«Κόβει» επενδύσεις για να ελέγξει δανεισμό, διαφθορά

«Κόβει» επενδύσεις για να ελέγξει δανεισμό, διαφθορά

1' 52" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Υπαναχωρεί η Κίνα στα σχέδιά της για εκτεταμένες επενδύσεις στα σιδηροδρομικά δίκτυα και στον κορεσμένο τομέα της αιολικής ενέργειας, σε μια προσπάθεια να ελέγξει τη διαφθορά και τον υπερδανεισμό της τοπικής αυτοδιοίκησης. Τροποποιεί, έτσι, τον σχεδιασμό των επενδύσεών της για την επόμενη πενταετία, που προβλέπει την τοποθέτηση 1,5 τρισ. δολ. σε επτά τομείς με την ελπίδα να αποτελέσουν πυλώνα της ανάπτυξης και να διευκολύνουν τη μετάβαση της οικονομίας από τον τομέα της μεταποίησης και των φθηνών εξαγωγών σε μια στρατηγική εγχώριας ανάπτυξης και ανόδου του βιοτικού επιπέδου του κινεζικού λαού.

Αλλαγή πλεύσης

Την αλλαγή πλεύσης ανέφεραν στο Ρόιτερς πηγές προσκείμενες στην ηγεσία της κινεζικής κυβέρνησης, που τόνισαν πως ο περιορισμός των επενδύσεων οφείλεται κυρίως στην ανησυχία για την εκτεταμένη διαφθορά στον τομέα των σιδηροδρόμων αλλά και την πλεονασματική παραγωγή στον κλάδο της αιολικής ενέργειας. Σε ό,τι αφορά τη μείωση δαπανών στα τρένα μεγάλης ταχύτητας, οι ίδιες πηγές ανέφεραν πως σχετίζεται με την πρόσφατη απομάκρυνση του υπ. Σιδηροδρόμων, Λιου Ζιτσούν, που θεωρήθηκε ύποπτος διαφθοράς. Ο εν λόγω αξιωματούχος είχε δώσει μεγάλη ώθηση στην ανάπτυξη των τρένων μεγάλης ταχύτητας μέχρι τον Μάρτιο, οπότε κατηγορήθηκε για «πειθαρχικές παραβάσεις» και αποπέμφθηκε. Τον Απρίλιο, άλλωστε, ο Κινέζος πρωθυπουργός, Γουέν Τζιαμπάο, αναφέρθηκε στην έκταση της διαφθοράς στα μεγάλα έργα υποδομής και προειδοποίησε τους ενδιαφερόμενους, τους πλειοδότες και τον συγγενικό τους περίγυρο, αλλά ακόμη και τους επικεφαλής κρατικών επιχειρήσεων, να μην προσπαθούν να χειραγωγήσουν τους διαγωνισμούς για την ανάληψη δημοσίων έργων.

Θετικές αντιδράσεις

Την απόφαση του Πεκίνου χαιρέτισαν οι οικονομικοί αναλυτές καθώς εκτιμούν πως θα περιορίσει τον δανεισμό των τοπικών αυτοδιοικήσεων και θα επιφέρει ταχύτερη συγκέντρωση σε τομείς όπως η αιολική ενέργεια. Ο νέος υπουργός Σιδηροδρόμων, Σενγκ Γκουανγκτζού, ανακοίνωσε πως οι επενδύσεις στις υποδομές των σιδηροδρόμων θα περιορισθούν το 2011 στα 600 δισ. γουάν από τα 700 δισ. στα οποία ανερχόταν ο σχεδιασμός του προκατόχου του. Παραδοσιακά το Πεκίνο καταφεύγει στα έργα υποδομών για να δημιουργήσει θέσεις εργασίας και να τονώσει την οικονομική δραστηριότητα. Το ίδιο έκανε, άλλωστε, και προσφάτως για να περιορίσει τις επιπτώσεις της χρηματοπιστωτικής κρίσης και με τον τρόπο αυτό έχει κατορθώσει να διατηρήσει υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης. Ωστόσο, μερίδα οικονομολόγων, στους οποίους συγκαταλέγεται και ο γνωστός για την επιτυχία του να προβλέψει την κρίση Νουριέλ Ρουμπινί, έχουν επισημαίνει πως το επίπεδο επενδύσεων της Κίνας δεν είναι βιώσιμο.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή