώθηκε από τα αιτήματα της γερμανικής κυβέρνησης και των συνδικάτων, τα οποία υπόσχονταν «θεαματικές αντιδράσεις» σε περίπτωση ήττας της Magna. Οι Αμερικανοί αρχικά προτιμούσαν την RHJ, προσπάθησαν ακόμη και να αντλήσουν κεφάλαια ώστε να κρατήσουν τις θυγατρικές τους. Θα έπρεπε, όμως, να επιστρέψουν δάνεια 1,5 δισ. ευρώ στη γερμανική κυβέρνηση. Με δεδομένη την έλλειψη ρευστότητας, η GM κατέληξε ότι δεν είχε άλλη επιλογή από τη Magna. Η ίδια θα διατηρήσει μετοχικό μερίδιο 35% στην Opel / Vauxhall, εξασφαλίζοντας πρόσβαση στην τεχνολογία αυτοκινήτων μικρού κυβισμού, η οποία είναι ζωτικής σημασίας για την επιτυχία της στην αμερικανική αγορά, λόγω στενότητας πιστώσεων και υψηλών τιμών πετρελαίου.

Η πρόσκαιρη ελπίδα της GM ότι θα διατηρήσει τις ευρωπαϊκές της θυγατρικές και θα παραμείνει μία παγκόσμια εταιρεία χάθηκε. Οπως οι Αμερικανοί στρέφονται σε μικρότερα αυτοκίνητα, έτσι και η GM θα πρέπει να ετοιμαστεί για έναν πιο ταπεινό ρόλο.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή