ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γιορτή αυτοκινήτου στη Φρανκφούρτη με ελπίδες για το μέλλον

Με συγκρατημένη αισιοδοξία χαιρέτισαν οι συμμετέχοντες την έναρξη του σαλονιού αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης, έχοντας κατά νου τα τελευταία στοιχεία για τις πωλήσεις οχημάτων στη Γηραιά Ηπειρο κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού. Τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο οι πωλήσεις σημείωσαν σημαντική άνοδο, γεγονός που εγκαρδίωσε τις αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες, ωστόσο, παραδέχθηκαν ότι -με το καλύτερο σενάριο- η ανάκαμψη του κλάδου θα αποβεί ανομοιόμορφη. Ο Αύγουστος ήταν ο τρίτος κατά σειρά μήνας με μικρή άνοδο στις πωλήσεις αυτοκινήτων μετά 14 μήνες συνεχούς πτώσης.

Χθες, ο επικεφαλής της Porsche Automobil Holding, Μίκαελ Μαχτ, ανέφερε ότι οι πωλήσεις της εταιρείας του έχουν μειωθεί κατά 24% το τελευταίο οικονομικό έτος, αν και η κάμψη αυτή θεωρείται ότι άγγιξε πλέον το χαμηλότατο επίπεδό της. «Παρά το ότι οι επόμενοι μήνες εξακολουθούν να παρουσιάζουν δυσκολίες για την αυτοκινητοβιομηχανία διεθνώς, είμαστε συγκρατημένα αισιόδοξοι για το ημερολογιακό έτος 2010», προσέθεσε.

Παρά ταύτα, θα μπορούσε κανείς να παρατηρήσει ότι, αν μη τι άλλο, η γενικότερη εικόνα γύρω από τον κλάδο έχει ξεκαθαρίσει πλέον συγκριτικά με το τι συνέβαινε στα τέλη του 2008. Η διαδικασία των πτωχεύσεων (General Motors, Chrysler) στις Ηνωμένες Πολιτείες έχει ολοκληρωθεί, οι θυγατρικές της General Motors στην Ευρώπη (Opel, Vauxhall, Saab) αποφασίστηκε σε ποιες εταιρείες θα πωληθούν και η Volkswagen εξαγόρασε την Porsche. Φυσικά, η αβεβαιότητα για το μέλλον του κλάδου δεν έχει παύσει να υφίσταται – η αγοράστρια των Opel και Vauxhall, η καναδική Magna, θα περικόψει άνω των 10.000 θέσεων εργασίας στην Οpel. H πλειονότητα αυτών αφορά περικοπές στις εγκαταστάσεις της στη Γερμανία. Ο Ταντάσι Αρασίμα, επικεφαλής της Toyota Motors Ευρώπης, δήλωσε ότι το δεύτερο εξάμηνο του 2009 θα αποδειχθεί καλύτερο, προσθέτοντας, εντούτοις, ότι η ζήτηση δεν αναμένεται να ανακάμψει πλήρως πριν από το δεύτερο ήμισυ του 2010.

Η Ενωση Ευρωπαϊκών Αυτοκινητοβιομηχανιών ανέφερε ότι είχαν θετικά αποτελέσματα τα κρατικά προγράμματα απόσυρσης, τα οποία εφαρμόστηκαν σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες και συνέτειναν στο να διατηρηθεί η αύξηση των πωλήσεων κατά την καλοκαιρινή περίοδο. Τον Ιούλιο αυξήθηκαν κατά 2,8% έναντι του ιδίου μηνός του 2008, ενώ τον Αύγουστο το ποσοστό ήταν της τάξεως του 3%. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ενίσχυση των πωλήσεων ωφέλησε κυρίως τις εταιρείες που κατασκευάζουν μικρού κυβισμού οχήματα. Τόσο οι γαλλικές Peugeot και Renault όσο και η ιταλική Fiat είχαν καλές επιδόσεις τον Ιούλιο και τον Αύγουστο. Η γερμανική Volkswagen, η μεγαλύτερη εταιρεία αυτοκινήτων στην Ευρώπη, εμφάνισε μεικτά αποτελέσματα, με τις πωλήσεις να ελαττώνονται κατά 0,7% τον Ιούλιο και να αυξάνονται θεαματικά κατά 8,4% τον Αύγουστο.

Πάντως, από τη δική τους πλευρά οι κατασκευαστές πολυτελών οχημάτων αισθάνονται βαρύτερο τον αντίκτυπο της μειωμένης ζήτησης. Στην περίπτωση της Daimler, της κατασκευάστριας της Mercedes, οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 25% τον Αύγουστο και κατά 9,1% τον Ιούλιο. Η BMW είχε μείωση πωλήσεων κατά 5,4% τον Αύγουστο και κατά 14,7% τον Ιούλιο. Ο δε πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της Ferrari, Λούκα ντι Μοντετζέμολο, δήλωσε ότι η εταιρεία του είχε μειωμένα έσοδα κατά 8% το πρώτο εξάμηνο. Αντιθέτως, το ίδιο διάστημα του παρελθόντος έτους οι πωλήσεις και τα έσοδα της Ferrari είχαν φθάσει σε επίπεδα ρεκόρ. «Δεν θα ήθελα να ακουστώ ως υπεραισιόδοξος ή να μιλήσω σε τόνο θριαμβευτικό, αλλά στην ουσία εμείς δεν πουλάμε απλώς αυτοκίνητα, πουλάμε όνειρα», τόνισε ο κ. Μοντετζέμολο. «Τα αποτελέσματα της Ferrari από τις αρχές της χρονιάς μέχρι σήμερα είναι στα ίδια επίπεδα με εκείνα του 2007 και σε σαφώς καλύτερα από πολλούς ανταγωνιστές μας». Ο διευθύνων σύμβουλος της αυτοκινητοβιομηχανίας της Fiat Automobiles, Λορέντζο Σιστίνο, τόνισε ότι ελπίζει έως την εκπνοή του 2009 να εξασφαλίσει η εταιρεία του μερίδιο άνω του 7% στην ευρωπαϊκή αγορά και ο όγκος των πωλήσεών της να ενισχυθεί 1%.